Det är så att jag har fått frågan av svärmor att följa med och lyssna in när hon har ett pensionsrådgivningsmöte om ett par veckor. Jag har sagt till henne att jag verkligen är långt ifrån proffs på såna saker men hon vill ha fyra öron istället för två så självklart ställer jag upp. Nu vill jag förbereda mig lite mer då jag inte kan området pension (mer än att jag pensionssparar genom jobbet och privat). Jag har väl hyfsat koll på investeringar generellt men då lite sämre koll på pensionsuttag.
Jag har ett ett par andra trådar på forumet ang. pension men har flera kvar att läsa igenom. Jag har lyssnat in på avsnitten ang. pension och det kan vara så enkelt att jag inte behöver mer än lyssna på rådgivaren men jag skulle vilja ställa ett par frågor till honom för att få mer kött på benen för att hjälpa svärmor i hennes olika beslut.
Jag har pratat med svärmor att hon skall ställa upp en budget och skriva ner hur hennes månad ser ut ekonomiskt. Då borde nivå på uttag kunna resoneras fram.
Vad finns det för väsentliga frågor som ni hört/ställt själv som kan hjälpa henne på rådgivningsmötet?
När jag pratar med henne så är hon väldigt angelägen att inte behöva flytta ifrån det radhus hon äger. Där är mycket pengar i hennes radhus då det knappt är belånat.
Hon är landstingsanställd och skall gå i pension om ca 2 år.
Budget är helt riktigt något hon behöver få koll på. Hjälp henne att fånga upp kostnader som kommer då och då, tex årsvis. Även tex renoverings behov i framtiden då hon vill bo kvar.
När det gäller pensionen så är det ett par saker jag mest tänker på.
Först risknivå inför pension. Normalt sett brukar man ha 30-40% kvar i aktier även i pension för att skydda kapitalet mot inflation. Så det är något jag hade kollat. Hur är pengarna placerade idag? Hur bör de vara placerade nu när pensionen är så nära? Vilka är avgifterna? (Allt under 0.4% är godkänd. Förrutom räntefonder som bör vara under 0.2%). Besluta inget på mötet utan bara ta emot informationen och alternativen så ni kan utvärdera sen. Ställ frågor här efteråt om det är något knepigt. Så kan vi hjälpa till.
För det andra planen kring uttag. Här finns det inga bra tumregler. En del tar det livsvarigt men då kan pensionen per månad bli rätt låg (bolaget antar många år i pension, ibland 23-24 år). Å andra sidan tar man ut på kort tid så kan man få ekonomiska problem när det löper ut om 5-10 år. Själv har jag landat i. 20 års uttag och om det blir pengar över i början så kan man ju alltid spara dem.
För det tredje när hon ska gå i pension. Skatten går ner rätt markant det året man fyller 66 år. Så kan hon vänta lite och tajma det så får skatten ner med en 8-9%enheter. Alltså till typ 22% skatt. Rätt stor skillnad.
För det fjärde om det inte går ihop riktigt. Så är två alternativt att antingen jobba deltid efter 65 (väldigt låg skatt som pensionär) eller att belåna upp huset till 50% för att få ut cash att leva på, dock med problemet att hon behöver betala räntor fast hon slipper amorteringen. Ta ut lån ska hon i så fall göra nu för när man väl är i pension är det jättesvårt att få låna, kanske redan nu.
Så hoppas jag ni kan hitta någon lösning så hon blir nöjd. Väldigt schysst du hjälper svärmor