Hur kan privatleasing vara så förmånligt?

I vissa fall, tex vid kampanj billigare än att köpa ny bil. Pratar mer om det i nästa veckas avsnitt.

Och att köpa ny elbil kan få lägre TCO än begagnad ICE-bil, så då kan leasad elbil vara billigast möjliga bilägande, förutom om man är Mulle Meck och själv köper delar etc😏

1 gillning

Lyssnade nyfiket på morgonekot när de meddelade att bonus malus-pengarna är slut för året och slog på larmtrumman att leasingkostnaden kan stiga.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1769183

(32:45 in i sändningen)

image
Här kommer nog en av förklaringarna till väldigt aggressiv prissättning på privatleasing av vissa Kia modeller på sistone…

1 gillning

Ja, @Skogstomten är inne på det i förra avsnittet (eller är det söndagens? :thinking: lite förvirrad just nu). Att det är ju ofta ett sätt för handlarna att nå kortsiktiga mål, tömma lager och och på annat sätt uppfylla sina egna mål. Tror det var @Ola_Morin som också skrev att t.ex. Teslor ska man egentligen köpa i kvartalsskiften och innan jul av liknande anledningar. :joy:

Japp, det är information direkt från min fd personliga serviceperson på Tesla… Visst det är ju lagerbilar främst men även kampanjer dom ska stänga innan kvartals-och årsrapporterna

1 gillning

Är Nissan Leaf till 2 899 kr per månad. 2 år, 3 000 mil inklusive service och vinterhjul det bästa erbjudandet just nu?

Vilka kostnader tillkommer? Försäkring +?

Borttagen för att dölja personlig information

1 gillning

Klart det är så. Just nu ser vi dessutom en rätt ovanlig brist på komponenter som lett till långa ledtider på nya bilar, vilket i sin tur gör att andrahandsvärden på många vanliga bilar är osedvanligt bra.

1 gillning

Kan berätta lite om konstigheter jag nyligen upplevt både inom köp och låna en bil.

Hyrde ut min bostad för 2 år sedan, var en kille som drev en Sixt biluthyrning, han skröt att han fick ha bilen gratis, hmm tänkte jag undra hur det fungerar utan förmånsvärde, tog regnummer på mercan han körde, sökte vem som vara ägare, japp förstå, skatteverket kommer inte hitta igen den.

Sedan detta med inköpspris, har familj som hyrde ut parkering centralt för 4 visningsbilar som fick stå där 1 månad, samt en mc i skyltfönstret deras, fick se priset på bilen dom blev erbjuden, det var halva nypriset,(på en helt ny bil) dom köpte den utan att fundera. hur detta doldes vet jag inte.

Men köpte själv en ny bmw, gick på kampanj. En ICE bil, där bonusmalus samt mer var borträknat ur priset, den gick för ca 100 tusen under listpris, ut över detta ingår service första 3 år eller 4000 mil. Bilen köpte jag i Bmw Sthlm, sålde för(464 tusen) där dom skicka upp den på lastbil till mig, lokala Bmw handlaren kunde inte möta upp priset. deras pris (570 tusen) liknade utrustning.
Hoppa på en kampanj kan mildra värdeminskningar ganska bra, sedan att beg marknaden har ökat ganska kraftigt, även den bromsar upp värdeminskning. Än så länge har jag vunnit på köpa den kontant vs leasing.
Köpte även en bil från Tyskland när euron låg på 8,20, hade den bilen i 4,5 år den tappa bara 80 tusen i värde.

Du har inte med någon alternativkostnad.

Krävs en avkastning på över 5% per år för att det skulle vara lönsamt med leasing i mitt fall.

Jag har iaf svårt att garrantera en sån avkastning men ni kanske är bättre än mig.

Det finns ju varken garantier för en riskfri 5% årlig avkastning eller några garantier för att din exempelKia ska hålla värdet bra i nästa treårsperiod. Det är ju en otroligt uppblåst begagnatmarknad nu.
Dessutom är det rätt stor skillnad om du istället jämför t ex rena elbilar.

2 gillningar

5% ska du nog klara i snitt över en 10års period. Eller ska du inte ha bil om några år? :slightly_smiling_face:

Edit: Och som carlf säger så försvinner risken med priset på begagnat.

Har sett det personligen med två nybilar att sweetspot för att byta ligger en bit in i ägandet och inte nödvändigtvis blir billigare att behålla länge. Kian hade varit billigare att byta tidigare (behöll den åtta år), så jag hade kunnat kört en helt ny bil för billigare milkostnad än att fortsätta köra Kian. Samma sak gäller Octavian vi har nu, vi hade kunnat byta och köra för samma / lägre, men vi ville inte binda kapital och se hur det blir med omställningen.

På 10 år blir det över 8% per år i besparing jämnfört med privatleasing om jag behåller nuvarande bil under hela tiden, fortfarande svårt att slå det på börsen :pray:.

Med reservation att nuvarande priser på blocket stämmer om 10 år.

Jepp ingen garanterad avkastning men det finns även inga garantier att privatleasing alltid är mer förmånligt än köp.

Får inte ihop din kalkyl,

Du får gärna dela med dig av kalkylen.

På 3 år har leasingavgiften för likadan bil gått up över 20%, kostar 5100 kr nu för en Kia Ceed sportwagon advance GT line med 2000 mil/år, kupevärmare vinterdäck och dragkrok…

https://carplus.se/bil/kia-ceed-sportswagon-gt-line-2020/anpassa

Blir typ samma siffra om jag går på leasing av en hyrbrid med samma förutsättningar. (även nybilspriserna har ökat med ca 20% över samma tid)

Snitt prissänkningen för en Kia är ca 180 000 på 10 år, får det till 1500 kr/mån enligt blocket. Sen grovt räknat med 1 000 kr/mån för service, däck och underhåll över 10 år.

Totalt 2500 kr/mån jämnfört med dagens leasing avgift på 5000 kr/mån. Antar ökningen är relativt konstant över 10 år så lägre kostnaden första 3 år tas utav högre kostnad sista 3 åren.

2500*12/250000= 12 %.

Nu skulle man iof få en ny bil var 3:e år och andra fördelar men rent jämnförelsemässigt blir det bra avkastning på kapital om man jämnför bilköp med 10 års ägande vs löpande 3 års kontrakt för privatleasing.

Men som sagt detta gäller ICE Kia, blir helt andra siffror för ex Tesla som @janbolmeson visade i ett youtube avsnitt.

Bumpar tråden, sorry. Men hur fick du till ett så lågt pris med 4500 mil per år?

Även om tråden legat i dvala ett tag så är de prisökningar vi ser nu vintern/våren 2022 en kombination av det senaste årets höjda bilpriser och en planerad påbörjad utfasning av bonussystemet för laddbara bilar. Där leveranstider och förväntade beslut om förändringar ger en osäkerhet på hur den ekonomiska situationen blir vid leverans.

Tillsammans med höjda drivmedelspriser och högre fordonsskatter så får vi nog vänja oss vid (ännu) högre kostnader för bilägande framöver. Dags att smörja upp cykeln :smiley:

1 gillning