Hur många pappkassar köper ditt hushåll?

Vi är alla olika, jag som går med krycka har alltid något i minst en hand. Så tröskeln är kanske lägre för att använda två händer vid behov. :wink:

Jo, jag misstänker att det kan finnas en del skillnader i vad man har för bakgrund. Många kvinnor är tex vana vid att bära runt på en handväska i ena handen. Så då kanske de är mer vana att ha ena handen upptagen med att bära runt på ”nånting”, oavsett om det är exempelvis en handväska eller tygväska.

(Och jag förstår som vanligt inte varför du använder en ren för det Melwa, men du använder den alltsom oftast i trådarna så det är inget ovanligt. :kissing_closed_eyes: )

1 gillning

För att ta upp kön och handväskor är lågt och har ingenting med papperskassar att göra.

Men det säger mer om dig än om mig. Så en hjort passade utmärkt.

2 gillningar

Det är väl inte så konstigt att om man är van att bära saker i ena handen, oavsett om det är en handväska eller något annat, så tänker man mindre på det. Känns helt uppenbart.

Men jag orkar inte bråka mer om det här. Var och en får välja vilken påse de vill ha.

Fast, nu ska jag röra om i grytan och faktiskt hålla med @JoakimF för en gångs skull. Jag tror faktiskt att vana att släpa runt på en väska är mycket mer betydande än man tror.

Jag får frispel av att släpa runt på grejer i handen en längre period och föredrar ryggsäck, men alla kvinnor jag känner verkar anse att det är både en livsnödvändighet och inte alls så betungande att bära handväska.

De gånger man som partner anförtros denna handväska (läs: Vid provande av kläder i provrum, i samband med packning av inköpta ting etc) så inser man att det där till synes lilla attributet har högre densitet än guld. Man får skolios på kuppen. :joy:

Så, oavsett väskans tyngd (för det kan ju bara vara min särbo som bär runt halva bohaget), så tror jag faktiskt att det kommer med viss vana…

1 gillning

Köper planerat någon gång per år när det behövs en ny till att ha vår pappersinsamling i. Annars är det bara flergångs som gäller. Har nu vant mig vid att alltid ha en i jobbväskan :+1:

1 gillning

Men långt ifrån alla kvinnor bär handväska. Sen lite ironiskt när man kikar på stan, 75-90% går runt med en mobiltelefon i handen. De väger mer än en kasse. :wink:

Men finns även midjeväskor, som idag bärs över bröstet. Finns plats för både mobiler och tygkassar i den. :blush:

1 gillning

Slutsats: Hurra för jeansfickor! :partying_face:

3 gillningar

Sådana verkar inte finnas till kvinnojeans jeans. Det är därför att tjejer (utan handväska) har mobiltelefonen i bakfickan

1 gillning

Grattis! På tjejers jeans saknas ofta fickor. :wink:

Om tjejer aktivt letar efter jeans med fickor och väljer bort de utan fickor kommer ganska snart utbudet med fickor att öka.

2 gillningar

Har själv gjort det i 30+ år. Verkar inte hjälpa. Ficktyg för just tjejbyxor är tydligen dyrt? :see_no_evil:

Så tur jag har tygkassar. :wink:

2 gillningar

Jag är en person som återvinner påsar. Ofta köper märkeskläder så behåller jag påsarna hemma. Jag upplever påsarna som exklusiva, jag har ju ändå lagt några tusenlappar. Så nu har jag påsar från Oscar Jacobson, Ralf Laurent, Tommy Hilfiger osv.

Jag är ganska dumsnål med påsar, föredrar att bära ut på varorna i fickorna, när jag måste betala för påsen i butik- I övrigt har jag två storlekar av flergångspåsar en mindre när jag promenerar till mataffären och en större när jag storhandlar med bilen.

2 gillningar

Handväska eller fickor - den nya hönan-eller-ägget-frågan!

1 gillning

Finns tyg och så finns det tyg.
Har nån påse med väldigt tunnt tyg, men de flesta är extra tjocka som jag fått på mässor och liknande. Dessa går väl att vika två-tre gånger och går definitivt inte ner i någon jeansficka, knappt ens i en vinterjacka.

Ja, men ser du… jag är så fiffig att jag tar de tunnare när de ska ner i jeansfickan. Klurigt va’? :wink:

1 gillning

Intressant resonemang, så är det inte hos mig.

Jag har också mina påsar i jackfickan de dagar då jag bär jacka. Men på sommarhalvåret har man inte alltid jacka. Så då återstår jeans/byxfickor och vad man få plats med i dem, vilket för min del blir plastpåsar.

Men kör man med tillräckligt baggy jeans kanske man får plats med papperspåsar också.

3 gillningar

Haha, ja som att det skulle vara nödvändigt att strosa runt (“går runt i butiker där”) i flera timmar på ett köpcentrum…

Jag/vi besöker “köpcentret” några enstaka ggr då och då när vi ändå har ett ärende till stan. Veckohandlar gör vi i lågprisbutiker närmare hemmet och då är det inga större problem att ta med några återanvända kassar.

Det finns varukorgar på hjul man kan släppa med händerna om man behover rota runt bland varor. Om man dessutom har lite koll i förväg på vad man skall handla behöver man inte ens “rota runt:slightly_smiling_face:.

1 gillning

Om man ska ta sig till/från där man ska handla / köpcentrum, gå runt i några butiker, prova kläder, titta på varor, kanske äta en lunch, etc är det nog inte ovanligt att det tar 2-3 timmar för många.

Men du kanske fixar allt det på en timme. Imponerande i så fall.

Ok, så du går runt med varukorg på hjul i city och mellan butikerna på köpcentrum? Är nog inte så vanligt, men visst.