Hur påverkar händelserna i Iran just nu börsen närmaste veckorna?

Hej.

Lite fel tråd för denna fråga. Men svaret är att det alltid är en bra tid att börja, så länge man tänkt spara på börsen i mer än 5-10 år. Även om allt investerande innebär en viss risk.

Står mycket bra här:

Ja, ber om ursäkt för det. Men tack för länken!

1 gillning

Fast pengar som man behöver inom några år ska inte vara på börsen alls brukar det heta, så då borde man ha noll exponering mot börsen sista 2-3 åren kanske.
Jag tycker personligen inte att den där 10-års regeln funkar förutom möjligen inför pensionen. Men i övrigt är det inte så livet fungerar. Jag funderar kanske på att köpa en sommarstuga men det ligger alltid 10 år bort tills det plötsligt blir läge och då ligger det 2 månader bort.

Det är när livet ändras som det är helt ok att frångå sin långsiktiga strategi. Allt sparande är uppskjuten konsumtion, hoppas jag i alla fall.

Sen, får jag en dödlig diagnos vid 55, inte sjutton kommer jag trappa ner 10% per år. Det är bara att sälja av och maxa den tid man har kvar.

2 gillningar

Ja, så ska man nog tänka. Men jag tror att ändringar är det naturliga tillståndet. Det finns nog ingen som någonsin bestämt sig för att köpa en stuga om 10 år och sen köpt den precis efter 10 år. Däremellan händer det tusentals saker som är Livet.

1 gillning

Men det är också skillnad mellan ett stugköp och att få panik av nyhetsrubriker och sälja sina innehav billigt för att sen köpa in sig dyrt, eller inte alls.

Det ena gör livet rikare, det andra gör dig ekonomiskt fattigare.

1 gillning

Ingen höjdardag på börsen idag om man säger så

Nja, men värre har man ju varit med om :slight_smile:

3 gillningar

Nej, alltså, jag använder inte själv tioårsregeln, men om man använder den så får man ju anpassa till sin egen riskkänslighet. Att dra ned mot noll när det är tre år kvar kan vara rätt beslut.

Jag tycker inte att det funkar så bra inför pensionen, heller. :smiley: Detta eftersom man inte behöver hela beloppet när man tar pension, utan ska istället börja ta ut pengar då. Någon sorts viktat medelvärde baserat på pensionsålder och när man planerar att kola är ju möjligt, men jag har en mer organisk attityd. Jag går mer på känsla gällande hur mycket risk jag känner att jag tål, och föredrar att som @axr sagt maximera flexibiliteten så att jag inte behöver sänka risken så mycket. Och jag tycker inte att det är en katastrof att sälja när börsen är ”nere”, för den kommer i princip alltid att vara högre än mitt genomsnittliga inköpsvärde, om vi inte får en jättekrasch.

Den generella principen är att ju mindre din vilja, din möjlighet och ditt behov av att ta risk är, desto lägre risk ska du ta. Därefter får var och en pejla in sin nivå. Det här med tio år är bara en tumregel, och inget jag själv använder. Jag ser allt sådant som riktlinjer som är bra för att man ska ha ett hum om var man ligger. Samma sak med 4%-regeln, eller att räkna ut sin årsutgift, eller andra matematiska och tydliga gränser. De ger en bild av någon sorts rimligt läge, men jag kommer knappast att följa 4%-regeln slaviskt när jag slutar jobba, utan kommer att spendera mer när jag vill, mindre när jag inte behöver det, och så håller jag koll på min portfölj under tiden.

Jag ser likadant på sådant som den där tioårsregeln. Ingen människa vet när de ska använda pengarna. Det går inte att räkna ut sitt liv i förväg. Men du har antagligen en känsla för om du snart kommer att behöva pengar och därmed bör ta bort en del från börsen, eller om det är lugnt och du kan ha kvar dem. Använd ditt sunda förnuft och försök inte att leva i ett kalkylblad. Men riktlinjer som dessa är fortfarande bra i det att de ger dig ett riktmärke att pejla in dina känslor mot.

2 gillningar

Såg just att min tillväxtmarknadsfond, som gått som en raket senaste året, gick ned 5,25 % idag. Kanske är slut på sprutten för den här gången. :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 gillningar

Dåligt på börsen idag så klart men har aldrig tänkt på att i kristider är dollarn bra - vilket faktiskt gynnar oss med stora innehav i USA. Dollarn ökar någon procent och börsen går ner någon procent.

Utan Trump hade dollarn troligtvis varit starkare.

Som om inte kriget var nog så har Trump börjat hota europeiska länder igen:

Trump säger bland annat att han är besviken på flera länder i Europa. Enligt presidenten ska USA stoppa all handel med Spanien, eftersom Spanien inte har tillåtit USA att använda deras flygbaser.

3 gillningar

Tyvärr så har det inte hjälpt. Då det inte finns någon större valutaexponering beroende på vilket land (eller valuta) aktier är noterade i.

Stora nedgångar har väl aldrig utlösts av krig?

När massa regionala banker i usa gick i konkurs 2023 blev jag nervös och sålde av (fel i efterhand) men nu blir i alla fall inte jag så orolig för mina pengar.

Mer orolig för alla där nere som lider…

6 gillningar

Tänker osökt på Irak–Kuwait i augusti 1990. Då fördubblades oljepriset och S&P 500 föll med runt 18%. När Operation Desert Storm sedan inleddes i januari 91 rasade oljepriset med 33% på en dag, samtidigt som S&P 500 steg typ 4%. Följande månad ökade Dow Jones med 17%, och S&P 500 steg över 30% för helåret.

Liknande mönster sågs 2003. Inför invasionen av Irak föll S&P 500 med 14%… men redan en vecka efter krigsstart hade indexet stigit med 8%.

3 gillningar

Bra info!

Kanske formulerade mig lite dåligt. Menade stora krascher som lett till långvariga nedgångar på börsen och även konsekvenser för den reala ekonomin 2000, 2008, 1987, 1929.

1 gillning

Kanske också formulerade mig otydligt för min poäng var alltså att den här typen av händelser typiskt sett inte påverkat börsen i någon större utsträckning (åtminstone inte i negativ riktning).

Vem har han inte hotat? Ryssland, men vem mer?

4 gillningar

Vad jag vet har han bara uttryckt positiva saker över Nordkorea och deras store ledare.

1 gillning

Då är vi överens!