Hur mycket tjänstepension behöver jag för att ha samma pension som jag har lön idag?

Hej, diskussionen verkar ha svalnat en aning sedan januari, men jag hoppar på med ett inlägg och hoppas på respons!

Jag slogs nyligen av tanken “jag borde nog börja löneväxla för att få ner min statliga skatt”, och i sedvanliga ordning när jag snöat in på något har jag bränt av X antal timmar på att läsa in mig på ämnet och analysera. Det visade sig vara en ganska komplicerad och långtgående fråga som inte bara tar in dagens livssituation utan även hela vägen från idag till 5-15 år in på pensionen.

Jag hittade många bra infallsvinklar och tankar i trådarna i forumet (har säkert läst igenom 25 stycken)

Det fick mig att klura ihop en checklista (där majoriteten i Sverige kliver av efter fråga 1)

Jag har en tanke på att möjliggöra att gå i pension vid 60, men då det är 25+ år kvar vet jag inte i dagsläget om den tanken kommer hålla i sig eller ändras. Det känns hur som helst som en trevlig ambition att i alla fall ha valet och dessutom också ha en bra pensionsinkomst när det väl är dags.

Om jag går vid 65 och tar ut tjänstepensionen över 5-15 år kommer det bli saftigt med statlig skatt.
Om jag går vid 60 och tar ut tjänstepensionen över 10 år KANSKE jag kommer under statlig skatt, helt beroende på avkastning och eventuella lagändringar.

Som det ser ut nu är det ren skattespekulation att löneväxla och det kan gå åt vilket håll som helst, jag kommer vänta 10 år och se hur läget ligger. Om jag på senare år ser att det kommer bli fördelaktigt så är det bara att maxa sista 5-10 åren. Min känsla kring löneväxling som helhet är att det finns ett fast golv (8,07 ibb) och ett mjukt tak som kan flexa beroende på en handfull parametrar såsom tjänstepensionsavtal.

Kan tillägga att jag har tjänstepension BTP1 och dessutom sparar en del av nettolönen på ISK varje månad, dels till pension och dels till annat. Om jag skulle coola innan pensionen så är det what ever, inget som gick att förutspå och jag har återbetalningsskydd på allt som går så det trillar bara vidare till arvingarna. :+1:

4 gillningar