Ligger kvar i min portfölj. Den ska klara världskrig, AI-kriser, oljekriser och börskrascher utan min handpåläggning.
Om man skulle hoppa ur, när ska man hoppa tillbaka? Vad ska man byta till? Vad säger att en lokal fond går bättre än en global? Vet jag något ingen annan vet?
Sen kanske vissa har för hög risk och egentligen borde ha mer räntor? Om nattsömn störs av tvivel och idéer om olönsamma strategier vid geopolitisk oro (ps, geopolitisk oro finns alltid). Ja, då bör man se över sin långsiktiga strategi.
Nja, det är skillnad på “oroligt” i meningen buisness as usual och maktvakuum, som i att en regim i en storspelare i regionen faller samman. Vi är dock inte där ännu.
Iran har potential att bli en god ekonomisk investering på sikt men de har minst sagt sina problem i huvudsak kopplade till en korrupt regim.
Både transport via fartyg och flyg kan påverkas. Olja borde upp. Generell inflation upp. Krig i Ryssland plus krig i Iran stänger ju i princip varuflödet öst till väst.
Kombinerat med den AI genererade minnesbristen kan många företag gå i konkurs…
Personligen har jag inte velat gå all-in på en all-time-high. Blir det 50% rabatt i veckan så ska jag fundera om jag borde göra det. Ingen vetenskap bakom min strategi. Är nog inte ens en strategi när jag tänker efter.
Det blir inte 50 % rabatt. Inte ens när andra världskriget bröt ut föll börsen så mycket. Så det ska till att världsekonomin ser ut att haverera totalt för ett sådant kraftigt tapp. Inte ens då kommer det att ske under en enskild vecka. Med andra ord kommer du aldrig gå all-in med nuvarande strategi.