Hur mycket månadssparar ni?

Vi sparar vad som känns som inte alls mycket sätt till inkomst.

inkomst: ca 80K netto

sparande: 5000kr (isk) + 1000kr (isk, barn)

amortering: 7500kr

Väl medveten om att vi sätter i en bra situation, men det känns som vi hamnat i en dålig spenderarperiod senaste 2-3åren.

Är student så 500kr går till Lysa 100% aktier och sen sätter jag in det som blir över varje månad om det blir något på Nordnet, blir kanske 500-1000kr varje månad

Får bli mer sen när man börjar jobba men bra o ha en vana att spara något tidigt tänker jag, har föräldrar med bra sparvanor så lite påverkad där kanske

8 gillningar

Udda, undrar hur vanligt det är att en högavlönad lever på en månadskostnad under 2xexistensminimum och spara 4xmånadskostnaden i månaden!.
Sånt man skulle vilja veta mer av, det känns väldigt ovanligt

6 gillningar

Min nettoinkomst ökade från 20 000 kr i månaden år 2020 till 62 000 kr år 2026. Mina utgifter och min livskvalitet har varit ungefär desamma. Min fru har dessutom nästan samma inkomst, så vi är nöjda med det vi har och planerar att inte arbeta efter 55 :slight_smile:

18 gillningar

Jag har en månadslön på 43 500 kr brutto och jag sparar ca 35 000 kr/mån men det varierar lite från månad till månad. Just denna månad blir det 38 000 kr, men ibland blir det lägre och ibland högre. Detta går endast ihop eftersom jag jobbar mycket övertid varje månad och har relativt låga utgifter. Jag upplevde att jag ligger långt efter min jämnåriga då jag var arbetslös länge och inte kom in i arbetslivet på riktigt förrän jag var 28, så det har nog lett till ett sparberoende.

Tyvärr har jag missat andra milstenar i livet som betyder mer än pengar, däribland relationer, kärlek och familjebildning. Det känns som att möjligheterna för dessa håller på att stängas och jag inser att jag nog borde styra om min prioriteringarna till dessa områden på något sätt. Kan dock inte skylla på sparandet här, för jag hade ingen tur på kvinnofronten innan spardjävulen tog mig heller.

3 gillningar

Det går inte ihop, t.o.m. i en extrem lågskattekommun som Lidingö skulle du få ut mindre än 35 000kr netto med en bruttolön på 43 500kr.

Du kan rimligen inte spara mer än du har i lön.

3 gillningar

Tolkar det som att @spenattomat lever av sin övertidsersättning.

3 gillningar

Sparade cirka 11 000 kr/mån 2025. Trotts mycket högre lön senaste 2-3 åren har jag stannat av runt 10k i flera år.

Detta behöver justeras, 2026 är målet är 13 500 kr. Egentligen hade önskat läge vara 15 000 kr men vill inte dra ner på livskvaliteten för att nå det, så får bli längre fram.

1 gillning

Det stämmer som nisse säger. Jag jobbar så mycket övertid jag kan varje månad året runt. Om jag inte gjort det har jag fått dra ner min sparkvot ganska mycket.

1 gillning

Ok, då förstår jag.

Det är riktigt bra jobbat, hur har sparkvoten sett ut ungefär det senaste året?

Om du ställer faktiskt utbetald nettolön inklusive övertid i förhållande till sparande.

2 gillningar

Jag övar mig på att minska mitt månadssparande.

Testar att ändra konsumtionsmönster här och där för att prova vad som ger mig glädje.

Sedan en tid testar jag att köpa flygbiljetter i business-klass när jag flyger inom i Europa.

Otrolig tillfredsställelse att glida förbi Ryanairs incheckningsdisk med katastrofångest-kö och istället lämna in väskan vid en folktom SAS-disk.

Annars ytterst tveksamt värde måste jag säga efter att ha provat ett tag. 3x priset. Trött lounge. Ledigt säte bredvid. Medioker matservering. Men absolut en lyxigare känsla.

Jag letar vidare i min jakt att köpa lycka för pengar… :sweat_smile:

2 gillningar

När jag funderar på värdet i att åka businessclass jämför jag med hur mycket ekonomiklass kostade när jag var ung och då blir det mer värt det.

I mitten på nittiotalet kunde en ekonomiklassbiljett inom Europa kosta runt 3000 och för bara några år sedan kostade en Club Europe biljett med BA till London runt 6000 och jämför jag så är det helt klart värt det. De senaste åren (efter Covid?) har det blivit dyrare.

Jag ska inte kapa tråden, men problemet för mig är att jag också jämför. För mellanskillnaden mellan ekonomi och business kan jag istället göra X och Y.

Problemet är att det stannar vid en teoretisk övning, för i verkligheten genomför jag aldrig eller sällan X eller Y. Istället hamnar mellanskillnaden på ett ISK.

Det här ett ett litet försök för mig att släppa sargen… :nerd_face:

2 gillningar

Sparar ca 15.000kr per månad har månadslön brutto 47.000kr netto ungefär 35.000kr

amorterar ca 2600kr men de räknar jag inte in i sparande.

Mycket sent svar men jag tror att min sparkvot av nettolön 2025 oftast låg i intervallet 60-65%. Det är däremot bara från minnet och jag borde nog följa upp mina lönespeccar bättre.

Har som mål att månadsspara 15-20% av nettolönen, exklusive amorteringar - men jag gör mitt bästa för att landa över 20%.

Lön har varierat från 27tkr till nu ca 45k senaste 5 åren.

Sparande: Ca 15-25 tkr per månad senaste ca 5 åren. Nu ligger det mer mot 22-24tkr per månad.

Sparkvot har varit ca 55-75% av lönen.

2 gillningar

Jag ser mitt sparande som rätt holistiskt (dvs inkluderar tjänstepension).

Utöver buffert vilket jag redan har, är ju allt som ska på börsen iaf för 15+ år sparhorisont, dvs i pensionsterritorium för mig.

50k tjänstepension i månaden
Övrigt spar 40k per månad. (spar till barnen, spar som motsvarar förväntad värdeminskning på bil, spar för förväntade reperationskostnader för huset på lång sikt osv).

Resor osv sparar jag inte till, det är allmänna rörliga kostnader (men lägger cirka 30k per månad på resor)

3 gillningar

Är inne på upploppet. Hårdsparar 13500 kr in i portföljen varje månad från en svensk medianlön.

2 gillningar

Lön: 60k / månad.

Sparande: 22.5k inkl. amortering / månad.

Sparkvot (nettolön): 50%

+Årlig bonus om ca. 150k brutto. (70k netto)