Hur mycket är rimligt att konsumera?

Hur mycket av er månadslön konsumerar ni på nöjen t.ex. köpa kläder, gå ut och äta. Jag tänker pengar som man får göra vad man vill med. Vilken procentsats tycker ni är rimligt?

Det beror ju helt på i vilken fas i livet man är, hur man bor, vad man tjänar, vilket ansvar för andra man har, vilka mål man siktar mot etc. Jag är vuxen nog att bränna det jag vill på vad jag vill, men har å andra sidan köpt mycket av det jag tänkt köpa och har därför hög sparkvot.

Men, har man betalat alla räkningar, mat och annat livsviktigt samt satt av 10% till sparande kan man ju bränna resten om man vill. :slight_smile:

3 gillningar

Vi konsumerar ca 10-15% av inkomsterna på sådan som vi skulle kunna dra in på om det behövs. Typ utemat, prylar, kläder och andra nöjen.

Jag lägger ungefär 10-15% av inkomsten på konsumtion. Som tidigare nämnts i tråden är det högst individuellt vad du, eller någon annan, har som rimlig procentsats.

Med det sagt har min filosofi alltid varit att schemalägga samtliga räkningar och överföringar till diverse konton redan dagen innan lönen ramlar in. Efter det går det att investera en procentuell del av lönen. Det som blir över går att spendera :slight_smile:

Sparar en ca 60% av vår inkomst. Så ca 15% ish i snitt.

Jag tycker max 30%.
50/30/20-regeln borde fler i samhället försöka anamma för att få upp sparandet.

Vi lägger mycket mindre än så på nöjen. Men sen är vår livsstil inget jag nödvändigtvis rekommenderar andra att följa.

1 gillning

En normal månad är det nog max 10% för mig och det mesta av de pengarna spenderas på Systembolaget.

2 gillningar

Så lite som möjligt. :grinning:

Det blir ganska lite sådant generellt, svårt att säga i procent men det blir mer under varmare årstider än kalla. Med barn blir den största utgiften spontana luncher, middagar och fikor för oss. Det lär bli ännu mindre av den varan nu, vi har redan börjat införa matsäck vid utflykter och vi undviker strikt att konsumera onödigheter.

Tittar jag i min uppföljning så ligger det på 4.2%

Lågt vilket är en kombination av hög lön, tillräckligt gammal för att redan ha köpt det mesta jag velat köpa, tidskrävande hobbies där löpande kostnader är relativt låga och större kostnader redan tagna (och delvis utslagna i siffran ovan), ointresserad av att ha flashiga prylar och skit, samt att jag mest ser utemiddag/lunch/fika/krog och resor som ett straff (avklarat i yngre år) och inte ett nöje vilket gör den posten försvinnande låg.

Om du hade frågat mig för 20 år sedan hade siffran säkerligen varit 50%, och är inget jag ångrar. Båda siffrorna är lika rimliga givet min livssituation i de två fallen.

4 gillningar

Jag tycker att sådant här är så svårt att svara på. Jag följer upp vår ekonomi noga med många poster men mina poster stämmer sällan överens med andras poster. Som i detta fall:

Att köpa kläder är definitivt inte ett nöje för mig. Det är ett nödvändigt ont som kostar eftersom vi har barn.
Bensin? Är det ett nöje? Kanske, eftersom vi mest använder bilen när vi ska åka på utflykter och på semester. Livsmedel då? Till viss del är det ju nödvändigt men vi lägger mer pengar på det än vi skulle kunna om vi verkligen skulle dra åt svångremmen. Så viss del borde kanske räknas som nöje? Osv…

Tänker jag på rent passiva utgifter (som kostar även om jag ligger i koma dvs, hela boendekostnaden, försäkringar, barnomsorg) ligger vi på 32 % men då är amortering medräknad. Utan amortering 22 %.

Nöjen (då räknar jag resor, presenter till barnen, utemat, alkohol, streaming (även om det skulle kosta även i koma)) ligger på 19 %.

Andra utgifter som hamnar lite mittemellan (livsmedel, transport, renovering/underhåll av hus och övrig-post (där viss del faktiskt är nöjessaker som skidor medan andra är betydligt tråkigare som reservdel till tvättmaskin)) ligger på 17 %.

Långtidssparande (utan amortering): 32 %, 42% om amortering räknas med.

Nu läste jag länken också och där stod det ju mer definierat vad som skulle räknas till vilken kategori. Och det framgår också att fler än jag tycker att det är svårt att definiera vilken kategori som olika poster ska hamna inom.

Men jag gillar tanken på 50/30/20. Om jag räknar in mina tveksamma poster som basala hamnar jag på 50%, sparandet låg ju en bit över rekommendation och nöjen en bit under. Känns ändå bra.

Tycker inte det finns någon tydlig gräns mellan nöje och annat. Ska det räknas till nöjesbudgeten att jag betalar en högre hyra för att få en sjyst utsikt och gångavstånd till diverse nöjen? Eller om jag köper en flaska Laphroaig istf Lidls whiskey?

1 gillning

Tycker att det har med glädje n du får av konsumtionen och lite räknad glädje n per krona lagd mer än vilken % av din inkomst det är. Vilka intresse man har styr lite vad rimliga utgifter är. Att spendera dubbelt ger oftast inte dubbel glädje, så det är en värderingssak vilka brytpunkter man har. Jag äter oftast hellre hemlagat än ute t.ex… jag köper gärna spelprylar, där en del av nöjet är att jaga bra kap. Så fråga dig själv vad din och dina näras glädje är för dagen och på sikt av olika spenderingar. Lägger nog ofta mindre än 1000:- på en månad. Men någon månad lägger man kanske 25 000:-+. Beror klart på vad man räknar in med.

Mina intressen kostar inte mycket mer idag än flera år sedan när jag var betydligt mer begränsad i min ekonomi.

Hälften av det som blir över efter alla utgifter till hemmet delar vi på två. Hälften av den summan investerar jag och andra hälften gör jag allt annat jag vill göra med. Köper kläder, ut o äter, systembolaget, snus, glasögon, shopping, ja allt personlig shopping. Det som blir över när månaden är slut investeras också

Just nu lägger jag ca 1/3 på levnadskostnader, 1/3 på sparande, och 1/3 på konsumtion. Men den konsumtionen består huvudsakligen i att köpa kristallkronor och andra helt livsnödvändiga saker till vår nya bostad som vi just flyttat in i, så förhoppningsvis får jag snart tillstånd att börja lägga de utgifterna på sparande igen.

1 gillning

Att du kan köpa whiskey på Lidl är absolut lyx!

(…tycker vi andra.) :slight_smile:

3 gillningar

Ligger på ca 15% vanlig månad och håller på att träna på att konsumera under semester vilket är en utmaning. Köper dyrare bira och vin vilket är riktigt värt pengarna.

Något som några har varit inne på är vad är det man vill ha. Och då är det man verkligen vill ha. Om då det är 5 eller 50 % tror jag inte har jätte stor betydelse. Så länge man har en välgrundat varför så tror jag du är på rätt spår :slight_smile:

Lägger enligt min historik ca: 15% enbart på restauranger/krog och det är nog min största post efter hyra. Dock inget jag tänker ändra på så länge ekonomin tillåter det. Alldeles för livskvalitétshöjande :sunglasses:

1 gillning

Mitt eget utrymme för sådant, som många andra också verkar tycka är rimligt, ligger någonstans runt 10-15 procent av nettolönen.