Hur ofta kan man flytta bolån?

Jag ska köpa en totalförstörd fastighet som jag ska renovera. Jag skulle vilja komma runt 5-års regeln som säger att man inte kan värdera om fastigheten förän 5 år efter inköpet. Kan det vara en idé att byta bank eller kommer den nya banken att se till mitt inköpspris?

Jag är även nyfiken på om det finns nackdelar med att flytta bolån ofta?

5-årsregeln gäller tyvärr även om du byter bank. Är själv drabbad av detta missöde.

5års regeln är förhandlingsbar om man tex gjort stora förändringar osv. Undrar om inte det var med i natt avsnitt med

Jag tror det har nämnts i andra trådar här att banken kan värdera om hur ofta som de vill för sina egna beräkningar (t ex lånenivå som påverkar ränta), däremot är det tätast var femte år för lagkraven (amorteringskravet). Kan någon bekräfta eller hitta tråden?

1 gillning

Från Finansinspektionen:

• Amorteringskravet utgår från marknadsvärdet på bostaden. Huvudprincipen är att omvärdering av bostaden som kan ligga till grund för att räkna om belåningsgraden endast får ske vart femte år.
  • Omvärdering får även ske om det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden av en annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder. Det kan till exempel handla om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av enbart kök eller badrum eller tillbyggnad av balkong anses till exempel i normalfallet inte ge en avsevärd värdeförändring.
3 gillningar

Som ovan. En work around är annars att lösa lånet och ta ett nytt.

Dock är problematiken att FFFS 2016:16: Finansinspektionens föreskrifter om amortering av krediter mot säkerhet i bostad ; Väl värt att läsa är även beslutspromemoria, är relativt öppen för tolkningar vilket gör att banker kan ha olika “interna” direktiv. Testa flera banker!