Jag har pengar oinvesterade efter att jag sålde min lägenhet i sverige. Då jag bor i USA kan enbart investera pengarna om jag för över dem till USA. Jag vet inte hur länge jag och min amerikanska man kommer bo i USA. Vi skulle kunna bo här i mindre än ett år, eller stanna föralltid, det beror på vad som händer med våra jobb. Det känns trist att föra över allt på en gång just nu vid kronans svagaste punkt. Någon här som jobbar med valutor eller forex trading som har några bra perspektiv eller liknande?
Min strategi just nu: potionera över lite SEK till USD lite i taget enligt traditionel dollar cost averaging strategi och sen köpa treassury bills. (Något jag noterat är att börsen ofta krashar något år efter att Amerikanska FED slutar höja räntan. Så det känns ok att inte köpa börsen just nu, men jag hade gärna köpt US treassury bills låg låg risk mot 5% årligt för att stå emot inflationen något.)
Jag hoppas att den svenska kronan stärkt lite lokalt. Kollar man teknisk analys på chartset så låg RSI över 70 vid senaste ATH vilket ofta följs av en dipp. Jag vet att många ser TA som rena horoskop och jag är inte någon expertekonom själv. Över längre tid så tror jag att USD kommer fortsätta stärkas jämfört med SEK, men jag ser en risk / chans att vi dyker ned till 8.50 över några månader och sedan vänder före vi vänder uppåt igen.
Någon som har en liknande sitution, eller några smarta tankar/ perspektiv? Alla tips mottages tacksamt. Happy Fredag!
Ingen, inte experterna heller, vet något om framtida FEX kurs. Tyvärr. Så därför är nog DCA vettigast.
Vi har det motsatta. Jobbar utomlands och för hem pengar och gör det varje månad för att inte spekulera i valuta. Just nu har det gett mer SEK men hur det ser ut framöver vet ingen. Vi har gjort så i alla år. Sometimes you win, sometimes you lose. Så är det bara
Viktigast är nog att fundera över er långsiktiga plan. Var vill ni vara? Var vill ni leva? (Jobb löser sig alltid). Sen flytta pengarna dit så du kan investera dem.
När det gäller börsen så hade jag kört DCA även där. Så gör vi. Visst börsen ”känns” dyr men det har man ju sagt många gånger och det fortsätter upp. Som det sades i ett RT avsnitt. Just. Keep. Buying.
PS: Jo, nog tycker jag att TA är humbug. Testat det i många år men det blev i bästa fall +/-0 dvs tappad avkastning. Ingen höjdare IMHO
Precis gjort samma resa och vi var tvungna att flytta våra pengar för att kunna köpa ett hus här. Jag hade inte flyttat en krona om jag kunnat undvika det.
Köp bil i USA för Alla dina svenska pengar och ta sedan hem som flyttgods Om det nu blir så att ni flyttar hem.
Flyttgodsbil slipper avgifter som tull och moms plus att det är dispens på utrustningen vid besiktningen i Sverige.
Nej, men genrellt sett så tappar en bil 50% av värdet första 5 åren så jag har svårt att se det som en bra investering - annat än man ändå behöver en bil i USA som man sedan vill ta hem - eller om man har gedigen kunskap och kan köpa en bil som man vet kan hålla värdet typ exeptionella sportbilar eller veteranare. I alla andra fall så skulle jag föredra andra innehav för att få avkastning på kapitalet
Verkar som Du totalt har missuppfattat vad allt handlar om.
Inget är generellt utan allt är specifikt.
Är väl helt ointressant vad som gäller för något annat?
Så frågar dig igen, har Du tittat på vad Corvette C8 kostar som ny respektive begagnade i USA?
Jämför sedan med priser i Sverige.
Pris arbitrage på bilar för en person som inte ens vet om hon kommer att flytta till Sverige, ens någonsin, tycker jag fortfarande inte är en bra idé. Annat än man är insatt i just bilmarknaden.
Kanske ska prova med att läsa vad jag faktiskt skriver?
Två gånger skrev jag om en specifik modell.
Corvette C8.
Inte generellt om bilar.
Att just Du inte kanske känner till Corvette och deras C8 modell är inte något konstigt men som jag skrev så kolla upp nybilspriset på den och jämför med begagnatpris.
Du ska inte få inge ting om du växla i usa dolar krona i boten inte non land vill krona jag befinner mig i dk växling konturerna vill inte växla svensk krona .På kortet om vill växla kors katastrofal .
Dom vill inte ha Dk eller Nkr heller tydligen.
Tvättmaskinen Sverige börjar få problem vilket drabbar alla vanliga människor som inte hanterar svart pengar.
Ja frågan är om samma regler gäller om man köper en beggad bil - de faller inte i värde på samma sätt som nya bilar gör såvida man inte sätter nya mil på dem eller så. Kanske man kan köpa en bil som sälgs billigare här än i Sverige för att jämna ut kostnader för att skeppa själva bilen och så?
Grattis till huset! Ja det är ju helt otroligt när man ser tapp på 20% om man räknar sedan Maj 2021 tills nu. För man över en miljon är det ett värdetapp på 200 000kr. Samtidigt kommer USD säkert att stärkas mer så över tid är det säkert en bra affär med huset även om det var en sämre tid att konvertera.
Samtidigt är frågan när och om den kommer återhämta sig. På lång sikt ser jag att USD bara kommer att fortsätta att stärkas jäntemot andra valutor pga att USA har ett så starkt politiskt maskineri som jobbar för att stärka USD mot andra valutor. Men på kort sikt, något år eller två skulle vi säkert kunna studsa tillbaka till 8.5 igen.
Det skaver att ha kapital oinvesterat i tider med så hög inflation, samtidigt skulle det ju vara riktigt olyckligt att föra över SEK nu i botten och sen eventuellt behöva föra tillbaka dem igen senare när SEK eventuellt stärkts igen.
Jag känner inte heller att jag har så bra koll på varför SEK försvagats så mycket mot USD. USD har ju haft skyhög inflation, debt ceilings osv, så jag är lite förvånad över att SEK ändå tappat just nu.
De mest korrupta bolagen är svenska. Svenska banker tvättar pengar. Våra spelbolag tvättar pengar, fixade matcher etc etc
Mutor till Isis etc. Var lagligt till sista Juni men inte längre.
Kan det ha med kronans iskalla mottagande utomlands att göra
Jag kan vara kritisk till Sverige men det där kändes som lite väl svartmålat Sverige ligger ju ändå på delad 5e plats i lägst korruption enligt Transparency International och har legat där ungefär senaste 20 åren.
@User2 i den mån någon vet så säger förståsigpåarna att det handlar om svenska bostadsmarknaden med
Högt belånade fastighetsbolag som kan få svårt att överleva när lånen/obligationerna ska läggas om, kombinerat med lite kletigt korsägande så ingen riktigt vet om/hur problem kan sprida sig, inklusive till bankerna
Högt belånade hushåll och med världens kortaste bindningstid på lånen, möjligtvis i paritet med Kanada och Australiens hushåll. Dvs Sverige är lite i fokus i resten av världen för att se hur det går för oss. Kanariefågeln i kolgruvan typ.
Rätt eller fel så verkar det vara konsensus i det jag läst och lyssnat på. Att detta triggat internationella investerare att hellre satsa i andra EU länder.
Själv tror jag att det även kan vara en viss rabatt på SEK pga NATO problematiken. Internationella investerare kanske väljer att investera i våra grannländer istället med stabilare säkerhetsläge trots krig i Europa.
Vi får väl se när och om SEK vänder och vad som då kan vara triggern för att SEK stärker sig.
Korruption i andra länder, men samma här har inte kallats korruption då svensk lag har detta inskrivet som ok
Ericsson har mutat IS mfl i många år och Telia mutat med många miljarder utan att det räknas som muta enligt svensk lag.
Lagarna är skrivna för att svenska bolag ska kunna muta.
Nu har Amerikanska myndigheter mer insyn på Sveriges lagar/företag så det kommer nog förändringar.
Från 1a Juli så är det numera kriminellt att ta imot svenska kronor som kan överföras till exempelvis IS
Jag säger inte emot dig, men det är nog ganska liknande i andra länder, Frankrike USA Tyskland. Korruption finns överallt och jag kan hålla med om att vi i Sverige varit väldigt naiva.
Men jag tror inte det har påverkat SEK/USD kursen dels eftersom vi ändå räknas som bland de minst korrupta länderna och dels för att de företagen du nämnde har hållit på så länge.
Dvs inget nytt men SEK har sjunkit senaste åren så något ”nytt” borde vara orsaken.