671000 bolån
167300 csn
Med 100 tkr/mån i bruttolön och 400 tkr/mån i vinst i bolaget får jag det till att du måste omsätta minst 6 mnkr/år.
Får man fråga vad du har för verksamhet i bolaget om du är nystartad men ändå känner att du kommer ha den inkomsten någorlunda tillförlitligt framöver?
42 år och 38 år
Inkomst total 64.000kr
Lån 2.6 miljoner
Husvärde 4.0 till 4.4
Inga lån på bilen
2 små ungar
Något äldre. Vi har haft lån men valt bort dem. De kan vara fördelaktiga helt klart.
Vi utgick från principen att bara låna om vi behöver för att nå livsmål. Samma gäller väl risktagande överhuvudtaget. Det kan vara smart att köpa risk, men ofta är det dumt om det inte behövs. Kan man nå sina mål med lägre eller utan risk, varför inte ?
45 år
Bruttoinkomst drygt 100 000 kr/månad.
Csn-lån 40 000 kr.
Bolån ca 2 mnkr, CSN 300 tkr, värdepapperslån 50 tkr. Tillgångar ca 7 mnkr. Funderar på att öka andelen lån framöver då har ok inkomster och är relativt unga.
30-40år. Barnfamilj. Nettointäkter ca 1-1,1milj. Lån ca 4,8milj(54% belåningsgrad) på 2 fastigheter.
Inte helt glad för lån men känns ändå klart under kontroll fn.
Behöver du inte betala ränteskillnadsersättning då?
Normalt enbart om gällande ränta idag är lägre. ![]()
Så banken får alltså betala ränteskillnad till kunden som löser lånet i förtid ![]()
(lite logiskt vore det eftersom banken kan låna ut pengarna till högre ränta…)
Eller så sätter man in pengarna på konto som har högre ränta än lånet, om det finns.
Ptja, latenta arv är inget man riktigt kan räkna med av flera orsaker. Största anledningen är att om man köper bostad när man är mellan 30-40 är föräldrarna förmodligen 55-75, och har därför 30-10 år kvar att leva i genomsnitt innan något av arvet kommer en till godo, och längre än så innan båda trillat av pinn.
Men visst, ju äldre man är desto rimligare blir det att ta arvet med i beräkningen… Men även om ens morsa är 95 så kan hon fortfarande ha tio år kvar, kan lätt bli tråkigt om man överbelånat sig då.
Det här är i generell mening inte sant. De som blir riktigt gamla är få. Du kan sannolikt avgöra risken/chansen för att föräldrarna ska bli riktigt gamla ganska enkelt.
Genomsnitt för de som är 65 är att bli 85-87. För en kvinna som är 90 är det 94, men 5% blir över 100.
Om båda ens föräldrar är 80 är förväntad tid längre än 10 år innan arvet.
Så visst, vet man att föräldrarna har någon typ av sjukdom som de snart kommer dö av, eller är över 90, så kan man gambla. Men är båda föräldrarna vid liv och hälsa och runt 70-75 så ska man verkligen inte räkna med något arv på länge.
Nu finns ju frågan med skilda föräldrar med i bilden. Sedan är ju både genetiskt arv och hälsostatus väsentliga faktorer. Att utgå från någon sorts statistisk bild ger ju ingen rättvisande bild av sakers tillstånd.
För min egen del är det knappast så att jag går omkring och väntar på att någon ska trilla av pinn. Det vore konstigt av flera orsaker. Jag hoppas att jag kommer bo i Sverige den dag mina föräldrar går bort. Det är dock inget som jag förväntar mig eller räknar med.
Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv räknar jag med att det inte spelar någon roll. Alla tillgångar fortsätter att utvecklas över tid.
30-35 år,
3 barn
5,0 miljoner i lån, Villa
Inkomsthushåll ca 90 tkr/mån
900 000 i lån.
2 barn
Gemensam inkomst ca 92000kr/mån nu när sambon jobbar 80%, annars 100000.
Jädrar vilka inkomster folk har på det här stället. Bra jobbat.
Ja, det är inte snittlöner direkt, men det är ju ganska väntat då forumet inte heter “fattiglappar tillsammans”… ![]()
Jag får starta det forumet. På min senaste lön fick jag ut hela 24000 efter skatt. Det ni. Nu är det fest…
Jag har 3,4 miljoner i bolån på en lägenhet värd drygt 8 miljoner (så belåningsgrad≈42 %). Har även ett obelånat hus värt nånstans strax under miljonen.
Inga andra lån.