Hur nöjd är du med din bil & hur mycket är den värd idag? | RT-undersökning

Begagnade ICE bilar har hållit sitt värde väl i några år nu. Ökade kostader för lån, leasing, sänkta bränslepriser, inflation osv.

Elbilar är det lite sämre med men inte så farligt ändå. Det har varit tidigare varit dåligt med begagnade elbilar men det ser bättre ut nu och de som finns till salu är ofta bara ett par tre år gamla.

Car.info stämmer sjukt bra. I princip alltid rätt oavsett vilket bil jag tittat på.
Ha dock i åtanke att privat är priset om du säljer den. Går du till en handlare så ska deras vinst tas bort (typ 10-20%) så står det bilhandlare 200 000 så kan du räkna med att få 160-180tkr om du säljer till handlare.

2 gillningar

180k ny i slutet av 2003, car.info säger 31k, tror snarare runt 24k

Min nyligen sålda bil jag köpte helt ny 2011 tappade 149.000kr på nästan 14 år. Det var en värdeminskning på ca 1.000kr/månad. Det hände något vid pandemin som gjorde att begpriserna började öka.

Köpte bilen förra sommaren för 219 000kr. Nu är den värd 215 000kr. Litar inte helt på Carinfo…

Så istället för 50’-100’ är den värd 50’+100’. :crazy_face:

10000 mil är iofs väldigt lite för en tolv år gammal bil, men man ska nog ta fram den där nypan skepticism innan åket är sålt.

De värderar min nu sålda till 12k och jag släppte den för 8k, men det var ju med ett gäng kända småfel här och där.

1 gillning

”Titta vilken bra sida. Min bil är värd mycket. Den ska jag dela med mig av.”. Fler besökare, mer deg in.

2 gillningar

Köpte i början av 2019 en BMW 520D, 1 år gammal, 7000 km till 350K.
Har snart rullat 200.000 och är enligt KVD värd runt 170K.

Är jättenöjd på flera punkter. Värdeminskningen är okej tycker jag och den er fantastiskt att köra värja dag

Edit: kollade car.info där får jag värdering på 200K+ på bilen

Statistiken den använder är faktiskt sålda bilar. Trycker du dig vidare ser du varenda såld bil och vilket datum, info om bilen, antal mil osv.
Sen är det klart om en dörr saknas vet de ju inte det och värderar rätt men som snitt bil är det bättre än vad valfri blocketannons eller säljare tycker enligt mig

2 gillningar

Älskar hur trådar i sann RT-anda alltid börjar handla om något annat - och gärna med ett ifrågasättande. :slightly_smiling_face: (och vill inte ha det på något annat sätt, men alltid roligt när man börjar läsa och sedan hamnar på helt annat ställe).

1 gillning

Så här är läget efter ca 1.000 svar.

Vad tänker vi?

Intressant att det är så stark korrelation på de högre prisnivåerna.

Jag och min fru har ägt 5 bilar och de två dyraste vi ägt (båda runt 600 tkr) är de jag varit minst nöjd med - de var helt enkelt för dyra sett till vad man får. Tänker ju att lite fler borde ångrat sig över att ha köpt onödigt dyra bilar… men jag är ju bara N=1 så det är svårt att dra några korrelationer.

3 gillningar

Hur nöjd man är beror ofta på vilka förväntningar man har.

Om jag köper en skrotbil för 1000 kronor och den rullar i ett år, då är jag supernöjd.

Men om jag köper en ny Renault och appen strular, då blir jag rejält besviken.

Priset idag säger inte heller allt, eftersom jag redan har konsumerat bilen under tiden jag ägt den. En ny dyr bil för 10 år sedan har ju tappat en del i värde, men känslan från start sitter ju ofta kvar.

Körde också den vardagsbil jag kör mest, då vi har flera st.

Ford S-Max från 2011, köptes 2013 för 263000 och 3500 mil på mätaren. Är nu uppe i 28000 mil nästan, och värd runt 30-40k skulle jag tippa.

Supernöjd med bilen. Bekväm att åka, går att lasta ett kylskåp i med stängd baklucka om man vill. Enkel att serva och skruva med. Inte haft några problem alls mer än slitdelar som bytts. Planerar att ha den många år till.

10/10

1 gillning

Jag tänker på teorin om avtagande marginalnytta.

2 gillningar

Jag övergav alla typer av förnuftiga influenser eller logiska samband och köpte en bil som jag länge ville ha.

Och som förmodligen är ett utdöende bilmodell. Något att berätta om för barnbarnen när de anländer om 10+ år.

Det blev en 2024 Doge Ram Limited med 5,7 lites V8.
Tankar enbart 98 bensin. Drar 1,4 liter/milen. 1,8 liter/mil med husvagnen.
Ställer hojen på flaket när det är trackday.

Underbar bil!

Såhär i efterhand borde jag däremot köpt en TRX…

4 gillningar

Jag och sonen pratade om de här två frågorna idag under en promenad. Vår tes var att det skulle vara mer hängmatta på resultaten. Dvs, om man lägger en miljon på en bil och den inte levererar på förväntningarna ser man till att få det fixat på garantin eller byter bil. Lägger man 10k på en gammal trotjänare är man okej med att det skakar lite i ratten pga dåliga styrleder eller att man får knacka på ena framlyktan ibland om det är glappkontakt. Då är man nöjd för att man inte gav mer. Men om man köper en för 200k och därmed ändå förväntar sig vissa saker, men man ändå fått ett måndagsex eller köpt grisen i säcken, då finns det anledning att knyta näven i fickan eller att slå i ratten när ingen ser.

2 gillningar

Jag tänker att folk verkar vara nöjda oavsett värdet på sin bil.

2 gillningar

Sedan förvånar det mig också att alla är så himla nöjda med sina bilar. En bil är för mig ett fortskaffningsmedel som nästan vilket annat och en pryl som nästan vilken annan. Jag tillåter mig att tvivla på att ni skulle få samma resultat om ni frågat om cyklar eller barnvagnar eller nå’n annan kapitalvara för den delen. Bilen har ett eget litet husaltare i de flesta hem trots allt. Jag finner det intressant…

2 gillningar

Har man köpt en bil för miljonen så vågar man inte vara missnöjd, eller vågar inte säga de iaf..

De mesta har nog me å göra vad man har bil till..

Jag har flera bilar samt motorcyklar… För att flytta rumpan mellan A å B så handlar de om en väldigt billig gammal bil som inte har direkt någe värde, men ska man ha en bil för nöjeskörning som har prestranda utan onödigt lux så får den kosta väldigt mycke istället..

1 gillning