Haha, bara för att jag lägger mig sent innebär inte att jag vill ha det mörkt på kvällen ![]()
Varför låter du då omställningen påverka ditt beteende?
Vill du att solen ska stå som högst i syd klockan 12 eller 13? Det är frågan som du ställer dig om du vill ha permanent vintertid eller sommartid.
Beteende och mående är olika saker. ![]()
Blir uppriktigt förvånad att folk verkar vilja ha normaltid hela tiden. Jag har bara hört folk säga att de vill ha sommartid hela tiden.
Det enda som händer när det blir normaltid är att det blir mörkt innan jag hinner gå hem de flesta dagarna. På morgonen är det ju lika förbannat mörkt förutom de första 2 veckorna.
Angående hälsoaspekten hörde jag någon läkare som sa på radio eller liknande att det inte är så farligt med tidsomställning på en timme två gånger om året. Däremot det folk i gemen sysslar med på helgen, där de plötsligt är uppe flera timmar längre och sover långt in på förmiddagen, för att sedan abrupt gå tillbaka till vardagen. DET tyckte han var betydligt värre.
Kl 15 hade varit bättre för min del om man får välja.
Då hade jag inte blivit deprimerad över att det var mörkt när jag går hem kl 15.
Nja.
Står tydligt att det var en online-poll. Det finns inget som är mindre tillförlitligt än online-polls. För att de som röstar representerar aldrig den stora massan.
0,48% av svenskar röstade.
Vilken grupp tror du ens är medveten om denna poll? Och tar tid att gå in på den och rösta?
A) Random svennebananer
B) De som är riktigt fanatiska över vintertid
Ja, men de signa upp för det. Skulle själv bli lite sur om kontoret plötsligt ändrade tidszon.
Det är konstigt det där. Om någon föreslog att tidigarelägga arbetsdagen en timme utan att peta på klockan tror jag att få skulle stödja det.
Jag bryr mig av två anledningar:
- Det är onödigt krångel varje gång man byter. Om man inte påverkas alls av detta lever man ett ganska ovanligt och isolerat liv.
- Jag arbetar mot utlandet. Vissa delar av året skiljer det en timme mellan länderna, vissa delar två. Det är svårare att hålla reda på än vad man tror. Vi har löst det nu genom att konsekvent använda det andra landets tid och sen får jag lösa det. Men jag gör fel ibland. Verkligen onödigt krångel.
Jag gillar förövrigt att det finns länder som krånglat till det här med tidszoner.
T.ex Nepal som kör UTC+05:45.

Jag är klar motståndare till att sluta med skiftet. Det är en mycket rimlig justering av den assymetri som uppkommer på olika delar av året. Så dagen i snitt blir bättre centrerad mot klockan.
De negativa effekterna överdrivs (det är inte massa extra hjärtinfarkter) eller så anvånds ord som “naturligt”, “normal" O.s.v. trots att klockan och mäta tid så absolut inte är något annat än ett mänskligt påhitt. Inget med klockan är naturligt.
Jag är nöjd bara vi slutar byta fram o tillbaks. Ta vilken som helst av dom. Bara sluta byt. Nu!
På de arbetsplatser där jag arbetat vill de flesta börja arbeta så tidigt som möjligt för att kunna sluta tidigare på eftermiddagen så det där är inget jag känner igen.
Jag är rejält morgontrött men börjar ändå hellre kl 7.30 för att kunna gå hem kl 16.30.
Mardrömmen vore ju att börja 9 och jobba till 18.
Sommartid året om, självklart. Alla helger där man ska vara ute och göra något är det solklart bättre att ha ljus senare än att behöva stiga upp tidigt för att ha ljust på morgonen. I vardagen gör det varken till eller från då man ändå missar ljuset helt.
Mörka mornar må vara ett problem.. men att komma hem i mörker i flera månader tycker jag är ännu värre.
Sen får jag inte ihop farligheten i ändringen mellan sommar och vintertid. För hur många går upp samma tid varje dag? Sovmorgon på helgen, gå upp extra tidigt när jag ska till kontoret, gå upp ännu tidigare pga tjänsteresa. Är frugan ledig, då blir det en annan tid på morgonen.
Samma sak är det på kvällarna, det är inte samma tid varje kväll. Ibland blir det 6 timmar sömn och jag är pigg och utvilad eller så blir det 8 timmar och jag är dödstrött… eller 4 timmar och ännu tröttare.
Så hur sjutton kan en timmas förskjutning två gånger om året påverka?
Noterat ![]()
Noterat. Vi tycker olika, det som sedan skiljer oss båda är att jag undviker att utge mig från att veta hur andra lever sina liv och raljerar kring detta.
Men en analog klocka hade då också sett annorlunda ut. Och att vi inte kör med soltid har ju med kommunikationer att göra, så det får både Haparanda och Strömstad nog snällt vänja sig vid. Det finns ju hela länder som ligger helt offside.
Jag ligger “bara” 21 minuter efter min riktiga soltid, så jag är ändå nöjdare nu.
harkel, Normaltid. ![]()
En pytteliten del av Australien kör en kvart annorlunda än resten, av gammal härlig tåghävd.
En sifferlirare som du? Du kan väl se samhällsförlusterna i att fler kommer för sent, det dör mer vilt i trafiken, äldre dementa har svårt med omställningen, tonåringarna gäspar ännu mer än vanligt i skolbänken osv.
Ja, för att det heter det. Det finns ingen valutarisk här. ![]()
Och, innan frågan kommer; Påverkar detta mig i FIRE? Ja, mest för att jag håller sonens tider för att matcha måltider och umgås och ja, för att alla andra justerar öppettider, tidtabeller osv. Så det är klart att det är vettigt att hänga med. Men det är ingen naturlag som vi har det nu heller och det har inte pågått för alltid.
Mina första sju levnadsår var under normaltid och när jag var 21 skulle de plötsligt förlänga sommartiden en månad. Vem är det som är velig egentligen?
Som lärare kan jag skriva under på att eleverna sitter som zombier minst ett par dagar i samband med omställningen på våren. (Tyvärr är de inte motsatt pigga på hösten. Då har tidsskillnaden försvunnit då de rent allmänt vänt på dygnet under höstlovet
)
Så vill vi ha en effektiv undervisning så ska omställningen bort; spelar ingen roll åt vilket håll.
Det är kanske läge att slopa höstlovet ?