Hur kan privatleasing vara så förmånligt?

Kan bara instämma i det @Skogstomten svarat, och kan lägga till att jag slog till på en lagerbilskampanj från Peugeot i mars-april 2021. Då ingick 1500 mil som standard. Nu har de sänkt till 1000 mil ser jag.

Jag gjorde precis en sökning och det mest prisvärda erbjudandet jag kunde hitta idag (förutom småbilarna) var nya kombin MG 5 för 2690 kr/mån och 1000 mil/år, plus 150 kr för 1500 mil/år, så totalt 2840 kr/mån. Sen tillkommer som vanligt halvförsäkring (ca 250-300 kr/mån), vinterdäck (köp, leasa inte!) och skatten på 30 kr/mån.

Edit: Plus ofta nån admin avgift som jag glömde nämna.

Edit2: Oj, nu såg jag vad du syftade till. Förlåt för skrivfelet 4500 mil för 3 år ska det så klart vara! Tack för påpekandet.

1 gillning

Verkar inte varit så förmånligt dock

2 gillningar

Verkar främst bero på historiskt höga begagnad-priser. Frågan är ju då hur det kommer se ut framåt…

3 gillningar

Undrar just hur många som privatleasar till rörlig ränta utan att känna till det.

3 gillningar

Hej, jag skrev upp mig på privatleasing vid årskiftet och väntar på bilen (förseningar). Blir nervös varje gång jag tänker på det du skriver om rörlig ränta och försöker hitta något om det i köpeavtalet men där står det endast ett fast pris (3300kr/månad 36 månader). Hur fungerar det med rörlig ränta när det står ett absolut värde? Eller finns det olika upplägg för leasing?

Jag köpte en ny bil 2017 som blev 5 år nu i april

Bilens listpris var 246, jag fick den för 210 och då fick jag dessutom med vinterdäck.
Har kollat vad jag får för den av en bilhandlare nu, han sa att 160 var en vettig peng.

Det är en lågmilare i väldigt gott skick (ca 1.000 mil per år). Så på 5 år är värdeminskningen 50. 10 per år.

Samma bil (förvissa nyare årsmodell) kostar nu att leasa 3.300/månad.

Skulle jag leasa den på 60 månader skulle det således bli 198. Sedan restvärde, skador som ska betalas med mera.

Det är extremt svårt att räkna på vad som är lönsammast, det går inte att göra förrän bilen är återlämnad.

Tesen jag driver: Köp (kontant) en bil som inte är superdyr men ändå funktionsduglig (titta på japanska märken).

Besluta sedan för att byta var tredje år slaviskt eller så kör du den helt i botten (vilket jag tänkt göra med min).

Staten reglerar massa skit konstant så vi kan få obehagliga överraskningar när som helst.

Kör jag min bil i 5 år till blir det således 120 månaders drift på bilen. 210 / 120 = 1750 per månad för att äga bilen.

Allt handlar om antal mil körda, slitage med mera.

Begagnad-marknaden just nu ger bra betalt för bilar. Alla står och väntar på en omställning till el (vi vet inte hur det går). Vi har gått från 6 bilar per stolpe till typ 20 bilar per stolpe på 1-2 år.

För mig är det orimligt att kasta massa pengar i sjön sen stå utan bil. Värdeminskning eller inte, jag har fortfarande en bil och inte innan den är såld har den gått ner i värde, eller hur?

Svår fråga. Går säker att motbevisa med andra räknexempel!

2 gillningar

Kan du klippa in texten, låst artikel?
Tack

Hörde också talas om denna artikeln.
För tre år sedan visste vi dock inte att begagnatpriserna skulle rusa som de gjort nu på senaste tiden.
Det kan ju fortfarande varit rätt beslut med det det man visste då.

Men själv har jag köpt, så jag är nöjd :grinning:

Jag påbörjade privatleasing av en Peugeot e2008 i juli 2021 på en kampanj för 2599 kr/mån och har fast ränta. Min totalkostnad är 3635 kr/mån inklusive allt (förutom parkeringsavgifter). Det ger mig en kostnad på 29 kr/mil för en splitterny elbil, vilket jag tycker är helt okej oavsett vad jag jämför med.

Man kan inte dra några generella slutsatser om privatleasing eller köp är bäst för en helt ny bil. Som så ofta blir svaret: …det beror på.

1 gillning

Kapar tråden lite, men är privatleasing fortfarande så förmånligt?
Tidigare har jag på forumet sett tips om bra leasingkampanjer, men det var längesedan man såg något sådant pangpris. Kanske ändras det i takt med ränteläget?

Jag tror snarare det kanske inte var så förmånligt för slutkunderna. Nu kan man se på begpriserna att det är / var rätt förmånligt för uthyrarna dock :grinning:

1 gillning

Bara för några veckor sedan fanns ju MG bilar med 2000 mil för 3299kr. Tror det var holmgrens eller något på H som hade det.

Edit:

Ingen lyx direkt men ändå billigt.

1 gillning

Vi sålde vår gamla bil med rätt lite förlust faktiskt och nu är den skrotad. Tror vi gjorde en bra affär eftersom bilen nog var i stånd att behöva omfattande åtgärder.
Vi leasar nu via Carplus, Ford Focus Kombi gör 2998. Nu höjde de precis priset pga “ökade upplåningskostnader”.

Får se vart det landar. Jag läste på en del inför men kunde inte hitta räntesatsen någonstans utan bara lite olika räkneexempel, som inte alls visade sig stämma. Så känns lite trist.

Idag är det långt mellan de förmånliga leasingerbjudandena. Delvis beroende på höjda priser men framför allt för att leveranstiderna dragit iväg över årsskiftet =sänkt bonus till 50000kr.

En av de bättre leasingerbjudanden är just på MG5.

Polestar 2 är också förmånlig om man tar SR 2WD versionen och låter bli att välja paketen och särskilt i kombination med långa körsträckor 2500-3000/år.

Begagnatmarknaden för elbilar har också “gått bananas” senaste året! Många begagnade nyare elbilar säljs nu ÖVER listpris på samma bil.

2 gillningar