Lönestatistik för mjukvaruingenjörer / IT-konsulter

Här är några källor för lönestatistik som jag brukar använda för att få en fingervisning om löneläget.

SCB

SCB:s och Medlingsinstitutet löneundersökning är den som har störst underlag. Den publiceras årligen men statistiken är idag 2 år gammal på grund av eftersläpning.
Lönen är uppdelad på kön, ålder, privat/offentlig sektor, utbildning och yrkesbenämning. Antalet yrken i taxanomin är begränsad och många yrken inom mjukvaruutveckling har grupperats tillsammans.

Statistiken är baserad på den obligatoriska statistik som arbetsgivare är skyldiga enligt lag att skicka in. De företag som ingår i just den här statistiken är slumpvalt utvalda.

Slutsatsen efter att ha läst statistiken skulle kunna vara:
Jobba inte i offentlig sektor! Inte om du vill ha en marknadsmässig lön i alla fall.

levels.fyi

Den här källan är den som har minst underlag men också den mest specifika statistiken. Den är baserad på anställda som har loggat in för att registrera lön och sin befattning. De som registrerar sin lön får sedan tillgång till lönestatistiken.
Utgången är de olika stegen i de stora företagens karriärtrappa.
Även mindre företag har anställda som har rapporterat sin lön.
Nackdel är att många arbetsplatser saknar någon som har rapporterat in sin lön än.

Ingenjören.se

Det här är Sveriges Ingenjörers tidning. De publicerar löpande olika artiklar som innehåller gratis utdrag ur SACO:s lönestatistik eller rapporter från facket som är baserat på statistiken. Det är ett sätt att få tillgång till delar av fackets statistik utan att bli medlem.
Den här statistiken brukar ha med en intressant del som brukar vara svår att få tag i på annat håll: Procentuell årlig löneökning på individuell nivå, dels för de som byter jobb och dels för de som inte byter jobb. Slutsatsen är att de som bytte jobb brukar höja sin lön med ungefär dubbelt så många procent per år som en annan ingenjör i samma åldersintervall.

Andra intressanta artiklar:

SACO:s lönestatistik

En vanlig invändning är att anställda och fackliga medlemmar har ett incitament att rapportera in en högre lön än de egentligen tjänar.
Men SACO för inte bara statistik över den absoluta lönen, utan även den årliga löneökningen på individuell nivå.
För att ingå i underlaget för att räkna ut den individuella löneökningen, så behöver personen ha rapporterat in sin lön via enkäten två år i rad. Om en stor mängd ingenjörer hade dragit till med ett skyhögt tal första året så hade de behövt dra till med ett ännu mer gigantiskt tal nästa år för att inte dra ner statistiken över procentuella löneökningar.

Även om det skulle finnas några sådana individer så kan du räkna bort de som sticker ut i statistiken - det går att titta på medianen, övre och nedre kvartilen osv. Ett par sabotörer som drar till med glädjesiffror kommer inte kunna påverka några av de stabila måtten, som t ex medianen.

Däremot kan det finnas ett problem med urvalet. Till skillnad från SCB:s statistik så är det inte illegalt att undvika att delta i statistiken. Det kan alltså finnas en self-selection-bias, där de som är extra intresserade av lön kan vara extra intresserade av enkäten och mer troliga att fylla i enkäten.

ratsit.se

Sammanställer offentliga handlingar från staten.
Det billigaste sättet att få tillgång är att låna taxeringskalendern på biblioteket.
Det går också att köpa i pappersform för din (del av) kommun.

Det finns också ett abonnemang. Då kan man se de tre senaste årens deklarerade inkomster för en person.

Jag använder det främst för att kolla upp arbetsplatser som jag funderar på att söka till, för att se om ett par kollegor i liknande befattning har ett någorlunda bra löneläge och ifall de har kunnat höja sin inkomst de senaste åren.

Breakit.se

Jag är för snål, den här artikeln har jag inte köpt tillgång till. Är det någon som har ett tips hur man kan läsa den gratis? Går den att läsa via något bibliotek?

3 gillningar

Upplever ni som är @IT-konsulter att ovan stämmer?

Notera att vi har en grupp som heter IT-konsulter då ni verkar vara en majoritet i forumet. Du borde kunna gå med i den själv. :slight_smile:

4 gillningar

Tror man måste skilja på ett par saker

• Det är skillnad på att vara egen konsult utan anställning, jag tjänar dubbelt så mycket som egen som jag skulle göra som anställd “IT-konsult”
  • IT-konsult är inget yrke, du kan fakturera 500 kr i timmen för ett visst typ av It-konsultuppdrag, ett annat kan ge 1300 kr i timmen
  • Precis som med mycket annat påverkar lön hur gammal du är, arbetslivserfarenhet och var i landet du bor.

Ser inget i statistiken som är specifikt för varken mjukvaruingenjörer / IT-konsulter

4 gillningar

Statistiken från SCB är specifik för yrket mjukvaruutvecklare, se länk.
Jag använder själv inte det breda uttrycket “IT-konsult” utan det är något som forumadmin har kompletterat med. Statistiken gäller endast anställda.

1 gillning

Lönestatistik snedställs I denna grupp pga egenföretagare som tar lön till brytgränsen och utdelning. Korkat system egentligen.

1 gillning

Lönestatistiken från SACO exkluderar egenföretagare från den delen av statistiken, egenföretagarna har istället en särskild statistik för timpriser.

Lönestatistiken från levels.fyi är per företag. Om din egna låda inte är med så inkluderas inte egenföretagare i den statistiken.

Så visst finns det saker du kan läsa ut som inte påverkas av alla egenföretagare!

3 gillningar

Frågan är dock om det är relevant att bunta ihop alla mjukvaruingenjörer / IT-konsulter till en kategori oavsett utbildningsbakgrund?

Tjänar en person inom det här yrket med exempelvis civ.ing. utbildning lika mycket som en person med en betydligt enklare och kortare YH-utbildning?

1 gillning

Som sagt mycket som påverkar men mellan tummen och pekfingret

45-65k om man är anställd konsult är normalt.

70+ om de är nischade roller.

1 gillning

Klicka på länken till SCB, mjukvarutvecklare och sedan fliken “utbildning”. Där kan du se uppdelningen.

SACOs statistik, sverigesingenjorer.se och Ingenjören.se brukar också dela upp per utbildningsnivå. Deras modeller använder multivariat regression och är finare analyserad än den från SCB. Där går det lättare se skillnaden i lön som endast beror på utbildningslängd.

Enligt statistiken är det betydligt lägre än så. Om jag förstår graferna rätt:

Ca 35-60 kkr/mån i privat sektor.
Ca 33-48 kkr/mån i offentlig sektor.

Statistiken från SCB är för anställda mjukvaruutvecklare under 2022. Alla mjukvaruutvecklare är inte IT-konsulter, och dessutom får du lägga på två lönehöjningar i huvudet för att få dagens löner.

Det är vilket jobb man har som är avgörande. Där jag jobbar finns det folk som är civing som har samma jobb som yh. Det är dock mkt enklare att få detta jobb som civing eftersom vi historiskt satsat på att anställa sådana. Det ses som en kvalitetsstämpel.

De flest jobb är webbutvecklare (frontend/backend/fullstack) där avancerad matematik (civilingenjörens usp) inte ger så mycket. Jag gissar att om man vill få utväxling på sin civingexamen måste man söka sig till roller där det faktiskt finns behov av den.

3 gillningar

Ja joo iofs om du räknar med en helt junior konsult från skolan så kommer de nog in på 35k.

Som andra säger, IT-konsult är för brett för att detta ska gå tolka på ett vettigt sätt. Finns så mycket juniora tekniker i alla åldersgrupper som snevrider statistiken.

Man bör nästan gå på senioritet men iom att det är en så attraktiv branch med mycket folk som skolar om / dras in i den är det svårt att få ut något vettigt.

Även stort problem (för statistiken) med hur mycket det skiljer mellan individer. Folk med samma titel kan skilja 100% i lön och ändå att bägge ligger rätt. Konsulter som är 25 år gamla kan ligga långt över seniora som är 50+.

Hely enkelt vilda västern :smiley:

1 gillning