Hur mycket cash kan du ha på kontot inom fem dar? De flesta av oss har nåt eller allt av hus, bilar, båtar och annat som man inte kan likvidera bara så där över natten. Bil kanske men räkna inte med det. Samma med tjänstepensioner.
Bara dom tillgångar som du kan ha som tillgängliga pengar på lönekontot på max 5 arbetsdagar genom att logga på dina konton och depåer idag.
Tänk dig att du har möjlighet att köpa drömhuset eller kanske det är rea hos ferrarihandlaren.
Hur mycket kan du frigöra mer eller mindre omedelbart?
För mig är det ca 2 miljoner från fonder, aktier och sparkontot.
Hmm är nog runt 800k om jag säljer mina indexfonder o tömmer banken iofs har jag bundit en slant på 1 års ränta men man kan väll få loss det om man betalar en viss summa om jag ej minms fel.
Har levnadskostander på 7k per månad om jag tänker lite extra på vad jag köper så räcker några år iallafall
Är det bankdagar vi pratar om så kan jag nog tömma fonderna på den tiden. Men jag vet inte vad jag skulle behöva dessa pengar till på så kort varsel. Hus har jag redan.
Hmm, kanske kan upplevas som att jag försöker hitta nån med mycket cash för illegitima ändamål. Det var inte min mening. Låt bli att svara om du känner obehag.
Är lite benägen att hålla med. Det finns ju snokande grupper av folk som bedriver en sorts parallell rättvisa mot allt från trollande SD-politiker till snuskhumrar på snapchat. De lyckas ju utan problem eller med polisens/nätoperatörens hjälp snoka reda på dessa människors riktiga identiteter och hemma-adresser enbart utifrån en ip-adress och en anonym användare på något forum. Vad säger att riktiga kriminella inte kan göra samma sak? Möjligheten finns…
Sänk priset så ska du nog kunna få det likviderat på en vecka! Själv har jag knappt en mille investerat i lån som inte är superlikvida, men jag tänker att de nog skulle gå åt på någon dag om jag sålde dem till halva priset.
Osannolikt att man kommer hamna i en sådan situation, men ändå lite intressant att ha koll på. Jag upptäckte häromdagen att jag hade 31 dagars “väntetid” för att få ta ut pengar från en nischbank (Santander kontotyp “Spar+”). Skulle köpa begagnad bil och “behövde” pengarna inom en vecka, men som tur var hade jag andra ägg i korgen som jag kunde nyttja. I detta fallet hade jag ju även kunnat betala på annat sätt än “kontant”, men ändå lite surt att se pengar på kontot men inte kunna använda dem förrän efter 31 dagar.