Det var då vi köpte huset. Tog över lån på 11,5% och nya på 10,4%. Nyfött barn, frugan låntidssjukskriven och jag föräldraledig. Ett tag gick nog 70% av inkomsterna till bostadskostnader. Men vi hade aldrig slut på pengar innan lönen kom. Jag minns vi köpte inte pizza på över två år.
Amortera hälften, så kan du investera hälften. Båda får sin vilja igenom
Har liknande historia småbarn sambon förlorade jobbet .
Var så för många då.
Lite The Four Yorkshiremen nu 

Blir lätt så, men man behöver inte något bolån för att bo i en blöt hoprullad tidning på motorvägen ![]()
Om du säger så här då:
Om vi i framtiden säljer huset och inte har några lån så får vi skatta väldigt mycket.
Å andra sidan, om räntorna stiger mycket finns ju risken att bostadspriserna gå ner mycket och så får ni kanske inte ut så mycket vinst ändå.
Ev vinstskatt har ingenting med din belåning att göra.
Välkommen till forumet Sara
Precis som @Anonym redan sagt så är belåningen utan betydelse för skatt vid försäljning. Det är skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris som (i bästa fall) blir vinsten och det är den man skattar på.
Ja, det vet jag. Men vet hans fru det? Att ljuga är inte bra, men om det är så viktigt att det blir på hans vis så…
Ett alternativ är att prata om att amortera mer om möjligheten finns så att det finns minsta möjliga lån kvar vid en försäljning eller som någon ovanstående skrev: amortera hälften mot nu och investera hälften.
Ok, så ditt förslag gick ut på att han bör ljuga för sin fru för att få igenom sin tanke om sparande???
Jag måste bara säga att det inte är den sortens råd man brukar få i detta forum…
Min utgångspunk är iaf att man ALDRIG ska ljuga, oavsett vad det gäller. Kan inte tänka mig att det någonsin kommer något bra ur det.
Om man känner sig osäker på lögnens vara eller inte vara så rekommenderar jag denna bok:
Varför ta ren sådan risk? Börsen kanske sjunker eller står stilla i åratal, ingen vet. Att bli påkommen med en lögn, om så sker, vore minst sagt pinsamt.
En amortering innebär ju inte att pengarna slängs i sjön!
Hon borde jämka och låta beslutet om det vara hälften ditt om ni i övrigt har ett bra förhållande och i någon mån lika mycket stt säga till om. 50% mindre amortering och 50% av dessa tidigare amorteringspenar in på fonderna.