Hur tror ni marknaden reagerar på amerikanska och israeliska attackerna idag?
Menar mest kring index fonder osv som har stor lutning mot just amerikanska företag osv.
Upp eller ner?
Hur tror ni marknaden reagerar på amerikanska och israeliska attackerna idag?
Menar mest kring index fonder osv som har stor lutning mot just amerikanska företag osv.
Upp eller ner?
Det sågs trots allt inte som det troligaste scenariot. Jag gissar ner. Sen upp.
Tror det blev inprisat redan tidigare i veckan. Kanske guld/olja upp men tror inte att globalindex svänger så mycket. Bitcoin är ner 1,5%
Hoppas det dyker, hat lite torrt krut kvar
![]()
Som vanligt, upp, ner och sidledes!
Små svängningar inom närmsta veckorna.
Upp. Och ner. Och upp igen
Och ner. Och upp.
Om inte iranska regimen ger upp i natt och förklarar Islamiska republiken.av Iran upplöst, mullarådet upplöst, militären och alla paramilitära styrkor fått order om att inte vidta våld mot varken demonstranter eller främmande trupp annat än i strikt självförsvar och alla överträdelser mot civila bestraffas hårt, Irans program för anrikning av klyvbart material skall.omedelbart stängas ner och IAEA inbjuds för inspektion samt att alla robotprogram läggs ner omedelbart, samt.att fria demokratiska val så kommer nog börserna gå ner på måndag.
Jag har svårt att se att man skall lyckas bomba bort regimen när det finns så många paramilitära styrkor som är beredda att använda grovt våld mot civila. Militären är i stort trogen regimen även om den såklart inte gillar det övervåld som använts.
Så frågan är vad planen är eller kommer det bli TACO? Det får betydelse för osäkerheten oljepriset och börsen framöver.
En börs som reagerar på smånyheter.
Lite off-topic men jag tror inte det är en slump att attacken sker på en helg, snarare än på en dag när börser är öppna.
Jag tror det var inprisat till viss del men utfallet spelar naturligtvis roll med. Man skickar inte ned en så här stor armada utan att använda den. Det kostar för mycket och om det endast hade varit i diplomatiska syften hade det räckt med en fjärdedel. Av samma skäl kan man inte förhandla för länge.
Att det här inte skulle bli en ny Midnight Hammer måste ju ha varit uppenbart för marknaden. Trump har varit ganska öppen med tidsfristen. Att attacken skulle komma på en helg när börsen är stängd känns också sannolikt. Det var den här helgen eller inte alls där “inte alls” kändes väldigt osannolikt. Vilket scenario talar vi om då? USA åker hem igen och låter Iran härja vidare?
I en konflikt finns det fortfarande många osäkerheter. Iran kan nå oväntade framgångar. Marknaden har högst sannolikt inte prisat in en konflikt som varar i flera månader.
Stängs Hormuz sundet som det ryktas så kan oljan nog gå förbi 100 USD fatet. Allt annat lika så lär det driva ner börsen med logiken dyrare olja => inflation => högre ränta => lägre börs
Men mycket hänger nog på närmaste 24 timmarna om Iran slår tillbaka tex enligt ovan eller lyckas dra in tex Saudi i konflikten.
Det är väl en sådan dag att man i det närmaste får be ”may cooler minds prevail”
Diesel priset har redan gått upp de senaste dagarna och kostar över 17 kr / l.
Tankade tidigare idag…
Stämmer det här så gick det verkligen fort.
Jag vill påminna samtliga om att vi har en ovanligt tydlig frågeställning i trådstarten och uppmanar samtliga att hålla sig till den.
Jag tror det blir väldigt rött på de flesta börserna den kommande veckan.
Inledningsvis ner, sedan upp under några dagar. Tillbaka där vi var på torsdag. Guld upp, olja upp, krypto ner, emerging markets ner.
Facit ovan? Tveksamt.
Mindre fokus på osläppta Epsteinfiler? Absolut.
Ner
Tror det tar längre tid att hämta sig än en vecka
Tur att man kan ta tåget och låta bilen stå.
S&P500 stänger +0,43% måndag - change my mind
Långsiktigt upp. Även så för Iran och världen i stort.
Har en viss vikt liggande i exempelvis dnb global.
Men efter denna dag vill man ju göra sig av med den helt och hållet.
Funderar på att lägga över allt i exempelvis investor B, i alla fram till trumps sista 6-månader.
En magkänsla jag har bara haha..
Hur tänker ni? Ligger ni kvar? Byter ni av?
Går folk fortfarande in i guld exempelvis.
Spännande tider