Forts
Några dagar går innan ynglingen och hans tjejkompis kommer in på den äldres kontor efter skolan som de bestämt. De sätter sig i konferensrummet.
Vad har hänt de senaste dagarna, undrar den äldre.
Vi var hemma hos min kompis i söndags, hos dom verkade det helt självklart att man diskuterade pengar och hur man kan använda dom, stor skillnad mot hemma där det ofta blivit bråk så fort som pengar kom på tal, säger ynglingen.
Jag berättade om din och min plan för dom och att mitt mål är att kunna köpa ett eget boende vid 30 år, med pengar som jag arbetat, sparat och investerat ihop. Hennes föräldrar tycker också att det är ett bra och rimligt mål. De undrade hur detta skulle gå till så jag började att förklara jag fått ett grundkapital på 10 000 kr från mamma/pappa och ytterligare 10 000 kr från mormor och morfar. Hos farmor och farfar har jag möjlighet att skaffa lite inkomst om jag hjälper dom med trädgården. Sen har jag fått 100 kronor i höjd månadspeng mot att jag lovar att spara minst 200 kronor första året, som ska öka med 30% varje år vartefter jag får högre lön när jag blir äldre. Sen ska mina pengar investeras så att vi får avkastning på pengarna. Den äldre säger att det borde bli närmare 600 000 kronor tills jag fyller 30 år!
Hur har ni tänkt att investera pengarna undrade kompisens pappa?
Då blev det lite svårt att förklara, säger ynglingen. Jag har inte exakt förstått allt än så länge. Jag sa att du hade hjälpt mig att sätta upp ett system av konton och fonder som ska fungera under många år. Kompisen pappa tyckte det verkade intressant. Jag visade dom hur det såg ut på min internetbank då jag inte hade allt i huvudet.
Man ska vara försiktig med vem man visar sin ekonomi för, sa den äldre. Men jag tror du gjorde en rätt bedömning att det går att lite på hennes föräldrar. Vad sa hennes föräldrar?
Hennes pappa sa att det verkar väl genomtänkt. Ska vi göra likadant med dig, säger han till sin dotter. Det är vad jag hoppats på svarar hon. Jag vill bygga min ekonomi lite själv från grunden, även om jag vet att ni har pengar, säger hon. Då tycker jag att vi kopierar konceptet så långt det går, säger pappan, då kan ni tävla lite och jämföra hur det går för er två, men framför allt hjälpa varandra att hålla sig till planen.
OK, säger den äldre, då är ni två i gång med en plan för att få ett rikt liv. Men det var inte därför ni kom idag till kontoret. Det räcker ju inte med att två ynglingar som ni vet hur man ska göra, vi vill ju sprida det till fler!
Vi har ju konstaterat att man inte lär sig särskilt mycket om hur man bygger en stark ekonomi i skolan, och att det är orättvist att de som får lite kunskap från sina föräldrar kommer att få en mycket bättre sits än dom som inte fick någon kunskap vare sig från skolan eller sina föräldrar. Ska vi få mindre ekonomiska klyftor i samhället bör man lyfta de som har det sämst, inte göra att de som har det bäst får det sämre. Så frågan är hur vi når ut till flera?
Vi pratade tidigare om att man borde göra något på nätet och sociala medier, säger ynglingen, då kan man nå många ungdomar snabbt om man lyckas.
Det är precis vad jag skulle vilja göra, säger den äldre. Jag tycker att man börjar prata om pengar och ekonomi alldeles för sent, jag brukar säga att en god ekonomi grundläggs innan 15 års åldern, och det beror inte på hur mycket pengar man får från sina föräldrar utan den kunskap och värderingar man får med sig. Igen så är skolan enligt mitt tycke för dåligt på detta. Varför ska samhället låta slumpen avgöra vilka barn som får en bra ekonomi och ett rikt liv?
Jag som är gammal, fortsätter den äldre, har ju snöat in på https://rikatillsammans.se/ som @janbolmeson har skapat under många år. Under de senaste tio åren så har det pendlat in sig till något som är riktigt bra, men det mesta där riktar sig till personer över 25 till 30 år.
Nu har Rikatillsammans sedan några år anställt @Oliver.Allemog som är ung och duktig. När jag lyssnade på dom så pratar Jan och Oliver om hur man ska hjälpa yngre människor med ekonomi, men då pratar de om 25 åringar, när de borde prata om och med 15 åringar. Varför ska man tappa bort 10 år av sitt ekonomiska liv, som dessutom kanske är de mest viktiga?
Har ni några idéer, frågar den äldre.
Det får inte vara för tråkigt, säger ynglingen, man måste fånga intresset på sociala medier, TikTok, Insta och Youtube. Sen skulle man på en hemsida kunna ha den mer torra delen, när väl vi fått yngre människor på kroken.
Skulle man på något sätt kunna visa eran ekonomiska resa, ungefär som Melwa gör i sin tråd https://rikatillsammans.se/forum/t/pa-studiebesok-i-mitt-dromkoloniomrade/38853/687 Även om man ska vara försiktig med vad man gör på nätet så kan jag tycka att risken är OK jämfört vad man vill uppnå. Dessutom sätter det ytterligare press på er att hålla er till er plan.
Skulle man inte kunna göra ett spel, säger ynglingen där varje nivå är ett år i sitt liv från femton till trettio? Skulle nog funka, säger den äldre. Då skulle man kunna spela sitt liv på lite olika sätt på prov och simulera slutresultatet. Det man måste komma ihåg är att mest pengar inte nödvändigtvis är vinnaren, vi vill ju ha ett rikt LIV och inte en stor påse pengar, särskilt om risken är att det blir en tom påse pengar om man satsar för hårt.
Min pappa spelar ganska mycket, säger ynglingen. Kanske ett spel vore bra för honom att lära sig hur det fungerar?
Vore intressant att göra ett spel som man både kan spela mot sina kompisar och tävla lite, samtidigt som man skulle kunna spela med sina föräldrar. Då når vi ännu flera!
Sen finns det https://www.ungaaktiesparare.se/ säger den äldre, jag har själv inte varit där, så jag vet inte vad man kan hitta där. Själv var jag med i https://www.aktiespararna.se/ för många år sedan, men håller inte längre på med enskilda aktier längre, är mer intresserad av helheten i privatekonomin. Så jag vet inte vad man kan hitta där heller i dagsläget.
Verkar för tråkigt, säger ynglingen
Vi får fundera några dagar på detta, säger den äldre. Det är bättre att det blir bra än att det går fort.
Något annat som har hänt, undrar den äldre.
En märklig sak har hänt, säger ynglingen. Under de senaste veckorna känns det som att min hjärna börjat tänka på ett annat sätt, verkar tänka lite smartare och inte bara tänka NU.
Det är en sak jag ville uppnå med startkapitalet säger den äldre.
Många människor går hela tiden och tänker på vad de ska köpa när de får pengar. När de väl får lön så kan de köpa den där prylen de drömt om i en månad. Hela kroppens belöningssystem går i gång när de får köpa den där saken, det känns bra en kort stund. Genom att ha ett kapital i botten, så försvinner belöningsmomentet som triggar kroppens belöningscentrum. Man slutar att belöna belöningssystemet med en kick när man köper saker, utan man köper de saker man behöver och som skapar värde i livet, inte kortsiktiga belöningar och kickar. Man kan gå på stan och titta i skyltfönstren och veta att man kan köpa den där saken, om man vill, inte för att belöna sig själv. Det i kombination med 7-dagars regeln som vi pratade om tidigare är en av grunderna till bra ekonomi i livet.
Nu tycker jag att vi går hem och funderar lite i några dagar, sen kan vi träffas igen. Borde vara dags för första månadsavstämningen hur det går med er plan!
Vi hörs, säger ungdomarna, det här är spännande!