Hur många fick tillbaka/betala på deklarationen?

Vad du får betala in eller får tillbaka på skatten varje år är bara en korrigering av det du redan betalat in under året.

Det byggs upp en skatteskuld under året pga av löneskatt, isk-skatt varje kvartal, mm. Samtidigt betalar din arbetsgivare in skatt åt dig varje månad när du får lön.

Sedan summeras allt det där i deklarationen, inkl avdrag och sånt, och du får den korrigering som ska göras nu när hela året är känt. Då får du betala eller får tillbaka beroende på var det slutar.

Att du fick betala 4300 visar inte att din isk-insättning orsakade så mycket extra skatt.

1 gillning

Får tillbaka 150,000 kr. :blush:

1 gillning

32500 i rest plus ca 30k i husvinst och uppskov på huset före, så ca 77500 ska in… Kanske får börja jämka för isk skatten, är det på skatteverket man gör det?

Alternativet " Fick betala tillbaka :partying_face:" fanns inte så jag får skriva det istället.

Vill inte låna ut pengar gratis till Skatteverket.

1 gillning

Har man inga lån eller andra avdrag som kan göras, men mycket pengar på ISK. Då blir det en fet restskatt. Bara att tugga i sig :wink:

Har inte fått något besked än men förväntar en slabba eftersom det blev engångsskatt på ett avgångsvederlag förra året. Orkade inte skattejämka.

Restskatt drygt 60 000 kr. Jag antar att jag borde betala av det mesta på en gång. Samtidigt har jag betalat in 18 000 drygt på uppmaning av skatteverket. Så jag antar att det blir 60 000 - 18 000= 42 000 kr.

Är osäker på detta och kommer att ringa Skatteverket.

Reagerade också på hur de skriver, man har betalat in t.ex hälften i prel men de drar inte av det från restskatten. Än. Men det är väl så att beslutet på vad som ska betalas in kommer senare, när deklarationen är inlämnad och godkänd. Det kan ju hända att man ska ändra i den.

Logga in och kika ditt saldo på skattekontot?

Ska betala tillbaka 17,5k. Men med avdrag för resor så landar det förhoppningsvis på ca 13k.

Väldigt otydligt när det står att man ska betala x kr exkl egna inbetalningar

:thinking:

Åh så har jag inte tänkt på det. Tack! :smiley:

1 gillning

Dum fråga kanske:
jag skall få tillbaka 9600:- enligt beskedet.
Men sen skall jag deklarera en vinst på Försäljning av lägenhet som blev 76.000:-
Innan jag visste att det skulle bli just 76k gjorde jag en extrabetalning på 80.000:- i feb

Så jag får då totalt +14.000:- på kontot.
Kan/skall jag ta ut pengar från skattekontot redan nu…får man ens det?
Betalas det jag satt in för mycket ut automatiskt sen som vanligt eller funkar det annorlunda när man gjort extrabetalningar själv?

Jag får tillbaka c:a 43 000 kr.

Jag antar att det beror på att jag har bett alla de tre instanser som betalar ut månatlig ersättning till mig - Försäkringskassan (sjukersättning), Länsförsäkringar Bank (pensionsförsäkring efter avliden sambo) samt Handelsbanken (pensionsförsäkring efter avliden sambo) - att dra så mycket skatt att jag garanterat slipper kvarskatt.

Jag är medveten om att många här tycker att det är mycket bättre att se till att man får kvarskatt, men det funkar inte med mitt trygghetsbehov och min psykiska ohälsa.

En fråga rörande detta:
Kan jag räkna med att alla tre ställena fortsätter att dra skatt i samma omfattning, tills jag eventuellt meddelar att jag vill göra på något annat sätt?

Eller måste jag varje år kontakta dem, och meddela att de ska fortsätta som tidigare?

Jag har ställt frågan till både Försäkringskassan och de båda bankerna. Ingen av dem har gett något (för mig) begripligt svar.

Blev ju bra trots skatten på ISK och räntor på fasträntekonton :slightly_smiling_face: