Normaltid året om?

Idag går vi över till normaltid igen. Det är den tid som bäst stämmer med solens rörelse och vår biologiska rytm. När klockan är tolv står solen ungefär i söder och kroppen får signaler som ligger närmare det naturliga ljuset.

Det finns många skäl till att vi borde behålla normaltiden året runt. Forskning visar att vår hälsa och sömn påverkas negativt av permanent sommartid. Mörka morgnar gör det svårare att vakna och att få igång både humör och koncentration. Ljus på morgonen hjälper kroppen att justera sin inre klocka och gör det lättare att känna sig pigg och fokuserad under dagen.

Normaltid passar särskilt bra i Sverige där vintern redan är mörk. Vi tjänar mer på att ha ljusare morgnar än på att pressa in lite extra kvällssol under några sommarmånader. Det handlar i grunden om balans och långsiktighet, något som även gäller i ekonomi. Ett stabilt system fungerar bättre över tid än ett som ständigt ska justeras fram och tillbaka.

Normaltid ger kroppen en chans att jobba med ljuset i stället för emot det. Det är en liten förändring som kan ge märkbar effekt på både sömn, energi och välmående.

Vad tänker ni? Är det dags att låta normaltiden bli den nya standarden året runt?

36 gillningar

Det är sen länge känt att de flesta vill slippa omställningen. Men av någon outgrundlig anledning så skiter politiker och beslutsfattare i det.

Hoppas det ändras inom kort, men det lär troligen dröja om jag får gissa.

4 gillningar

Ja! Jag håller med.

1 gillning

Och de flesta förstår inte att normaltid = vintertid och föredrar således sommartid på en rak fråga.

2 gillningar

Det där är en vanlig missuppfattning, men helt förståeligt. Många tror att normaltid och vintertid är samma sak, men det är faktiskt inte riktigt korrekt. Normaltid är just det; den tid som är normal, alltså den som utgår från solens position. Skulle vi ha en “vintertid” i egentlig mening skulle klockan behöva ställas tillbaka ytterligare en timme, så att solen stod som högst redan vid elvatiden.

Det är därför normaltiden heter just normaltid. Den är anpassad efter solens gång, inte efter säsong. När klockan är tolv i normaltid står solen ungefär i söder, vilket gör att ljus och dygnsrytm hänger ihop på ett naturligt sätt.

Forskningen lutar dessutom ganska tydligt åt att normaltid fungerar bättre för människokroppen. Våra inre klockor styrs till stor del av ljus, och morgonljus är särskilt viktigt för att kroppen ska veta när den ska vara vaken. Sommartid förskjuter hela rytmen framåt, vilket leder till att många sover för lite och känner sig tröttare på morgonen, särskilt under höst och vinter.

Man kan förstå att många uppskattar ljusa sommarkvällar, men frågan är om det är värt priset av mörka vintermorgnar. Ljuset på morgonen gör faktiskt mer för både hälsa, energi och produktivitet än den extra timmen på kvällen.

I ett land med så stora skillnader i dagsljus som Sverige känns det rimligt att låta klockan följa solen snarare än tvärtom. Det ger en rytm som fungerar året runt, även om det förstås inte går att göra alla nöjda.

Kort sagt: normaltid är inte vintertid, det är bara den tid som följer naturens egen klocka.

2 gillningar

Absolut normaltid året om om jag får bestämma. Har aldrig gillat tidiga morgnar och tycker det är nästan elakt att tvinga våra ungdomar inte minst till skolan kl 7 under sommarhalvåret (även om klockan visar 8).

3 gillningar

Har du nån källa på att det stämmer bäst med vår biologiska rytm?

Hela anledningen till att Daylight Saving Time uppfanns är just att få en jämnare fördelning av dagsljusets assymetri som man får av att ha samma året om.

Att skiftet påverkar folk biologiskt är en sak, men jag köper inte att vi biologiskt är betingade att ha assymetrin morgon/kväll mer skiftande relativt klockan över året (konsekvensen av kostant normaltid).

2 gillningar

Är det redan Söndag ?

5 gillningar

Nobelpriset 2017 delades ut till ett gäng forskare som dömde ut tidsomställningen. Ska vara farligare än rökning.

Förutom de rent mänskliga effekterna som fler hjärtattacker dagarna efter omställningen sker även mycket mer viltolyckor då djurlivet inte är beredda på omställningen.

4 gillningar

Jaha? Det har ingen relevans för påståendet att normaltid är biologiskt rätt.

Det är inte ett motsatsförhållande mellan dessa.

Det finns inget i “tidsomställningen skadar xxx biologiskt” som säger att konstant normaltid är mer biologiskt korrekt än konstant sommartid. Det är olika saker.

Hjärtattack grejen är delvis en myt:

1 gillning

Jag tror att omställningen kommer avskaffas men förra gången politikerna försökte så gick det för fort. IT-industrin behöver lite tid på sig. Samtidigt är det såklart något de flesta inom IT gärna får bort eftersom omställningen är en pina.

4 gillningar

Borde inte automatik för detta vara infört i alla system vid det här laget, liksom skottdagar/skottår ?

4 gillningar

Jag är kvällsmänniska så jag föredrar ljusare kvällar/nätter året om. Oavsett vilken tid man kör med.

Interkontinentala trafikpiloter byter tidzon dagligdags och de varken mår sämre eller har kortare livslängd.

3 gillningar

Vad skulle det ens betyda att det är biologiskt rätt att det står vissa siffror på klockan i stället för andra? Det är ju en godtycklig konvention som inte har något med biologi att göra.

2 gillningar

EU tappar bollen igen…

The directive would allow member states to choose their own standard time—either permanent summer or permanent winter time.

Kul för gränspendlare om det plötsligt skiljer en timme.

2 gillningar

Man måste gå runt och vrida på klockan i varje dator mitt i natten. Haha, nä, men visst är det automatiserat.

Problemet är att det kräver en hel del kod och tester för att man ska veta att det funkar. Jag är med att utveckla och drifta ett styrsystem som visualiserar data för varje timme på dygnet. Operatören behöver kunna se vilken timme som är vilken. Alltså finns det ibland liten markering på den timme som körts två gånger, som man måste hålla reda på vad den betyder i alla systemets vyer. Dessutom är det lite stökigt att rapporter och diagram innehåller 23-25 timmar. Allt ska också testas så plötsligt behöver vi tester av massa olika komponenter där vi ställer tiden till olika tidpunkter omkring tidsomställningen.

Annat exempel. Förra året skulle jag åka med en buss i kollektivtrafiken. En buss som avgick precis efter omställningen. Något system i bussen buggade så den kunde inte starta turen. Tog dem en kvart att luska ut hur bussen skulle kunna börja köra. En buss är idag ett rätt komplext IT-system.

Det är liksom skitsaker bara. Som tar orimligt mycket resurser i anspråk.

1 gillning

Jag minns milleniumbuggen som skulle innebära civilisationens undergång. Ett i det närmaste jättelikt försäljningsbedrägeri som fick alla kunder att köpa nytt, trots att all gammal kod var upprättad och testad sedan länge.

3 gillningar

Ett till problem för IT är skottsekunder. Men de kommer nog att avskaffas.

1 gillning

Under vintern brukar jag köra till jobbet i mörker och sen köra hem i mörker. Vilka timmar det är ljust under dan har inte någon större betydelse. Det gäller 5 av 7 dagar i veckan.

Under somrarna uppskattar jag att ha ljust så länge som möjligt då jag är uppe länge.

Så jag vill ha sommartid året om.

Frågor på det?

16 gillningar

Jag skulle också vilja ha sommartid på vintern, större chans att man får utnyttja dagsljuset då. Sen kan det väl få vara det på sommaren också om man vill. Jag vet inte om jag köper att det skulle spela någon roll vad som är “naturligt”, vår dygnsrytm har inte varit det minsta naturlig sedan vi uppfann glödlampan.

Jag tycker det är lite storm i ett vattenglas om det här. Däremot de som vill ta bort skottsekunderna, där finns det reella konsekvenser på lång sikt. De finns av en anledning.