Oj, vet inte om jag är kapabel till att ge ett rättvist svar på din breda fråga. Som märkts ovan är det många som kränks av att vissa arbetar snabbare och bättre än andra och tror det är omöjligt medans de tycker det är fullt realistiskt med någon som presterar sämre. Sen läser jag att det finns en avsaknad av erfarenhet för olika roller, speciellt de med lite mer ansvar.
Wall of text, jag har försökt minska ert lidande med liiite struktur:
För att svara rakt på sak:
Allt är förhandling.
Precis som att en arbetsgivare kan försöka pressa ner ett kollektivs löner för utfört arbete så kan ett kollektiv försöka pressa upp lönen för utfört arbete. Förhandling går åt båda hållen. Allt annat bygger på okunskap.
Tex:
Är du säker på att du har hög kompetens så tar du betalt för leveransen. Då du kan leverera på kort tid.
Har man låg kompetens ska man ta betalt för tiden det tar, för du är långsammare.
Dvs för att förtydliga motsatsen:
En arbetstagare med hög kompetens får sämre timlön om den är betald för varje arbetad timme.
(då den klarar arbetet snabbare)
En arbetstagare med låg kompetens får sämre timlön om den tar betalt för leveransen.
(då den klarar arbetet långsammare)
Ett klassiskt dilemma inom konsultvärlden är att oerfarna uppdragsgivare vill betala per timme
Vilket en erfaren konsult aldrig accepterar (såvida det inte är rimligt)
men oerfarna alltid nappar på.
För den som fortfarande är ny för situationen:
Om jag som konsult kan designa en logga som du kommer älska på 3h
eller
En konsult kan designa en logga som du tycker är sisådär, på 30h
Vem ska få mest betalt för leveransen?
3h arbetstid med bra resultat
eller
30h arbetstid med oönskat resultat?
Organisationer och roller
Om en arbetstagare har tid över på arbetsveckan. Vem är ansvarig för det? Är det någons fel?
Det beror helt på arbetstagarens roll samt organisationen.
Strategisk roll
Någon refererade tidigare till i “länder med större frihet för att avskeda”. Om du svarar nära under styrelser och vissa direktörer så är att arbeta MER än förväntad leverans anledning till att avskedas. Du ska ENBART lösa problemet som du tillhandahålls. Löser du det inom deadline så är det partaj och sen inväntar du nästa problem att tilldelas. Löser du något mer så motarbetar du organisationens främsta intresse.
Operativ roll
Brukar karakteriseras av att maintaina “status quo” samt följa med förändringar som du blir beordrad att implementera. Om det är perioder med låg maintenance/förändringar och du väljer att implementera egna initiativ så är det anledning att avskedas i “länder med större frihet för att avskeda”. Du går emot organisationens främst intresse.
Produktionsroll
Låt säga att du har en oändlig hög med fall att lösa. Du kan alltid fylla dina 40h. Om du söker anställning på ett företag där snittarbetaren producerar 100 fall per månad och du är kapabel till 400 fall per månad, då bör du rimligtvis få upp till 4 gånger lönen. Allt annat handlar mer om att man värderar tidsåtgång mer än man värderar kvalitet och resultat. Sen är rättvisa alltid en helt annan fråga.
Sen finns det såklart fler domäner av roller och roller kan flyta in i flera domäner.
Personliga Tips & Tricks
Tyvärr så måste jag med sorg i hjärtat säga att du spontant har 2 mer konkreta hjälpmedel.
-
Var intelligent
Jag tror personligen det gynnas stort med en högre intelligens än genomsnittet i ditt kontext. Att kunna se lösningar och effektivitet bortom vad din grupp kan se. Däremot tror jag intelligens starkt handikappas av att inte ha utvecklats som person. -
Väx som person
Den största begränsande faktorn tror jag är du själv med dina känslor.
Jag har
- Mött hyperintelligenta människor som sitter 50h i veckan för att utföra något som går att göra på 5h, för de envisas med att göra “som de alltid har gjort”.
- Suttit i möten med sammanlagd månadslön på miljoner där det åstadkoms ingenting, för det enda alla vill är att turas om att visa upp sina egon.
- Skådat oändliga beslutskedjor för att ingen vågar ta ett beslut.
- Mött avdelningar som går emot strategiska beslut för de har ett personligt gräl med någon som stod bakom beslutet.
Var inte som dem.
Se bortom ditt ego och fokusera istället på resultatet. Det här är något alla skulle instämma att de gör, men jag tycker det snarare nästan inte existerar.
Hur växer du som person?
Läs en bok om personlig utveckling eller filosofi. Vilken som helst.
Sen läser du en till
och en till
och en till
sen när du är kräkfärdig på alla clichéer och hur stor andel av böckerna som är skräp
så läs alla andra du kan komma över
Slutkläm:
Sen finns det mycket mer än bara “jobba” enligt konventionella medel, beroende på senioritet i rollen. I min nuvarande position tex. är det nästintill uteslutande politik och beteendevetenskap jag rent praktiskt sysslar med mer än att “analysera företagsprocesser” som är mina “egentliga uppgifter”. Men jag tycker att det alltid gynnas av att läsa på inom det här området, oavsett yrke/roll. Jag upplever definitivt att folks ineffektivitet korrelerat starkt med hur outvecklade de är med sina känslor.
Jag har arbetat i striktare och mer reglerade organisationer än de flesta någonsin kommer komma i kontakt med, arbetat på startup, drivit eget och haft insyn i styrelsearbete. Men jag kan trots det oändligt långt ifrån allt. Det här är enbart ett försök till att förklara min erfarenhet från min anekdotiska resa.