Hur mycket tjänar ni som är i 30-35-årsåldern?

35 år, Nationalekonommaster i botten. Ca 8 års erfarenhet i gränslandet mellan systemförvaltning, tech och finans.
Konsult ur eget bolag. Fakturerar ca 220k/ månad och sköter majoriteten av bokföringen själv.

Tar 55k /månad i bruttolön
Räknar med att ta utdelning på 355k i början av nästa år.

4 gillningar

32 år om en månad.
Batterireparatör.
1,5 års erfarenhet.

Grafisk högskoleutbildning på tre år och därefter en ettårig komvux-utbildning inom svets.

Har precis gått från att jobba halvdagar till 75%. Hade jag jobbat fulltid hade det gett ungefär 24,5k innan skatt. The only way is up! :slight_smile:

2 gillningar

Vad är det för typ av kunder du har?

Jobbar du någon övertid?

Och vad blir motsvarande “månadslön” netto om du skulle ta ut allt som lön direkt, när du räknat bort alla skatter, pensionsavsättningar, semester, helgdagar, utbildningar, obelagd tid, admin/sälj-tid, osv?

1 gillning

Är 32 år. Nyligen bytt jobb, tjänar ~285k i månaden om man slår ut det över ett år och räknar med bonusen. Jobbar på ett Big Tech-företag.

1 gillning

Vad är det för typ av tjänst du har?

Mjukvaruingenjör

285 kkr/mån för en vanlig mjukvaruingenjör i Sverige?

Samtidigt är genomsnitt för samtliga mjukvaruingenjörer enligt statistiken i tråden länkad till nedan 52,8 kkr/mån. Och för ålderskategorin som du tillhör är det ca 45 kkr/mån.

Du måste ha haft extremt flyt. Generellt verkar väldigt många mjukvaruingenjörer i den här tråden ha väldigt flyt, då det ofta rapporteras om löner på ca 200 kkr/mån. Enligt statistiken borde det vara typ 1 på 1000 av alla mjukvaruingenjörer som tjänar så mycket. Alla som tillhör den minimala andelen verkar ha samlats i den här tråden… :rofl:

1 gillning

Jag jobbar som sagt på ett Big Tech-företag, inte på Värmepump AB. Såna här inkomster är inte alls ovanliga om man jobbar för tex Google, Meta och liknande.

Edit: Jag jobbar i London för övrigt men det går att få liknande kompensation i Sverige om man jobbar på samma företag.

Alla ingenjörer är inte vanliga, några ingenjörer är bättre än andra.

1 gillning

Precis, och alla som tillhör den minimala andelen av mjukvaruingenjörer som tjänar fantasilöner har samlats i den här tråden… :rofl:

1 gillning

Sådana löner är extremt ovanliga för mjukvaruingenjörer generellt i Sverige.

Typ 1 på 1000. Vilket lönestatistiken som jag länkade till visar.

Absolut. Men om du väl får ett jobb på ett sådant företag så är det inte längre ovanligt. Min inkomst anses exempelvis medioker jämför med andra seniora mjukvaruingenjörer på samma företag.

1 gillning

Ja, precis. Men sannolikheten att få en sådan lön som mjukvaruingenjör i Sverige är försvinnande låg.

Samma som att en konstnär, musiker, eller fotbollsspelare också kan tjäna extremt mycket. Men oddsen för det är väldigt låga.

Om man väl blir fotbollsproffs är fantasilöner heller inte längre ovanliga. Och Zlatans lön på hundratals miljoner per år var också medioker i jämförelse med Ronaldo som tjänade flera miljarder per år. Så man borde bli fotbollsspelare.

1 gillning

Större företag med välutvecklade finansavdelningar. Har tidigare gjort liknande uppgifter på centralbanker men ur en annan roll. Det är en nischroll i en nischbransch. Jag tar ca 1300kr/h som egen men har fakturerat upp till 2500kr/h från mer etablerade konsultbolag.

Just nu blir det inte mycket övertid, många beroenden på kunderna själva och deras leverantörer gör att jag inte kan jobba mycket mer med mina arbetsuppgifter än 8h för tillfället. Men jag har endast i väldigt exceptionella fall behövt göra 50-60h veckor.

Jag lägger kanske 2h i veckan på admin. Sen lägger jag fler timmar än så på att läsa om företagande, bokföringsregler m m. Men mest för att jag är intresserad.

Jag räknade ut någon gång vad lön + utdelning (efter skatt) blir i en vanlig lön och då kom jag fram till 115000, lite som en jämförelse för löneanspråk om jag skulle ta en anställning. Men då återstår fortfarande sparandet i bolaget från det som blir över efter att jag maxat utdelningen.

1 gillning

Nej sannolikheten är inte alls liten, den är hög. Allt handlar om hur smart, bra eller hårt arbetande man är och att man jobbar i ett globalt bolag.
Jag är äldre men jobbar på ett globalt tech företag i Sverige, dock inte big tech, har iaf över 100k, många techies med högre status och längre upp i värdekedjan på bolaget tar in 150-200k/mån, i Sverige. Så ser det ut på större globala mjukvaruföretag. Det är stor skillnad på tech företag och pilla på ett gammalt microsoft system på en kommun.

Om sannolikheten är hög att tjäna 200+ kkr/mån som mjukvaruingenjör i Sverige, hur förklarar du då att snittlönen är 52,8 kkr/mån enligt statistiken som jag länkade till tidigare?

Det låter högt med att kunna ta ut 115 kkr/mån i lön om du fakturerar 220 kkr/mån.

Det är väl 31,42% bara i arbetsgivaravgifter. Sedan ska man sätta av 32% till pension för lönedelar över 7,5 InkomstBasBelopp, och 6,5% för lönedelar under det. (Räknar med ITP1, samt Flexpension på 2,0%.)

Sedan ska du dra av för semester, “röda” helgdagar, sjukdom, VAB-dagar, utbildning, obelagd tid, admin/sälj-tid, osv. Eller är 220 kkr/mån i fakturering i genomsnitt, efter att alla sådana avdrag redan är gjorda?

1 gillning

För att det inte har något med sannolikhet, flyt eller tur som du verkar tro. Det handlar om intelligens, kunskap, erfarenhet och framförallt driv. Vem som helst kan söka de här tjänsterna.

? (tio tecken.)

Det är möjligt, jag tar inte gift på mina uträkningar. Jag har inte räknat med VAB, utbildning, obelagd tid m.m
Jag tar inte sjukdagar, har inga barn och lär mig på jobbet. 220kkr/mån är bruttointäkten i bolaget.

Men 115000 i lön skulle kosta 151133 för bolaget enligt ekonomifakta.