Tog pricktest idag och fick svart på vitt: kraftig allergi mot gräs och björk, måttlig mot katt och hund. Har alltid anat pollenallergi, men bara tagit antihistamin när det varit som värst.
Som ung hade vi både katt och hund hemma, samtidigt som jag tränade hockey och fotboll på rätt hög nivå. Jag hade egentligen inga akuta problem med andning eller nästäppa, mer ett gnagande skav. Intervaller gick bra, men längre distanser undvek jag helst och först nu förstår jag kanske varför.
Det jag inte fattat förrän nu är att man egentligen behöver ta medicinen dagligen från mars till september för att slippa att immunförsvaret går på helspänn. Annars kan inflammationen ligga kvar i kroppen flera veckor efter säsongen, så man i praktiken mår dåligt (eller åtminstone inte kan leva/prestera till sin fulla potential) nästan året runt,
Jag är 38 idag och önskar att jag gjort detta långt tidigare, men bättre sent än aldrig. Efter återbesöket i februari kommer jag antagligen få recept på ett paket: luftrörsvidgande och kortisoninhalator, nässpray och antihistamin som ska tas dagligen under säsongen. Förhoppningsvis innebär det att jag för första gången på riktigt får uppleva hur det är att träna och leva utan den där osynliga viktvästen av allergi.
Är det fler här som gjort liknande upptäckter, alltså gått runt länge med ett dolt handikapp och först senare förstått vad det egentligen kostat kroppen?
Obs: Grafen är en illustration av upplevd energinivå vid allergi, inte exakta mätdata. Den bygger på kända samband i forskningen: obehandlad allergi ger energidippar under pollensäsong och lång restinflammation, behandling jämnar ut kurvan, medan icke-allergiker följer en mer normal årscykel. Se t.ex. ARIA Guidelines, Ciprandi et al. 2004, Durham & Scadding 2001, Blaiss et al. 2018, Walker et al. 2007, Läkemedelsverket, 1177.
Jag har rätt tydliga allergisymtom från tidig vår till slutet på sommaren om jag inte äter antihistamintabletter.
Jag fick ta blodprov som allergitest hos min vårdcentral, men alla kom tillbaka negativt. Så slutade en period ta tabletterna, med påföljden att snuva och irriterade ögon kom tillbaka. Så började ta tabletterna igen.
Har inte frågat VC mer om det, då tabletter tar bort 90% av symtomen och är billiga.
Det är möjligt att du inte hade allergin när du var ung, den kan ha kommit på äldre dagar.
Men håller med om att det är chockerande att få den typen av besked. Jag fick också det för något år sedan. Det är otroligt svårt att veta vad som är vad. Nu känner jag tydligt av när min brist slår till, men innan trodde jag bara att jag var allmänt trött och smått utbränd.
Är något jag kan bekräfta som pollenallergiker.. har återkommande varje år känt mig oerhört fylld av energi i oktober/november när pollensäsongen är över och inflammationen från den läkt.
Bra att du fått det svart på vitt nu, men vad jag funderar över är grafen. Vem har gett ut den? Och är det verkligen rimligt att påstå att pollenallergiker har mer vinterenergi än allergifria? isf ska jag använda den mot särbon när det behöver städas i vinter.
tillägg:
Aha, där kom svaret. Internets egen Satan har varit framme igen och dribblat med korten.
Verkligen! Kan inte någon ge miss Kommunikation sparken?
Upprörd blir jag av den där jävla låtsashjärnan som bidrar till att sprida en massa knas dagligen.
Men till undersökningen, hur ställdes frågorna? För den indikerar ju att alla med svår allergi mår mycket bättre vintertid än alla utan allergi.
Visst, det är en skattning, men det blir ju skevt ändå. Redan nu i september upplever alltså genomsnittet av oss utan allergi att energinivån är sämre än hos de med behandlad allergi. Visst, man jämför, jag fattar det. Men det känns väldigt konstigt ändå, eftersom detta är genomsnitt ur hela grupper.
Jag vet hur allergi yttrar sig, så länkarna skippar jag gärna. Men hur ställdes frågan som den intelligensbefriade maskinen fick rita svaren utifrån?
Känns bra att få svart på vitt vilka typer av pollen som jag faktiskt är allergisk mot nu, har ju tidigare bara gissat och medicinerat med antihistaminer när besvären blossat upp. Nu kommer jag ju troligen få en hel uppsättning med medikament som jag ska ta regelbundet över längre tidsperioder, eller kanske få vaccin.
Var verkligen en överraskning för mig att jag var pälsallergiker också, där jämnades övriga familjens kattplaner med marken
Detta låter inte som “vanlig” allergi, utan något mer astmatiskt. Då kan du räkna med att köra luftrörsvidgande dagligen livet ut. (jag har själv det man kallar allergisk astma).
Jag har dock haft mitt i 25 år nu så jag är van och missar inga mediciner någonsin haha
Jag kan inte påstå att det är pga mindre allergi som jag mår bättre.
Det är nog en del av det men inte enbart. Jag har dock en väl behandlad astma idag så jag fungerar normalt större delen av året. Även om jag ibland vid starten av t.ex gräspollen är lite påverkad.