Hur mycket förlorar man på att jobba 80%?

Så gör jag med, vad är pengar jämfört med tid med familjen!

4 gillningar

Har alltid jobbat heltid. Det gör att jag idag har en bra ekonomi och kommer att få en bra pension och alltid kunnat resa, bo bra etc även med småbarn.

Men jag ångrar att jag inte jobbade deltid när barnen var små!
Den tiden flög förbi alldeles för fort och plötsligt är de teens och vill mest vara med sina kompisar eller datorn.
Så om någon frågar så rekommenderar jag alltid deltid men att också dra ner på utgifterna under den tiden, om man har möjlighet, så att man kan fortsätta spara pengar. Till exempel inte bo så stort (småbarn behöver inte det vilket tonåringar gör), skippa utlandssemestrar (som inte ger småbarn något), bara köpa barnkläder och barnsaker på loppis för där är det nästan gratis.
Om man har flexibla arbetstider och kan sluta tidigt på dagen och jobba ikapp på kvällarna så kan man ju jobba heltid, men annars - absolut deltid.

Obs om bara en jobbar deltid så ska den andra föräldern kompensera det genom pensionsspar och sparkonto etc till den föräldern som sänker sin inkomst. Annars blir det otroligt orättvist i längden.

6 gillningar

För egen del är det ca 5000 kr som går förlorat, exklusive avsättningen till tjänstepension. Kommer antagligen att gå ner till 80% till hösten.

Det är såklart en hel del pengar för oss som är vana vid > 60%iga sparkvoter, men samtidigt kommer jag att få en dag hemma där jag kan få saker och ting gjorda som annars pressades in under helgerna, när allt annat också ska göras.

Något man måste ha i åtanke är att den där dagen ska fyllas upp med någonting för att få full SGI. Att bara jobba 80% utan att vara föräldraledig eller sjukskriven eller vad som nu kan tänkas vara, gör att du förlorar SGI motsvarande. Jag tror man kan vara “ledig” under 3 månader eller något sånt utan att SGI påverkas, vilket funkar om man vill bara vara tjänstledig över sommaren. Men, för varaktig deltid bör man kolla upp detta, i händelse av att man blir sjukskriven eller ska vabba. Nån som är mer insatt får gärna flika in i detta.

/H

Jag jobbar 80 %, är ledig fredagar. Är dock föräldraledig med andra barnet så jag förlorar inte många kronor i och med föräldrapenning och föräldralön. För mig är det värt att göra på detta viset istället för att ta ut all ledighet på en gång. Men det förutsätter ju att mamman till barnen vill ha det på detta vis. Med första barnet var jag hemma 8 månader i sträck. Skönt med 3 dagars helg och kunna göra något roligt med barnen på fredagar när andra jobbar.

1 gillning

@ErikDahlen Du skrev att pensionsavsättningarna minskar storlek, men så är inte fallet! Man får pensionsrätt för barnår tills barnet fyller 4 år! Så föräldrar blir kompenserade ekonomiskt för det inkomstbortfall som föräldraledighet eller deltidsarbete kan innebära!

Mer info hittar du här:

Jag skulle säga att jad delvis hade fel och delvis rätt. När jag läser länken du skickade så tolkar jag det som att för vissa grupper inom vissa kollektivavtal så förlorar man inget, eller bara lite, men inom vissa andra så gör man det.

Exempelvis så tappar privata tjänstemän 800 kronor per månad i pensionsavsättning om man jobbar 75% och har en heltidslön på 32 000.

Dessutom skriver dom såhär, så antar att många ändå tappar lite grann:

Förenklat är det så att minst påverkan på pensionen får de med låg inkomst som arbetar inom stat, kommun eller region och störst påverkan får de med hög inkomst i privat sektor.

Men du har rätt, under de första åren barnen är små så verkar man inte tappa jättemycket i pensionsavsättningar om man har ett bra kollektivavtal.

Man förlorar inte på att jobba 80%. Man avstår 20% arbete och därmed motsvarande lön.
Enligt mig förlorar man om du jobbar 100% men får betalt för 80%.

1 gillning

En fundering, ni som jobbar deltid, fyller ni upp den där dagen med något som t.ex. föräldrapenning?

/H

Hej Trådskaparen. Du har ju en superangenäm sits, för som jag förstår det så hr du inte barn ÄNNU. Jag och min sambo är 30 ish, tjänar normal-dåligt, jag är bilmekaniker och får ut 21t ca. Sambon liknande, fast hon har ett vackrare jobb. Skit samma. För säg…3 år sedan började jag tänka att ”när jag blir stor, då kommer det behövas pengar” så vi bägge sparade friskt. Nu har vi ett barn och jag tänker med 100% säkerhet jobba Max 80% i många år! Tack vare stort sparande Innan barn så tänker jag att jag har kompenserat upp för lägre pensionsavsättningar, och på så sätt räddat ekonomi-biten. Nu ska jag vara hemma 20 % mer än andra och vara ”glatt fattig” men veta att jag har troligen mer pengar än mina kollegor ändå.

7 gillningar

Nej, jag kommer ha låg inkomst rakt av, för att spara FP tills det blir längre lov så jag kan kompensera då.

Jag tror att samhället idag har en helt annan inställning än för 20 år sedan. Jag tror inte det märks så mycket i lönerevisioner. Tänker man sig en chefstjänst så tror jag ändå att man vill vänta tills barnen kan ta sig själv runt på skola och aktiviteter, då man ju vet att det blir en helt annan satsning på jobbet. Jag skulle aldrig välja att vara chef när jag hade småbarn i alla fall.

Får jag tipsa om nått så ta er lediga dag samtidigt. Är något helt annat att ha en extra fri dag med hela familjen än att vara ensam den dagen bara för att barnen ska ha två fritids fria dagar. Ungarna har kul på fritids fram tills de blir typ 10 år. Är de hemma får många dagar är det lätt att de hamnar lite utanför gruppen.

2 gillningar

Håller med 100% Vi gjorde så att en av oss tog ett lugnare jobb för småbarnsåren (iofs fulltids, men med löfte om bra work life balance). Vi har hund som måste få en kul promenad innan hämtning, dvs jobb stopp 15.15 på em! Två med mycket resa och full karriär skulle inte funkat. Iaf så som vi jobbade innan.

1 gillning