Hur många här har endast en globalfond?

Även jag gjorde skiftet från AG till DNB. Delvis p.g.a. deras (i mitt tycke) :cherries:-plockning av hur de sorterade bort diverse bolag men också för att jag tyckte de kraftigt överviktade bolag som Apple och Nvidia.

3 gillningar

Kör endast Storebrand Global all Countries Bred billig fond med tillväxtmarknader, Helt perfekt :ok_hand:

3 gillningar

Tog hem alla mina och företagets pengar från LYSA och pensionssparande. Med tanke på globalfonder viktar USA till 60-70% så har man i princip allt sparande i samma korg. Vi har haft en trend med vikande krona och stigande USA börser. Om det omvända sker så sitter man med skägget i brevlådan. Min framtid finns i Sverige. Det känns konstigt att en så liten del av mitt sparande inte ska arbeta där jag ska bo och arbeta ett tag till. Därför har jag även fonder och aktier i Sverige.

1 gillning

Jo jag har bara en… typ 100kr i Avanza Global köpt på aprildippen.

Ser bara en enorm koncentrationsrisk till några få bolag tech och dollar.

Denna fonden kan gå sidledes i 5-10år precis som japan sedan 90-talet.

Jag kör främst Länsförsäkringar global index och lite i Avanza global främst för att de har låga avgifter. Har tidigare haft olika fonder med högre avgift men känns nu skönt att bara låta det ticka på tills jag behöver pengar och då placera om det jag behöver till lägre risk