Som en som varit extremt allergisk mot gräs hela livet. Vänj dig vid denna trötthet. För du kommer inte ifrån den.
Med tiden kommer du få ta annan medicin som kommer göra dig trött. Och så småningom behöver du något höga doser kortison flera gånger under sommaren. Även då kan man få rätt svår allergi attack.
Gräs allergi är extra besvärligt imed allt detta jävla gräs klippande
Skillnaden är att de som är allergifria får massa energi på sommaren med sol och väder och skönt och så, och på vintern känner de inte alls på samma sätt, de saknar sommartoppen. Så upplevelsen för många är att energin är rätt låg då, för man jämför den med toppen på sommaren. Man går bara och väntar på att få toppa igen.
Allergiker mår bara skit på sommaren, och när allergierna ger med sig så får de en topp och känner att nu börjar livet funka igen, och deras upplevda energi är i förhållande mycket högre. Allergikerna inser inte hur dåligt de har det, för de är vana och de ser bara rörelserna över säsongen. Det är klassisk hedonic adaptation, tänker jag.
Det är självuppskattningar, och de blir alltid relativa inom ett spann där det är svårt att jämföra olika gruppers självuppskattningar, men man kan se deltan/rörelsen inom en grupp.
Självuppskattningar är generellt rätt oanvändbara Det är inte riktig vetenskap
Beroende på hur ens allergi yttrar sig så får man ju olika medicinering.
Jag t.ex får problem med luftvägar och medicineras därför med luftrörsvidgande och kortison inhallation för att minska inflammationen i luftvägarna.
Desloratadin tas för övriga besvär som kliande ögon/hud och nässpray för att linda nässtäppa.
För många räcker det med antihistamin, tex loratadin/desloratadin men ju större besvär desto kraftigare medicinering.
Att käka kortison konsekvent tyder på att du har ganska stora problem med din allergi.
Har samma som du Melwa! Får symptom på korsallergi mot björkpollen, från frukt, nötter mm. Men inget utslag på pricktest. En läkare sa att allergi är svårt även för dem. En del har antikroppar utan symptom, andra har symptom utan antikroppar.
Många undrar varför man känner sig trött och ofokuserad stora delar av året, men plötsligt piggnar till på senhösten när resten av befolkningen börjar klaga på mörkret.
För oss med pollenallergi är förklaringen ganska tydlig när man ser pollenkurvan.
Hassel och al startar redan i februari–mars
Björken exploderar i april–maj
Gräset tar över juni–juli
Gråbon fortsätter långt in i augusti
Lägg till att inflammationen kan leva kvar i kroppen flera veckor efter säsongstopparna och du får en nästan helårspåverkan. Kroppen går i praktiken på högvarv hela våren och sommaren.
Varför blir man trött av allergi?
Sömnen störs av täppta luftvägar → man får mindre djupsömn och vaknar oftare.
Immunförsvaret står konstant aktiverat och producerar inflammatoriska ämnen → det drar energi.
Syresättningen blir lite sämre när näsan och ibland luftrören är irriterade → hjärnan blir segare.
Obalans i stresshormoner (kortisol) gör att man både känner sig trött och “på spänn” samtidigt.
Det är därför många allergiker upplever en paradox: man är som piggast i november–februari, när andra känner sig som tröttast.
Känner igen vad du beskriver, växte upp med pollen- och pälsdjursallergi som gjorde vår och sommar riktigt tuffa. Jag kunde tex hamna i lägen där jag nyste oavbrutet och när jag gjort det 25-30 gånger på rad var jag helt slut och var typ tvungen att sova. Jag har också haft receptbelagd medicin som gjorde mig trött
I 20 års åldern började jag med kortisonsprutor på våren och det blev bättre.
Senare i livet, runt 35, var jag hos en kiropraktor för ryggproblem - första frågan han ställde efter att sett min rygg var om jag hade allergi utifrån hur min rygg såg ut. Han gjorde 3-4 behandlingar samtidigt som han övertygade mig att lägga om kosten och läsa boken “ett sötare blod” av Ann Fernholm. Jag följde hans råd och fick direkt effekt. Sedan mer än 10 år är jag symptomfri på våren.
Liknande erfarenhet. Men blev allergisk först vid ca. 28 års ålder. Har sedan dess medecinerat vår/sommar i många år (tabletter, ögondroppar och luftrörsvidgande) men har på senare år fortsatt med antihistamintabletter året runt (finns hundar i släkten som är på besök ibland).