Jag köpte en ny bil 2017 som blev 5 år nu i april
Bilens listpris var 246, jag fick den för 210 och då fick jag dessutom med vinterdäck.
Har kollat vad jag får för den av en bilhandlare nu, han sa att 160 var en vettig peng.
Det är en lågmilare i väldigt gott skick (ca 1.000 mil per år). Så på 5 år är värdeminskningen 50. 10 per år.
Samma bil (förvissa nyare årsmodell) kostar nu att leasa 3.300/månad.
Skulle jag leasa den på 60 månader skulle det således bli 198. Sedan restvärde, skador som ska betalas med mera.
Det är extremt svårt att räkna på vad som är lönsammast, det går inte att göra förrän bilen är återlämnad.
Tesen jag driver: Köp (kontant) en bil som inte är superdyr men ändå funktionsduglig (titta på japanska märken).
Besluta sedan för att byta var tredje år slaviskt eller så kör du den helt i botten (vilket jag tänkt göra med min).
Staten reglerar massa skit konstant så vi kan få obehagliga överraskningar när som helst.
Kör jag min bil i 5 år till blir det således 120 månaders drift på bilen. 210 / 120 = 1750 per månad för att äga bilen.
Allt handlar om antal mil körda, slitage med mera.
Begagnad-marknaden just nu ger bra betalt för bilar. Alla står och väntar på en omställning till el (vi vet inte hur det går). Vi har gått från 6 bilar per stolpe till typ 20 bilar per stolpe på 1-2 år.
För mig är det orimligt att kasta massa pengar i sjön sen stå utan bil. Värdeminskning eller inte, jag har fortfarande en bil och inte innan den är såld har den gått ner i värde, eller hur?
Svår fråga. Går säker att motbevisa med andra räknexempel!