Min sambo blev erbjuden en tjänst i en stad 20 mil från våran hemort. Hon kommer att få restidsersättning och möjlighet att jobba hemifrån ett par dagar per vecka. När jag läser på skatteverkets hemsida så fungerar avdraget så att allt över 11000 per år spenderat på resor till och från jobbet dras av från din skattegrundande inkomst. I detta fall skattar min sambo inte statlig skatt och därmed kommer hon bara att “få igen” ca 30% av kostnader över 11000?
Jag pratade med en föredetta kollega som menar att han får avdrag för hela kostnaden över 11000. Jag blir inte riktigt klok.
Nu har min sambo ganska bra förhandlingsläge så undrar om det kan löna sig att förhandla till sig att dom står för resorna till och från jobbet eller om förmånsbeskattningen blir högre? 30-dagars biljett ca 4000kr inkl.moms.
Sambo skriver på kontrakt imorn så snabb input uppskattas.
Ja eller blir osäker. Hon får räkna restiden som arbetstid då hon kan jobba på tåget. Tror den blir svår att behålla om man kör bil. Vi har en bil men sambo har tyvärr automatkörkort så kan ej köra den bilen. Vi bor även på fel sida Stockholm så trafik, trängselavgifter o.sv talar emot bil.
När jag var konsult kunde jag få milersättning oavsett hur jag tog mig till jobbet så kanske är fallet även för sambo?
Ja, man får avdrag som är resekostnad över grundavdraget. Detta avdrag (dvs avdrag från inkomst) gör sedan att du får en sänkt skatt eftersom din beskattningsbara inkomst minskat. Kollegan pratar alltså helt korrekt om avdraget (eller har missuppfattat helt och lever i tron att han får tillbaka hela den summan)
Ja vet inte om man kan göra fel men han verkar ha uppfattat det som att om han betalat 16000 för kollektivtrafiken så betalar han 5000 mindre i skatt, men det stämmer alltså inte?
Ersättning för restid är timbaserad, och i de flesta kollektivavtal är ersättningen månadslönen delat med 240 per timme
Så 35000/240=146kr/tim före skatt blir nog den ersättning sambo kan förvänta sig i så fall. Kvar efter 33% skatt blir det då ca 98kr/tim.
20mil med tåg? lär ju ta dryga timmen så säg 2,5 tim restidsersättning per dag hon reser. Säg att hon reser 3 dagar i veckan vilket då blir ca 135 dagar/år vilket då blir 337 tim reseersättning a 98kr/tim =33000kr/år
Angående reseavdraget är det kostnaden ÖVER schablonen som avses. (Höjning till 15000kr på G?) Så taxerade inkomsten sänks med motsvarande belopp =du slipper skatta på den summan.
Så 12 st månadskort a´4000kr=48000kr. Föreslagen ny schablon =15000kr. Diff = 33000kr som hon slipper skatta för. Med marginalskatt på 33% så är den minskade skatten ca 11000kr per år.
Får hon däremot LÖN för själva restiden så blir det lite annorlunda. Då lönen efter skatt är ungefär 140kr/timme. Då blir det istället ca + 10000kr/årsbasis
Ja asså egentligen kanske man borde se det så men hade man haft jobb i samma stad med kortare och billigare pendling så hade det ju varit mer gynnsamt ekonomiskt. Men svåra tider för många just nu och får väll vara glad för ett jobb. Sambo är nyexad och sökt många jobb här i stan så det kanske är magstarkt att försöka deala till sig restidsersättning eller att arbetsgivaren bjuder på tågbiljetterna…
Är det en “stor/styrd” arbetsgivare är det oftast enklast förhandla om lönenivån.
Desto mindre företag och desto mer unik kompetens man har desto enklare blanda in andra saker då man antagligen har lättare få till skräddarsydda speciallösningar som kan vara en win/win för båda parterna.
Så är sambon nyexad och inte har andra jobberbjudanden på G så hade jag nog valt att fokusera på förhandla upp lönen så gott det går. Ersättningen för tiden på tåget, oavsett om det räknas som arbetstid eller restid, gynnas ju också om hon får högre lön.
20 mil enkel resa? Det talar ju emot bil i alla fall anser jag och har sambon möjlighet att jobba på tåget och få arbetstid är det färdigdiskuterat.
Jag pendlade när schablonen låg på 8000:- och drog av för runda slängar 55000:- och nettot blev runt 17000:- så det är allt annat än en lysande affär när bilen driver kostnader på 20-50:-/mil.