Vad är erfarenhet kring hur långt tillbaka bankerna tittat på lön för att ge bolån?
Jag har ett AB och styr min lön själv. Just nu hade det varit bäst att eventuellt inte ta ut lön på ett tag men jag vet att bankerna är extremt fyrkantiga och fruktar att det kan bli svårare att få lån, även om ngt år?
Av erfarenhet att inte ha inkomst (i Sverige) så fick man inte ens köpa däck räntefritt🙂
Senaste året eller föregående år brukar de vara intresserade av.
Har man ingen inkomst så lär det bli svårt att få ett bra lån
Banken gör kreditupplysning på dig när du ansöker. Så det är ju förra årets deklaration som ligger till grund. Sen vill dem veta din inkomstsituation, har du ett tryggt cashflow(fast anställning/bruttolön ×4,5 som är större än låneposten).
Men ta ett samtal med din husbank där du har företaget och ditt lönekonto idag. Du borde ha nån person där som kan svara på frågor och hjälpa dig.
Min erfarenhet är att de kollar på deklaration (dvs förra årets inkomst) och att de kan be om tre senaste lönespecar, alternativt anställningsintyg med lön.
Så här var det förr. Man gick på kundens uppgifter, men slog det på mer än 10 procent mot det beloppet som redovisades på förra årets deklaration gjordes en kompletterande undersökning.
Varierar säkert från bank till bank och kund till kund.
Jag köpte hus med bara ett års deklarerad inkomst, skyllde på att jag befunnit mig utomlands vilket i och för sig stämde till viss del. Det var inga problem i mitt fall. gissningvis om du har en vettig förklaring och i alla fall ett år med normal deklarerad inkomst. (halvkass knegarlön i mitt fall) så går det bra.