Fullt möjligt, men jag tänker på alla kassar som köps och därmed tillverkas, i onödan.
Samma här, har nog aldrig köpt en. Därför fick det bli snöflingealternativet.
Både plastpåsar och pappkassar är ju undermåliga för att ha saker i, så de undviker man såklart till varje pris för det ändamålet. Men plastpåsen kan ju åtminstone tjäna som soppåse, vad gör man med pappkassen? Elda i bastun är det enda jag kan komma på.
Till äppelskörden, till panten, till pappersåtervinningen, tändmaterial till grillens eldrör, till loppisdonationer, som presentpapper och till x bapiljoner andra saker. ![]()
Jag trodde det var klarlagt att de var undermåliga för ändamålet att bära omkring saker i? För det finns det mycket bättre kassar. Så tändmaterial verkar var dess enda rättmätiga användningsområde.
Var köper de kassar? Mina håller oftast ett par år. ![]()
Nä, krävs 120-125 liters säckar för det ![]()
Har alltid med mig en egen återanvändbar kasse av presseningstyg, ska jag handla mycket tar jag med mig två. Inte för att jag är speciellt grön eller för att spara pengar utan tycker helt enkelt att det är en bra ide.
Samma här, har använt samma papperskassar i flera år till bl.a förvaring och återvinning (pant, papper, plast, etc.). Händer ibland att dom blir fuktiga eller lite blöta men det bara att ställa undan så torkar dom snabbt och funkar lika bra igen.
Det man behöver tänka på är att ta i båda handtagen samtidigt och inte “rycka” när man lyfter.
Jag har lyckats med bedriften att få kommentarer från personalen i affären när jag använt papperskassar som härstammade från tiden innan butiken köptes upp, bytte namn eller logotyp… en andra gång.
Det ligger nog någon Nettokasse hemma och både AG:s favör och Tempo (nej, inte lilla kvartersbutikstempo) har figurerat hos mig i modern tid.
Sedan butikerna gick över till självscanning så är min bild att kassarna håller ännu bättre. Lasta i vagnen, lyft från vagnen till bilen (eller i mitt fall cykelvagnen) och väl hemma, lyft in i köket. Det blir verkligen inte många ryck då.
…speciellt om man inte är i passive aggressive hangry friday afternoon shopping mode. ![]()

Använder ryggsäck och tygpåsar så köper aldrig nya kassar, fungerat bra i flera år ![]()
Ni som kör med tyg- och papperspåsar, hur gör ni om ni först ska går runt på stan eller i köpcentrum, och sedan handla i (mat)butik efter det och använder påsarna först där? Speciellt om man ska cykla dit/tillbaka också.
Svårt att knö ner tyg- och papperspåsar i tex en jeansficka. Men med plastpåsar funkar det bra, såvida man klarar sig med ca 1-3 sådana påsar. Så då kan man enkelt ha med sig påsarna i fickan och använda dem först när man behöver dem.
Jag bär mina i handtagen som finns på påsarna. Brukar fungera bra.
Så du bär runt på tomma påsar i handen i typ 1-2 timmar, medan du tar dig till delen av stan där du ska handla / köpcentrumet, och under tiden du går runt i butiker där?
Ja! Har problem med mina leder, men de väger så lite, så det går bra.
Ibland går jag även runt med min dramaten. Ett tips om man inte orkar bära tomma eller väfyllda påsar. ![]()
Papperspåsar: ja, men tygpåsar ryms ju överallt om man viker dem och inte knör ner med neandertalarvåld.
Jag har oftast minst en liggande i innerfickan på jackan, oavsett vilken jag väljer för dagen.
Cyklar jag så har jag påsarna (flergångs-) i cykelväskorna på nämnda velociped.
Det handlar väl inte om huruvida man ”orkar” bära runt på tomma påsar i handen pga vikten.
Tycker bara det låter väldigt osmidigt att behöva bära runt på tomma tyg/papperspåsar i handen i flera timmar medan man tar sig till/från där man ska handla / köpcentrum, samt när man går runt i butiker där.
För egen del tycker jag det är betydligt enklare att ha med plastpåsar i fickan. Då slipper man tänka på dem och man slipper ha dem konstant i handen. Bara att plocka fram om/när man faktiskt behöver använda dem.
Men vi är alla olika.
Den här tråden säger mig att om det inte redan finns ett personlighetstest baserat på ens shoppingkasse så borde någon utveckla ett.
Bara att du har med en kasse som du därmed återbrukat ger dig en guldstjärna i kanten. ![]()
Tycker själv inte det är osmidigt, är inte något jag ens tänkt på.
Å andra sidan går jag inte runt i butiker i timmar. Möjligen på en loppis i max en timme, med mina kassar i korgen.
Lite i-landsproblem, förr hade man vävda korgar för shopping. Väldigt fint, men mindre smidigt. ![]()
Själv har jag hellre två händer fria än en när jag handlar och rotar bland varor.
Har svårt att se fördelarna med att ha en hand upptagen med att bära runt på tomma tyg/papperspåsar.