Hur mycket kostar det Danmark att ha en peggad valuta i dessa tider?

Jag satt och funderade på detta. Norska och svenska kronorna har tagit stryk, så med hyfsad sannolikhet skulle den danska också göra det.

Står danska staten för detta nu, eftersom deras växelkurs är peggad mot euron?

2 gillningar

Väldigt intressant fråga, som jag inte har svar på. Någon som har koll får gärna svara :blush:

Det är ju svenska och till viss del norska valutorna som har försvagats i förhållande till den danska. Vad menar du med “detta”?

I Sveriges radio talar de (förenklande) om att “Aktien Sverige” har tappat i värde. Dvs i förhållande till detta kan man säga att “Aktien Danmark” har ökat i värde.

För att den danska kronan har en fast växelkurs mot euron, en så kallad peg.

I oroliga tider så lämnar investerare ofta små valutor, vilket trycker ner värdet på dessa. Samma sak sker rimligen med den danska kronan men eftersom den är peggad mot euron så ligger kursen kvar, men det kostar att hålla en peg om det finns ett säljtryck i den underliggande valutan, därav frågan i trådstarten.

8 gillningar

Det jag frågade var vad denna kostnad är ? Du kanske kan förtydliga?

Jag fattar att det blir en annan effekt på marknaden, både bra och dåliga med peg, men frågan verkar röra en specifik kostnad.

Det är väl det som är ämnet för tråden, vad denna peg kostar.

Då skulle jag svara att det finns både positiva och negativa effekter med peg. Det är inte en kostnad eller vinst som går att förutspå på förhand.

Danmark måste ju upprätthålla växelkursen, dvs att alla som vill växla sina danska kronor ska kunna få ut exakt så många euro (kan ej vad den är satt till). Så det kräver ju stora reserver av Euro för att tillgodose detta.
Håller man inte det släpper peggen. Finns ju exempel i Sverige på när detta hände på 90-talet när vi tappade vår pegg.
Här finns lite kort läsning om det: https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2012/11/19/20-ar-med-flytande-krona.html

1 gillning

För att ha en fast växelkurs, du måste alltid använda valutareserven, och valutareserven måste bli stor. Detta är vad Danmark gör för att ha en fast växelkurs. De använder sina valutareserv.

Länk: Enorm valutareserv i Danmark - Valutahandel 2021 för nya & experter: Handla valuta med bonus

1 gillning

Så DKK utnyttjade lågräntepolitiken att bygga en valutareserv för mer oroliga tider samtidigt som Riskbanken gjorde annat?

Fast den svenska valutareserven är också på tillväxt sedan 2021, och uppgår nu till ca 550 miljarder totalt. Så skillnaden är väl att Riskbanken inte har i uppdrag att hålla kursen inom pegg.

Men man har förmodligen förmåga att göra det, ett tag ialla fall?

1 gillning

Så är det i princip att bygga ett pengaberg för att visa marknaden att de kan upprätthålla den “artificiella” kursen, baserat på alla som vill växla danska kronor till andra valutor.

@janbolmeson du har ingen att pinga som kan förklara detta: varför, hur och vad det för med sig genom olika konjunkturlägen och räntenivåer :slight_smile:

2 gillningar

Är det detta som är kostnaden menar du ?

Jag vet inte om det finns en kostnad (om frågan var till mig), eller vilka implikationer Danmarks val för med sig, därav denna tråd :slight_smile:

2 gillningar

Fattar. :grinning: Nej, det var till Fjällräven som kommenterade på mitt svar. Han verkar lite insatt i ämnet.

Nej, men för att upprätthålla kursen måste de ju tillgodose så att folk kan göra det.
För att kunna tillgodose detta så måste du till ex. ha en stor valutareserv för att ha råd med detta.
Att ha en valutareserv är inte gratis, antingen ska du lyckas köpa in euro, eller så ska du låna in euro.
Detta blir ju i sin tur pengar som inte investeras i landet utan istället bara måste ligga som en reserv för att hålla peggen. Finns fler nackdelar också, om du vill räkna det som “kostnader” också.

Om det är värt kostnaden eller inte dock är ju en helt annan fråga. Danmark har ju uppenbarligen valt att göra så för att de tror det gynnar landet. Andra länder anser att det kostar mer än det smakar.
Det finns massor att läsa om detta online ifall man är nyfiken. Bara en googling bort.

2 gillningar

Då fattar jag vad ni menar med att Danska staten ska stå för kostnaden. Rent konkret hur betalas detta och till vem ? Eller menar du att det är en ren alternativ kostnad pga uppbundet kapital ?

Vore intressant att veta storleken på den kostnaden.

Danska krona kan man använda i dk .Andra länder växla inte dk.krona .Dom godkänner inte värde .

1 gillning

Att sätta ett pris i kronor är ju svårt.handlar väl mer att du får svårare att styra hur den egna ekonomin utvecklar sig. Styrräntan blir mer ett vapen att styra valutakursen än att styra landets tillväxt.

1 gillning

Kanske inte exakt vad tråden handlar om, men jag provar ändå;
Jag ska köpa något i EUR. Jag har en hög med DKK på Revolutkortet, som jag fått in i DKK och alltså inte växlat mig till.
Är det smartast att handla med DKK, som då växlas över till EUR, eller finns det någon förmån med att först växla DKK till SEK, och sedan göra köpet som då alltså går från SEK till EUR?
Spontant känner jag att ju färre led av växling är bättre, men blir osäker på om detta med knuten DKK till EUR gör någon skillnad.

Färre växlingar blir billigare, ser inte hur det skulle kunna bli någon fördel genom att gå via SEK.