Hur kommer Riksbanken att agera nu när inflationen överstiger inflationsmålet?

“It’s ok when we do it!”

2 gillningar

Jag som trodde att man använder sig av engelska bara på fredagsfester här i Sverige :grin::joy::+1:. Tyvärr hade jag fel som vanligt :grin::thinking::+1:. Men du @Ola_Morin är inte ensam om det att utrycka dig på Engelska. Då får jag skylla på mig själv att jag är så dålig på engelska :joy::+1:.

Baserat på de impulser som kommit in i mätbar inflation nu.

Tänker att det kan ligga en del impulser i pipelinen typ Ukrainska bortfallet av vete (30% av globala produktionen), Ryska olja och metaller (nickel etc.), samt pågående Covid nedstängning i Kina.

Inte alls säker på att inflationen viker mer än tillfälligt, om man ska spekulera :slight_smile:

Beror kanske på definitionen av tillfälligt. Om den tillfälliga inflationen är den som sker pga. krig och pandemi, så tror jag den viker ner efter de tillfälliga faktorerna avtar. Men när det blir, ingen aning…

Precis! Om tillfälligt är ett antal år så är jag med på att det är tillfälligt :slight_smile:

Jag tänker att den nedåtgående räntetrenden (som i någon tråd visats pågått i 500år?, men inte heller de senaste 30 årens trend) inte är bruten, men att “tillfälliga” faktorer kan påverka så länge att det för en individ upplevs som länge/ej tillfälligt.

2 gillningar

Så var är tillfälligt i ett 500 års perspektiv? :slight_smile:

1 gillning

Hej! Återupplivar ett “gammalt” ämne, som ändå känns ganska aktuellt. Har en fråga som jag tänkte lyfta på forumet, gällande inflationen.
Något som utvecklats på senaste tiden är dels att inflationen ligger relativt högt i Sverige, samtidigt så ser vi att kronan tappar i värde internationellt.
Är inte chansen/risken/utsikten (kalla det vad man vill) ganska stor att vi i Sverige kommer behöva höja räntan ytterligare för att ta rygg på t.ex. ECB, FED etc. för att stärka kronkursen? Jag vill tro att om vi släpper på gasen tidigare, så finns risken att lokalt (i Sverige) får en inflation som biter sig fast p.g.a. väldigt ogynsamma växlingskurser mellan SEK & t.ex. USD/EUR.

Säkert bra med billig SEK för exporten, men importen blir desto dyrare (därmed också en fortsatt hög inflation tänker jag).

Tack på förhand!

3 gillningar

Resonerar exakt som dig. Kronan har ju tappat extremt mycket mot dollarn. Tror därför på 0.75% höjning av RB.

1 gillning

Jag tror den här diskussionen flyttat hit:

Och ja, jag håller också med.

Jag tror inte en färsk chef vågar det, men jag tror det är nödvändigt egentligen.

1 gillning

Tack! Kopierar in frågan även där - skulle vara intressant med feedback kring hur forumet resonerar.

Hoppas han höjer rejält och visar vad han går för så vi får ordning på situationen. Vi behöver inga smygdevalveringar som bara gör saken värre.

Som sagt finns andra trådar nu för denna diskussion, men tror generellt att man missar att Sverige, särskilt senaste decennierna, exporterar mycket mer än importerar, så effekten blir nog inte riktigt som inläggen ovan tänker, iaf inte på lång sikt.

Lite om sparande och konsumtionsbeteende med 2022 som bakgrund.
"
Under 2022 skiftade det ekonomiska klimatet kraftigt, vilket fick ett tydligt genomslag på hushållens förmögenhet som föll med över 2 000 miljarder kronor. Det är en nedgång som motsvarar drygt en tredjedel av hela den svenska ekonomin.
"

"
Att en tredjedel minskar sitt sparande innebär sannolikt att de redan dragit ner på andra kostnader. Att dra ner ytterligare skulle troligen orsaka en livsstilsförändring. Många prioriterar att försöka bibehålla sin livsstil idag istället för att se till sin framtida ekonomi
"

Ser det inte helt omöjligt med ett extramöte från Riksbanken där de höjer snabbare än vad de tidigare kommunicerat.

2 gillningar

Jag undrar hur mycket riksbanken har gjort sen den 28 feb då statisiken publicerades.

Det är en sent inkommen uppdatering av en uppgift avseende utrikeshandeln som visade sig ha så pass stor effekt för helhetsbilden att vi har beslutat att korrigera BNP-utfallet för fjärde kvartalet, som publicerades den 28 februari, säger Jessica Engdahl, chef på sektionen för produkträkenskaper på SCB

Stockholms sportlovsvecka dessutom.

1 gillning

Obligatorisk hemläxa

2 gillningar

Har väldigt svårt att tro att man sätter in extramöte i år när man inte gjorde det under 2022. Men vi lär nog få se en höjning på 50 punkter i April och om inflationen fortsätter uppåt fler höjningar i H2.

1 gillning

Utfrågning av riksbanken i finansutskottet idag kring hantering 2022-2023.