En fråga som jag funderat på de senaste. Hur kan världens riksbanker som borde ha gott om anställda som kan ekonomi inte ha förutspått senaste årens inflation? Om man trycker mer pengar än vanligt leder det till inflation, USA hade år 2021 27% M2, enligt Steve Hanke skall normala snittet ligga på 6-7 %…
Ville man orsaka inflationen eller hur kan man missa ett sådant uppenbart självmål? Är det något jag missar här?
Vad hade hänt om man inte tryckte pengarna? De fyllde antagligen ett syfte när ekonomin blev uppochner av att extremt många helt plötsligt inte hade ett jobb
Det du missar är att det tog 12 år av låga räntor och nollinflation innan något hände överhuvudtaget. Detta efter finanskrisen. Så uppenbarligen är det inte alls så att låga räntor automatiskt får igång inflationen.
Som jag ser det triggades inflationen först utav kombinationen av uppdämt köpbehov (demand) och störningar i leverenskedjor (supply), bägge med med grund i pandemin.
Ovanpå detta kom ökade energipriser som följd av Rysslands invation av Ukraina.
Pandemirestriktionerna på global stor skala var något nytt och Ryssarnas krigshunger var inte heller helt lätt att förutspå.
Precis. Med tillägget QE, Corona-extra-pengar, och annat som gödslade ekonomin för mycket.
Mm, med en massa års förskjutning. Svårt att se kausaliteten här. Dina ingångsvärden är nog lite skeva.
Under dessa tolv år med låg ränta… Och ja, även innan dess fanns det folk som kraxade intensivt och högljutt om att det trycks för mycket pengar. Jag trodde själv på det ett tag och var livrädd för börsen och bostadsmarknaden. Istället var det guld som gällde. Efter några år insåg jag att det kanske var dags att släppa den där tanken för annars skulle jag aldrig ha råd med bostad och så här nästan femton år senare törs jag nog säga att det var ett väldigt bra beslut.
Centralbankerna vill ha inflation, bara inte så mycket att folk tappar förtroende för valutan. Det fina med inflation är att det fungerar som en skatt, man tar från de med kapital och ger till dem som lånat och till statskassan, utan att man behöver höja skatterna! Skattesystemet drar lika mycket i skatt oavsett om vinsten är reell eller orsakad av inflation. Genialt. Dessutom urholkas statsskulden. För att lyckas med detta har man olika beräkningar av inflationen som (enligt min mening) kraftigt underskattar den verkliga inflationen, som vi medborgare utsätts för i praktiken. Vi är som grodor som sitter i den där berömda skålen och märker inte att vi blir kokade. Centralbankerna pressar alltså gränser för inflation så mycket det går i dåliga tider, och de har inga problem att under kortare perioder göra “misstaget” att ha för hög inflation.
På vilket sätt är det bra att man ”ger” pengar till folk som tagit höga bolån?
Om man lånar sig upp över skorstenen och sedan tvingas betala tillbaka hela lånet (realt) då kommer de flesta inte att ha råd att köpa ny Volvo, robotgräsklippare från Husqvarna, köpa tjänster för ombyggnad och renovering etc. Centralbankerna tänker att pengarna gör större nytta om de cirkulerar. Det skapar ekonomisk tillväxt, tänker man. Sen har vi ju alla företag som lånat, och statskassan också, som är viktigare, så bolånetagare åker med lite på köpet. Det som dock är märkligt är ju ränteavdragen för privatpersoner, eftersom det ger en ytterligare subvention, men som politiker antagligen tänker, måste man ju bli vald också!
Jag kan nog bara hålla med om rubrikfrågan.
När alla Covid-stimulanser lanserades under 2020 och 2021 så tyckte jag (och sa till andra) att vem som helst som har läst minsta grundkurs i nationalekonomi kan förvänta sig en ökad inflation. Sedan tog det möjligen lite längre tid innan genomslaget blev stort.
Tänker osökt på den här klassikern.
“Trots att vi i förväg vet hur det kommer att gå med ekonomin, så är det först efteråt som vi berättar det.”
Han är ju Ingves upp i dagen långt innan Ingves ens var påtänkt som Riksbankschef ![]()
Det har de nog förutsagt, men en annan version har kommunicerats ut.
Om något skumt är i göringen blir behovet större att via medier markera att det inte är på det viset.