Normaltid året om?

Skottsekunder har väl redan beslutats att de ska tas bort?

Verkar inte ha tagits något beslut om hur man ska lösa det i framtiden, men ett förslag verkar vara att man ändrar med någon minut per sekel.

2 gillningar

Härligt . Den jetlagen efter omställningen var inte rolig. :zany_face:

2 gillningar

Jag förstår att denna tråd mest samlar folk som av olika anledningar brinner för detta ämne..

Men jag tror det snarare är så att de flesta inte bryr sig om omställningen.

2 av 365 nätter blir det 1h annorlunda sömn. Sen bryr man sig inte mer.

1 gillning

“Kul för gränspendlare om det plötsligt skiljer en timme”

Det gör det väl redan idag för de som pendlar österut.

Nja.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_18_5302

De flesta inom EU bryr sig, även om självklar inte alla gör det.

Blir mäkta imponerad om vi lyckas tämja solen så den slavar under våra klockor :sweat_smile:

1 gillning

Ja, det är dags!

3 gillningar

Ja, nog blir man trött å förbannad på alla rådjur och vildsvin som inte ställer om sina klockor i tid :grin:

Jaop, jag är en av dem. Kunde inte bry mig mindre faktiskt…ändå pallade jag svara i tråden :joy::face_with_peeking_eye:…nåja

Jag brukar vara seg i en vecka efter omställningen :face_with_spiral_eyes:

2 gillningar

Jag i två tre veckor och då har jag inte ett jobb ens. :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Jag hade föredragit sommartid året om.

Om man kör på normaltid så skulle mycket idrott bli lidande. Det är idag med sommartid redan mörkt vid 19:00-19:30-tiden i mitten av september (i södra Sverige). Med normaltid skulle det vara mörkt 18:00-18:30, hade varit svårt att bedriva träningar/matcher utomhus från slutet på augusti och framåt.

4 gillningar

Då är du inte kvälls människa. De tycker om mörker. Du verkar hata det :joy:

3 gillningar

Korslänkar en liknande tråd Sommartid eller vintertid?

En majoritet på forumet anser att normaltid ska vara året runt.

1 gillning

De får väll nyttja dess lampor våra skattepengar pröjsar för varje år

Njae, tidsomställningen i sig är inte så farlig.

Men så lever vi i en global värld med olika tidszoner och olika tillfällen för tidsomställningen där vi vill blanda data från olika system som inte hanterar tider likadant.

Där har vi ett helvete.

Ja, detta har jag tjatat hål i öronen på alla omkring mig om så länge jag kan minnas.

Det heter normaltid. Det är normaltid. Vi har artificiell belysning och alla kan välja hur de lever utan att vara beroende av solen. Under svenska förhållanden förändras ändå dagens längd så otroligt mycket över året att det inte påverkar meningsfullt att flytta runt sommarklockan varje år med en enstaka timme.

Håller du inte med? Då har du fel. :wink:

6 gillningar

Helvete, det där hade jag missat.

Givetvis är det dumt att hålla på att ställa om klockan två gånger per år. Det är en väldigt konstig lösning, att mixtra med själva tiden för att ändra vissa beteenden.

Men, vissa i tråden tycks framställa det som att vår normaltid på något sätt är av naturen given. Men även den klocka vi använder oss av på vintern är rätt godtycklig. Om inte annat för att tidszonen CET som vi ingår i sträcker sig extremt långt i väst-östlig riktning. Och även Sverige sträcker sig faktiskt ganska långt. Idag, med sommartid, då solen “står som högst kl 13” stod den i Haparanda som högst kl 12:07 (eller 12:08 enligt vissa källor) och i Strömstad som högst kl 12:59.

I Haparanda är man alltså mycket närmare “normaltid” idag när det är sommartid än man är imorgon när det är vintertid.

Och, hela grejen med att klockan ska vara 12 när solen står som högst är ju också det bara en ren konstruktion. Givetvis skulle det lika gärna kunna vara så att klockan skulle vara 6 när solen står som högst, eller något annat.

Den extremt hårda linjen om att “givetvis måste normaltid vara rätt” känns därför lite udda. Vad klockan är enligt normaltid är bara en mänsklig konstruktion och kan givetvis ändras som vi vill.

3 gillningar

Hur lång tids återhämtning behöver du efter flygresan hem från Japan ?