Glad att jag inte äger räntefonder
![]()
Ja den delen bortsåg jag ifrån.
Tänkte mer på hur många man behöver för diversifiering.
Alla dyra aktiva fonder kan vi ta bort.
Däremot skulle jag vilja se många fler faktorbaserade fonder, med skarpare implementering och koncentration.
Har för mig just räntefonder är aktiva av en anledning, och det är att hålla transaktionskostnader mm nere. AMF lång är det nog det närmaste du kan komma, eller XACT obligation ETF (som faktiskt är en passiv index, 0,1% avgift, courtage+spread tillkommer)
Jag tror jag håller mig till sparkonto ![]()
Men jag är långt ifrån att vara finansiell oberoende så det är 100% aktier som gäller nu
Har jag missförstått?
Många verkar svara på “Hur många olika fonder bör det finnas I EN PORTFÖLJ?”.
Frågan är ju “Hur många olika fonder bör det finnas TILLGÄNGLIGT PÅ MARKNADEN?”.
Mindre än 10 fonder låter inte alls som en situation med hälsosam konkurrens. Ser inga problem alls med konkurrens. >80 är det självklara svaret för mig.
Ju fler desto bättre. Tricket är att marknadsplatserna ska ha bra sökfunktioner och rådgivnings/rekommendations-sidor som hjälper en hitta standardfonderna.
Detta gäller alla marknadsplatser enligt mig, om det så är appar, spel, fonder, eller annat.
Skönt med Lysa känner jag varje gång det skrivs om räntefonder.
Men hade jag inte kört Lysa så hade jag nog tagit rygg på Ingves. Han är väl försiktigare med sin egen ekonomi än Sveriges?
Han körde väl 10% vardera i AMF Lång och Kort?
Vad är tanken bakom att ha två globala indexfonder? Vore intressant att höra motivering tillsett!![]()
Så många som möjligt, valfrihet bör eftersträvas.
Men visst, i framtiden kommer någon aktör skapa någon AI-tjänst som plockar ihop det du önskar åt dig och sköta ombalanceringen etc.
Bra fråga. Det är för att jag inte vill ha så mycket pengar i en fond (70%). Så jag minskar fondrisken genom att dela upp den i två fonder.
Rent teoretiskt ska det vara lika säkert med en fond. Men man vet aldrig. Det har hänt att en fond låser pengarna ett tag så att man inte kommer åt dem. Då är det bra att ha pengar i en annan fond också.
Vi har diskuterat detta i denna tråd:
Nej, du har inte missförstått (möjligt att vissa andra har gjort det) ![]()
Frågan om hälsosam konkurrens (kanske) är relevant, men jag tror knappast att det behövs tusentals olika fonder för att det ska finnas? För man kan ju inte säga att en aktiv nischfond mot gruvbrytning konkurrerar mot en global indexfond. Om någon tycker det så är ju det baserat på oförståelse, vilket är ytterligare ett argument för att det finns för många fonder.
Är det verkligen så… när det gäller investerande? Blir den totala avkastningen på fondinvesteringar, som går till slutkund, för hela Sveriges befolkning, större med tusentals olika fonder, jämfört med om vi bara hade, säg 100 “kvalitetsfonder” istället?
Vem ska bedöma vilka som är kvalitetsfonder? Antar att bankens egna fonder kommer väljas ut på deras plattform. Dödar det inte konkurrens?
Från undersökningen (med ny fetstil):
Så mao, om du fick bestämma vad som är kvalitetsfonder ![]()
Ju fler desto bättre. Mer konkurrens och fler valmöjligheter för konsumenter.
Men är det enklare för konsumenter att göra bra investeringar med fler valmöjligheter? Vi pratar ju inte om att välja tryck på en t-shirt för att “express yourself” ![]()
Kanske bättre att fråga vilka fonder man hade sagt till sina kompisar att investera i. Då hade det varit färre än 10 enligt mig.
Men för allmänheten, så tycker jag att alla ska ha möjlighet att göra sina egna val och beslut. Vill man tex. ha en fond som investerar 100% i Vietnam så ska man kunna välja den.
Ah, smart!! Tack för svar. Alltid intressant att se hur andra tänker/resonerar!
Ok, men då handlar det kanske mer om att du är emot alla former av begränsningar, inte att råden i sig skulle vara dåliga för allmänheten?
Ja så kan man säga. Råd är såklart bra. Begränsningar inte bra. Dessutom tror jag att friheten i fondmarknaden har lett fram till dagens rekommendationer i form av indexfonder, men det betyder inte nödvändigtvis att det aldrig kommer komma någon annan form av fondtyp som presterar bättre. Men då gäller det såklart att låta företag ha fria tyglar att starta upp och erbjuda olika typer av fonder och låta tiden ha sin gång och forskarna göra sitt osv.