Hur nöjd är du med din bil & hur mycket är den värd idag? | RT-undersökning

Har själv varit nöjd med bilar allt ifrån 35 000-1 200 000 + genom åren. Allt handlar om förväntningar och önskemål skulle jag säga, oavsett om det gäller bruksbil eller entusiastbil. Oftast kommer man ganska snart till en gräns där “mer pengar” inte gör bilen särskilt bättre, mer problemfri eller roligare.

3 gillningar

Jag har inte svarat eftersom jag inte vet värdet på bilen men skulle absolut ge ett högt betyg. Köpte bilen ny för ungefär 350000 för tre år sedan.

Jag har två småsaker som irriterar mig. Några knappar sitter lite dåligt till, skymda av ratten, och jag kan inte se dem när jag kör och start/stopp funktionen som stänger av motorn när man stannar är också irriterande.

Just den anledningen jag gav min bil 9/10, den har fungerat och varit billig i både inköp och drift.

Liten miljöbil. 2014 års modell, köptes 2018 för 79kkr med 1600mil på mätaren. Den har tappat ca 20kkr f.n.

Jag har varit nöjd eller ganska nöjd med alla bilar jag ägt utom en. I prisklasser från 4.000kr till 450.000kr. Den enda jag varit missnöjd med blev jag lurad på.

Ingen av bilarna har varit speciellt märkvärdiga, men dom har skänkt glädje och varit till stor nytta genom att fylla mina transportbehov.

Jag gissar att det gäller för fler som svarat, det är inte själva plåtlådan man varit så otroligt nöjd med utan funktionen den tillfört.

Fanns inte val så jag kunde svara, men jag är 11 nöjd med bilen jag inte har.

3 gillningar

Tydligen verkar nöjdheten med bilen inte variera så dramatiskt efter priset. Mitt enda missnöje är att vår gnisslar lite i låg hastighet :grin: annars är den bekväm och funkar perfekt.

1 gillning

Därför blir jag så irriterad på undersökningar av hur nöjda ägare av olika märken är och sedan dras slutsatsen att flest nöjda ägare betyder bäst bil. Men det är ju en matchningsfråga. Att personen har köpt rätt bil. Och en fråga om vilka förväntningar man har på bilen. En Mercedes-ägare blir troligtvis mycket lättare irriterad på vindbrus i en dörr än en Dacia-ägare. Om man skiftat bilar mellan ägarna i undersökningen hade resultatet blivit helt annorlunda.

2 gillningar

Ja… och jag då som har två bilar i olika prisklasser?

Hur nöjd man är har mer kanske å göra hur känslig eller lätt irritrad man är…

Jag tänker så här, klart en bil låter skramlar å har visbrus samt vägljud från däcken… De är en bil ju…
Visst finns de bilar som har väldigt bra komfort å väldigt tysta så man märker inte att man sitter i en bil, men då kostar den oxå en hel del… Jag skulle vara mer missnöjd me en sån bil för då snackar vi om stora belopp i inköp samt att äga en sån… Känns som man bränner pengar helt i onödan… Därför missnöjd…

En bil och en vuxenleksak för män med begynnande medelålderskris?`;)

1 gillning

Nej då.
Det är egentligen så att jag och min fru har två bilar tillsammans.
Vi jobbar på olika orter och har tyvärr ingen möjlighet att åka kollektivt.

Då påstår jag att ni har en bil var och du kan svara för den du kör mest. :smiley:

Att en del behöver två bilar är ju inte så konstigt. Om en person har det så utgår jag från att det är ett intresse som kommer in.

1 gillning

Tycker undersökningen får icke-godkänt. Om folk i intervallet 0-25 tkr bilar ger 7 av 10 poäng och 25-50 tkr ger 8 av 10 betyder det då att man skulle kunna köpa 2 st bilar i 0-25 tkr istället då och få 14 av 10 i poäng?

Jag tänker att en så stor del av betyget lär i slutändan handla om hur mycket bilen har kostat än under sin livstid.

Och när man sedan utgår från vad värdet på bilen är idag blir det ju ännu klurigare. Säg att en bil kostar 500 000 kr ny och man ger den 10 av 10 dag 1, dag 2 får man reda på att bilen har prissänkts till 250 000 kr. Ger man den då fortfarande 10 av 10? Är det bilen man recenserar eller är det köpet?

Konstig slutsats.

Som att påstå att samtliga bilar jag någonsin ägt bara skulle generera en enda “nöjdhetspoäng” eftersom de tillsammans kostat mindre än en tiondels Tesla.

2 gillningar

Det är nog mig du talar om. Jag är gammal nog att ha medelåldern bakom mig men jag gillar fortfarande leksaker :wink:

Ajdå, det går alltså inte över heller. :wink: