Normaltid året om?

Dessutom är inte allt i samhället digitaliserat. Tex behöver alla klockor i SL-trafiken ställas om manuellt. (Sist jag läste om det.)

Förutom risk för fallskador måste det väl kosta en hel del att betala för att folk, mitt i natten, ska släpa runt stegar för att nå upp till klockorna på varje perrong.

Underligt. Vi har flextid, och det är inte många som börjat jobba 07:30. Klart vanligare då att börja kring nio.

3 gillningar

Vad är den officiella arbetstiden?

Jag är vanligtvis på plats 6:30-7:00 och officiella arbetstiden är 7:30-16:00.

Det vet jag inte om vi har någon, men om man inte vanligtvis är tillgänglig 09:30–16 så kan det nog höjas på en del ögonbryn. Själv brukar jag börja kring nio om jag morgongymmat och runt sju annars.

Omställningen till sommartid brukar jag sprida ut så att vi vaknar en kvart tidigare fyra morgnar i stället för att missa en hel timmes sömn en natt.

1 gillning

Absolut! Eleverna vänder dessutom ännu mer på dygnet under julledigheten och påsklovet så de tar vi också bort. Varför ska skolbarn vara lediga bara för att det är röd dag?? Sommarlovet ska vi inte ens tala om - det ryker direkt!

Men struntar vi i sarkasmen så är svenska skolbarn lediga ungefär hälften av årets dagar; sjukdom, läkarbesök och långresor oräknat. Då borde det väl vara en fördel att göra de faktiska skolarbetsdagarna så effektiva som möjligt?!

Med tanke på att skolan är Sveriges största arbetsplats så känns det rimligt att nämna den i diskussionen om enhetstid över året eller ej.

1 gillning

Brukar inte flyga :man_shrugging:

Jag föreslår normaltid och sen kan kontorstiden vara 7-16 om man vill det.

2 gillningar

Mjo, men alla använder inte de nyaste språken och biblioteken och uppdateras inte kontinuerligt.

Idag har det varit riktigt pain in the ass med barnen. Fick bli lunch nu 10:30 då det varit kaos. Nåja, kommande vecka blir det förskolans problem…

2 gillningar

Ye samma här. Jag brukar börja senast kl 07 så jag kan dra 16. De flesta hos oss börjar 9-9:30 och sen jobbar de på kvällen istället. Förstår inte charmen i det men men.

Jag skulle ha svårt för normaltid på sommaren, vår och höst, det hade varit för djävligt.

Så skulle nog önska att allt är kvar som det är hellre än att normaltidsfetishisterna vinner den här kampen.

4 gillningar

Hur vet du det? Jag menar bara att skiften i ljus och temperatur inte gör ett skutt i mars och oktober.

1 gillning

Ja men de betyder inte att det inte finns positiva effekter. Det hela är väldigt ensidigt och ignorerar hela den ursprungliga anledningen till varför det uppfanns. Dessutom som jag sa överdrivs vssa negativa effekter kraftigt. T.ex. grejen med hjärtattacker. Jag har lämnat en referens ovan om just det.

1 gillning

Det handlar mest om tillgången till kvällssol, jag värderar den ganska högt. I synnerhet augusti, september, oktober och april.

För jag föreställer mig ändå att rutiner och tider blir kvar som vanligt oavsett vägval.

Jag antar att det inte är siffrorna på klockan som får dig att må dåligt, utan att det du vill är att tidigarelägga arbetsdagen, och detta borde väl kunna göras utan att hela EU ska behöva ställa om klockan?

3 gillningar

Nu är det ju inte jag som bestämmer när mina arbetstider, möten och i synnerhet dem för mina mina vänner och familjers och arbetsdagar och ärenden tar slut. När man kan umgås, planera in träffar, middagar eller en promenad. Det lär bli kl runt 17 oavsett tidsomställning.

Så för mig handlar sommartiden om den vettiga delen av höst och vår rent ljusmässigt. På sommaren är det nog egalt, likaså vintern. Men sommartid i november och februari-mars hade lyft de månaderna avsevärt. När solen går upp på morgonen verkar vissa av oss aldrig någosin brytt oss om, vilket verkar vara källan till hela kontroversen :slight_smile:

De årliga tidsomställningarna påverkar faktiskt hur långa våra månader är, åtminstone om man ser till timmarna.

Januari: 31 dygn

Februari: 28 dygn (29 vid skottår)

Mars: 30 dygn och 23 timmar

April: 30 dygn

Maj: 31 dygn

Juni: 30 dygn

Juli: 31 dygn

Augusti: 31 dygn

September: 30 dygn

Oktober: 31 dygn och 1 timme

November: 30 dygn

December: 31 dygn

Våromställningen gör alltså mars en timme kortare än de andra 31-dagarsmånaderna, medan höstomställningen gör oktober till årets längsta månad med en extra timme. Februari är förstås alltid kortast, 28 dagar eller 29 på skottår.

Det här är mest en kul detalj, men det visar också hur konstigt det egentligen är att vi fortfarande flyttar klockan fram och tillbaka varje år. Naturen bryr sig inte om våra siffror, den följer ljuset.

Normaltid är den tid som följer solen, inte årstiderna. Den fungerar utan justeringar och ligger i takt med hur kroppen faktiskt vill leva. Kanske vore det enklare att bara låta tiden vara normal året runt.

3 gillningar

Hur vi väljer att räkna tid och benämna tidpunkter är primärt en fråga om kommunikation och koordination mellan människor. Många saker blir enklare om jag hanterar tid på samma sätt som den/de jag har att göra med.

Även om det inte alltid varit på det sättet, tycker många idag det är självklart att vi inom hela Sverige bör hantera tid på samma sätt. Även mellan länder har det vuxit fram en viss koordinering (se bilden ovan från Time zone - Wikipedia).

När det pratas om eventuella förändringar av tidshanteringen är detta den primära utgångspunkten för mig: Många saker blir enklare om vi hanterar tid på samma sätt som den/de vi har att göra med. Allt annat lika så tycker jag därför det är positivt att vi även fortsättningsvis väljer samma tidshantering som de länder vi har mycket att göra med, t ex Norge, Danmark, Tyskland, Italien, etc.

Det där låter som ett väldigt dåligt systemargument för en samhällsnivåfråga. Att anpassa hela landets tidszon efter SL:s manuella klockor är som att justera fysikens lagar för att en termometer visar fel.

Om de klarar att vara pigga på måndag efter två nätter med Minecraft och energidryck, så känns det tveksamt att just en timmes tidsomställning är det som gör dem till zombies. Problemet sitter nog inte i klockan

2 gillningar

Jag fattar, men vi betalar med morgonsolen och den märker ju andra av (inklusive många skolelever i sin tröttaste period i livet). Sedan varar ju inte kvälssolen så mycket längre ändå när dagarna blir kortare.

Men det är ju också ett val i många fall. Det är ju vårt artificiella ljus som komiskt nog fått oss som samhälle att vara vakna senare och gå upp senare.

För en del så är det en mardröm att börja jobba före kl 9.

2 gillningar

Så var det definitivt när jag jobbade. När man fick dyka upp när man ville mellan kl 6 och kl 9 så valde många (inklusive jag) att börja kl 6 för att komma hem så tidigt som möjligt.

Och då är jag ändå någon som hatar att gå upp tidigt och ofta är uppe till kl 4 och sover till lunch när jag är ledig.

1 gillning