Hur många av er har ökat kassan i år, och hur stor är er kassa nu?

1. Har du ökat kassan under det senate året (antingen genom att avinvestera eller att pausa regelbundna investeringar så som månadsspar) i tro om ytterligare börsnedgång i närtid (~1 år)?
  • Ja
  • Nej

0 röster

1. Hur stor är din kassa i nuläget (av den del du avsatt för investeringar)?
  • 0%
  • 1-25%
  • 25-50%
  • 50-75%
  • 75-99%
  • 100%

0 röster

1. Utöver kassa enligt ovanstående definition, besitter du andra medel eller potentiella medel (buffert, möjlighet till ökad belåning av bostad eller dylikt) som du skulle investera på börsen ifall en ovanligt kraftig börsnedgång skulle ske (t.ex. 50-80%)?
  • Ja
  • Nej, jag har inga ytterligare tillgångar eller potentiella tillgångar
  • Nej, jag frångår aldrig min princip kring att bara investera det jag sedan tidigare avsatt för investeringar
  • Nej, annan orsak.

0 röster

Har köpt in mig sedan december och minskat min kassa med runt 1 milj.

Kan inte svara på fråga två då det är för lite info.

Är det av totala nettoförmögenhet?
Är det av tillgängliga medel som skulle kunna investeras på börsen?
Är det av den delen man avsatt för investeringar?

1 gillning

Bra! Förtydligat! Har även lagt till en tredje fråga som är relevant i detta avseende.

Jag har inte ökat kassan under den här tiden och jag har heller ingen “krigskassa” sedan tidigare heller.

Har heller inga andra alternativ för att investera extra utöver det jag gör nu. Skulle i så fall vara att dra in på standarden vi har nu eller sälja prylar. Skulle såklart kunna köra med värdepappersbelåning men den mäklaren jag använder erbjuder inte det så då hade jag fått byta.

1 gillning

Kanske korkad fråga, men lite mer specifikt, vad menas med “er kassa”? Jag vill inte bocka av fel för att jag missförstått. :blush:

1 gillning

Fiatvaluta (kontanta medel) som du har “redo” för att kunna investera.

1 gillning

Ah, då förstår jag! Tack! :sunny:

1-25% är ett väldigt stort intervall. Jag har 2% nu, hade 5% för ett tag sedan. Men de som har 20-25% känns inte som samma kategori kanske?

1 gillning