Berättelsen om 15 åringen som ville blir rik
En man i övre medelåldern sitter på ett studentfirande då plötsligt studentens yngre 15 åriga syskon sätter sig bredvid honom och säger:
Hur kan det komma sig att det verkar som om vissa människor här har pengar och andra inte har, jag inser också att jag kommer att bli vuxen inom några år. Jag tror att du är en av personerna på detta kalas som har en del pengar, hur kan det komma sig? Kan du ge mig några råd hur jag ska göra?
Den äldre säger, jag är glad att du frågar. Det är så många människor som inte förstår hur pengar fungerar. En bra ekonomi grundläggs i din ålder. Om du har tid och lyssna på mig i 10 minuter så kan jag hjälpa dig att lägga en bra grund för dig, det är inte orimligt att bli miljonär innan 30 år om man vill, jag kan dock tycka att det kanske är lite onödigt att spara ihop riktigt så mycket pengar tills trettio, men gör du det så har du en väldigt bra grund för din ekonomi resten av livet.
Ynglingen säger, men de flesta jag känner verkar inte ha en miljon sparat. Jag hörde att många människor lever från lön till lön och knappt har några pengar kvar i slutet av månaden. Hur ska jag göra för att inte hamna där?
Okej, lyssna nu på vad jag har att säga. Sätt upp ett mål att du ska kunna köpa din första villa/radhus när du är 30 år, för det så behövs det dels en kontantinsats plus en buffert på några hundra tusen kronor. Du behöver spara ihop någonstans mellan 500 000 kr och 1 000 000 kr.
Men det är ju jättemycket pengar, det är orimligt!
Men vänta och lyssna, så lägger vi upp en plan. Du är nu 15 år. Gå till dina föräldrar och säg: Jag vill spara ihop pengar så att jag kan köpa mitt första radhus/villa när jag är trettio. Jag behöver lite hjälp på vägen.
- Jag vill ha 100 kr/månad i höjd månadspeng.
- Jag vill ha hjälp att öppna ett ISK konto där jag kan investera i en globalindexfond, där jag lovar att spara 200 kr/månaden i år och varje år öka sparandet med 30%, ända tills jag fyller 30 år.
- Dessutom skulle jag vilja ha 10 000 kr i startkapital
- Vill också att ni som föräldrar varje år frågar mig hur det går med min plan, då ni har investerat i min framtid och mål.
Gå sedan till mormor och morfar, samt farmor och farfar och fråga om de kan stötta dig i att nå ditt mål:
- Kan ni stötta mig med ett startkapital på 10 000 kr var från mormor/morfar och farmor och farfar, totalt 20 000 kr
- Sen vill jag att ni varje år frågar mig hur det går då ni har investerat i min framtid.
Ynglingen säger, hur kan 200 kr/månaden göra så att jag kan köpa ett hus i framtiden?
Det beror på att du tidigt i livet lär dig att sätta undan lite pengar och samtidigt investera dessa pengar så att 1 krona blir 2 kronor utan att du behöver göra hela jobbet själv.
Det låter fortfarande lite för enkelt, kan du visa mig på något sätt som jag förstår?
OK, jag går och hämtar min dator så sätter vi oss i ett hörn i lugn och ro så ska jag visa dig en site där du kan räkna lite på detta, https://rikatillsammans.se/verktyg/ranta-pa-ranta/
Om vi sätter in de siffror som jag sagt till dig:
- Vi har ett startkapital på 30 000 kr/år
- Du sparar 200 kr/månaden som ska öka med 30% varje år
- Vi antar att vi har 7% avkastning
- Du sparar i 15 år från idag tills du fyller 30 år
- Betalar lite skatt enligt nuvarande ISK skatteregler
Då kommer det att bli ca 600 000 kr när du fyller 30 år.
Ynglingen, tänk om mina föräldrar, farfar och morfar inte har 10 000 kr att satsa på mig, kraschar hela kalkylen då?
OK, vi tar bort startkapitalet, sen får du spara lite hårdare, så om vi ökar sparandet till 230 kr/månaden som också ökar med 30% varje år, så blir det också ca 600 000 kr när du fyller 30 år
Ynglingen, varför tycker du att jag ska fråga om ett startkapital om det egentligen inte behovs?
Jo, grejen är att jag vill att du berättar din plan för dina föräldrar och äldre släktingar. Ber dom varje år fråga dom hur det går med din plan och deras investering i dig och din plan. Det är ett sätt för mig att tvinga dig att hålla dig till din plan. Du har ju lovat dom som har investerat i din plan att fullfölja den, det är det som är det viktiga inte själva startkapitalet. Man ska ju hålla det man lovat.
Ynglingen, men att idag spara 100 kr i månaden av min månadspeng är ju ganska mycket, vet inte riktigt om jag kan och vill det.
100 kr i månanden är 3 kr om dagen, gå inte förbi den där pantburken som du ser ligger där på trottoaren, ta upp den och panta den. Ser du din granne där borta som ska åka bort 4 veckor till Italien på semester. Fråga honom om du kan klippa gräsmattan och ta fram soptunnan de dagar som sopbilen kommer, samt vattna blommorna. Han är säkert villig att betala någon hundring eller två i veckan för att du ser till huset och trädgården, särskilt om du berättar om din plan. Det gäller inte bara att spara pengar i livet, det är också viktigt och effektivt att försöka öka sina inkomster.
Ynglingen, vad jobbar du själv med du är ju inte så gammal så att du är pensionär
Jag arbetar inte längre för att försörja mig. Jobbar nu mest för att det är stimulerande och roligt, min ekonomi idag är så pass bra att jag kan leva gott resten av livet, behövde inte vänta till 65 år innan jag kunde sluta arbeta för försörjning. Jag hade några äldre släktingar när jag var i din ålder som var lite förebilder som berättade lite om hur pengar fungerar och hur de ynglar av sig och blir fler av sig själv om man investerar och sparar. Jag gjorde ungefär det jag berättade för dig nu, men jag fick i princip inget startkapital alls men det gick bra ändå. Kunskapen var den värdefulla gåvan.
Varför lär man sig inte detta i skolan, frågar ynglingen, det verkar ju inte så svårt.
Den äldre sitter tyst en stund innan han säger:
Det är mig en stor sorg att vi inte lär nästa generation i samhället hur man hanterar en bra privatekonomi, i skolan lägger man mer tid på att lära barn filea fisk än att skapa en bra privatekonomi. Det blir jättestor skillnad på de barn som har lite förebilder och får lite kunskap från sina äldre släktingar och föräldrar än de som inte får något alls. I skolan lär man inte ut hur man gör, vi får ett väldigt ekonomiskt ojämlikt samhälle där vissa har en bra ekonomisk situation och många har inget alls, detta trots att alla i stort har samma förutsättningar. Tror dessutom inte att de flesta lärarna som lär ut privatekonomi på högstadiet kan detta heller.
Men detta måste man ju göra något åt, säger ynglingen, hur kan man sprida hemligheten till ett rikt liv utan att man är beroende på slumpen och sina föräldrar och släktingar?
Den äldre säger efter en stund, om du ber två kompisar att lova att berätta vidare det vi pratat om för ytterligare två kompisar inom ett dygn som i sin tur berättare vidare för ytterligare två kompisar inom ett dygn hur man skapar en bra ekonomisk situation så kommer vi inom en månad nått en miljard människor.
Jag är ganska aktiv på sociala medier så jag kanske kan göra något där!
Den äldre lyser upp. Skulle du lyckas med att gör något viralt där om privatekonomi för ungdomar så kommer du att ha gjort mer nytta än alla skuldrådgivare och bidragsadministratörer i Sverige tillsammans!
Det här samtalet tog inte 10 minuter som du sa, vi har suttit här i 20 minuter säger ynglingen till slut.
Jag vet säger den äldre, jag visste att det räcker med 10 minuter för att fånga ditt intresse och få dig att förstå. Sen ställde du lite intelligenta frågor samtidigt som vi hittade en lösning på att föra kunskapen vidare till ytterligare en massa ungdomar, det tog ytterligare 10 minuter, väl värda investerade minuter både för dig och mig.
Kom tillbaka till mig inom två veckor och rapportera hur det gått med dina samtal med föräldrar och deras föräldrar, jag vill säkerställa att du satt din plan i verket. Har du lyckats sätta din plan i verket kommer även jag att bidra med ytterligare 10 000 kr till ditt startkapital, har du misslyckats så får vi diskutera vidare hur vi ska lyckas. Inte för att du behöver mina 10 000 kr utan att det ska vara en morot att komma i gång, de flesta kommer aldrig i gång.
Är det något annat du tycker att jag ska lära mig om ekonomi, när vi ändå sitter här och pratar säger ynglingen.
Den äldre säger, inom matematiken finns det fyra räknesätt, plus, minus, gånger och delat, där man lär sig plus och minus i ettan i grundskolan, gånger och delat kommer något år senare på lågstadiet. Inom ekonomi finns det inkomster, utgifter, tillgångar och skulder där de flesta bara lär sig om inkomster och utgifter, som motsvarar plus och minus, kommer liksom inte vidare till gånger och delat som kan liknas med skulder och tillgångar, man blir kvar i lågstadienivå när det gäller ekonomi, kommer liksom inte vidare.
Här skulle jag kunna tipsa om en diskussion på ett forum om lite olika par som har samma förutsättningar när de ska köpa sitt första hus som 30 åringar, vilket är ditt mål, hur stor skillnad det blir hur man hanterar sin ekonomi som 30+, https://rikatillsammans.se/forum/t/amortera-sina-bolan-olika-satt-att-tanka-vilket-slutresultat/121502?u=mpj
Du behöver inte förstå detta nu, men de ska veta om att det finns för att göra rätt om 15 år, så att du kan lära dig det när du behöver det.
Känns lite som vi på snart 30 minuter har gjort en plan som kommer funka rätt många år framåt i tiden! Säger ynglingen.
Så är det säger den äldre, är man bara lite tålmodig förstår hur man hanterar pengar så kommer det att gå bra för dig, Jag är inte orolig, det du lärt dig på dessa 30 minuter är mer än de flesta i din ålder och även mycket äldre kan om privatekonomi.
Återkom om två veckor och rapportera hur det har gått!