Jag kikade på årets lönestatistik för att förberedda mig för årets “löneförhandling”.
När man kikar så kan man kolla per ålder eller examensår för mitt arbetsområde.
Nu började jag studera 5 år efter gymnasiet, och undrar då vad man ska ha som referens? Enligt examensår så ligger jag över både snitt och median, men enligt ålder så ligger jag under snitt och median.
Jag jobbade åren innan iaf med saker som jag kan delvis tillgodoräkna mig som erfarenhet vilket är något som mina arbetsgivare sagt att de uppskattat. Jag tycker jag presterar likvärdigt med vad många på min arbetsplats som både har 5-10 år längre tid sen examen, och alla mina tidigare arbetsgivare försöker rekrytera mig tillbaka.
Så vad är då rimligt referens för mitt examensår och ålder? Är mitt emellan i statistiken för de två olika grupperna i examensår och ålder en rimlig referens?
Jag började plugga och tog examen relativt sent, men hann ändå samla en massa arbetslivserfarenhet i mitt yrke innan jag blev klar med universitetet. Då var jag drygt 30 år.
Jag tycker att examensår har i mitt fall alltid varit betydligt närmare sanningen än födelseår. Jag får dock tillägga att jag har en försvårande faktor i bagaget i form av utländsk bakgrund och således utländsk civ-ing examen (tysk). Det värderas oftast mer ungefär som en svensk högskoleexamen av arbetsgivarna, vilket naturligtvis också avspeglar sig i lönen. Jag kan inte jämföra min inkomst med en svensk civ-ing i min ålder när jag kollar statistiken. Det skiljer ungefär 10-15 tusen, beroende på vad man jämför med. Dessutom bor jag inte i något storstadsområde, vilket naturligtvis inte heller är så bra för lönen.
Det är alltså i mitt fall mer en kombination av faktorer som påverkar. Examensår är kanske minst viktigt, framförallt när man redan har erfarenhet. Lägg inte för stor fokus på statistiken, det är bara en ungefärlig fingervisning, inte mer.
Känner två som har läst datavetenskap. En tjänade 42 000 kr 24 månader efter examen den andra tjänade 250 000 kr per månad. Jag vet andra som löst teknisk fysik som valt lägre lön men roligare jobb och flexibelt för roligare fritid.
Jag har valt att gå domarvägen. Jag kommer alltid ligga under medel både för min ålder och tid efter examen om man jämför mot en advokatbyrå.
Ett exempel en domstolanställd med min utbildning i Stockholm tjänar 49 000 kr. Flera byråer erbjuder 80 000 kr som lägsta ingångslön + bonus om man byter till den sektorn (om man är klar med sin “domarutbildning”. En nyexaminerad hade fått 36 000 men förmodligen legat ungefär lika högt efter 6 år.
Det jag ville säga är att man inte ska bry sig för mycket om lönestatistiken.
250 000 i månaden för en dataingenjör låter som en skröna. Framförallt inte så kort efter examen. Eller var det kanske inte i Sverige? Eller jobbade personen ifråga kanske med nåt helt annat, typ som vd?
42 000 däremot är rimligare och är en rätt bra lön för en nyexaminerad dataingenjör. Den lönen hade jag ungefär 10 år efter examen.
Jag trodde också det var en skröna men hjälpte honom lite med några deklarationsfrågor. Han är back end develop på ett amerikanskt bolag och alla löner utgår från Silicon Valley oavsett I vilket land man sitter i. Det ska sägas att 250 000 inte motsvarade lönen utan jag räknade in optioner och bonus så inte helt rättvisande. Tror grundlönen låg mellan 120-150.
Som jag förstått honom betalar även exempelvis Google och Spotify liknande löner för riktigt begåvade.
Jag håller med dig om att det är en fingervisning men alla arbetsgivare jag varit hos har kastat fram det varje gång så då börjag ha koll på vad som är korrekt eller inte.
Det finns nog inte många svenska bolag som betalar sådana löner i Sverige. Även 120 000 låter vansinnigt mycket för en utvecklare. Jag vet inte vilken form av universalgeni man behöver vara för att kunna begära så mycket.
Får man som anställd 50-60 tusen ska man vara väldigt nöjd, skulle jag vilja påstå. Som egenföretagare kan man komma något högre om man är duktig.