Tjena alla,
Efter ha lyssnat på alla pensionsprogram har jag blivit mycket klokare, men vågar fortfarande inte rådgöra en släkting som är egenföretagare.
Hon är 69 år och har ett eget bolag som fakturerar runt 800 tkr per år. Hon har inget utdelningsutrymme sparat och ungefär 180 tkr i pension per år som hon börjat ta ut.
Jag har två hypoteser
Ta ut lön till statlig skatt och sedan resten får bli utdelning (tjänar in pension och utnyttjar det förhöjda jobbskatteavdraget maximalt)
Det är precis sådana frågor jag hjälper mina klienter med. Om du/din släktning vill ha hjälp så kan ni boka tid (en helt skamlös reklamlänk som gynnar RikaTillsammans…) . Coachning för företagare
Nu har jag gjort min research och kom fram till runt 400 tkr i lön var mest optimalt med nuvarande pension på 210 tkr. Här är mina findings
• Bakgrund: Skattemässigt bra att betala ut lön när man är över 66 år (förhöjt grundavdrag och jobbskatteavdrag).
○ Jobbskatteavdraget är max 36 tkr för inkomster mellan 300-600tkr
○ Grundavdraget är som högst 149 900 och som lägst 15 400 för höga inkomster, dvs minskar över en viss nivå
○ Du betalar endast 10,21% av sociala avgifter, men får 18,5% i pensionsersättningar
• Förslag: Ta ut 400 tkr i lön, därefter maximal avsättning till periodiseringsfond (även för 2023) och därefter utdelning
○ Använd https://app.skatteverket.se/rakna-skatt-client-skut-skatteutrakning/rakna-ut-skatt/resultat med 400tkr och 210tkr pension så ger det fullt grundavdrag och jobbskatteavdrag (och ingen statlig skatt, under 697 tkr för över 66 år (pension+lön))
§ Grundavdraget går ner om man tar hela vägen upp till gränsen för statlig skatt
○ Med sociala avgifter krävs det 440 tkr i inkomst som hon kommer kunna komma upp till under året.
Tyckte även denna kurva var rolig ur en bra rapport från skatteverket som har all data. Grafen visar att på de första 325tkr betalar du bara 8% skatt Pension och skatt | Pensionsmyndigheten
Tack för svaret Monica, men kändes svårt att övertyga min släkting