Hur påverkar händelserna i Iran just nu börsen närmaste veckorna?

Tajmarn där fy :joy::+1:

Jag vet att du är lite ny till detta sett till ditt nick men börsen är ju nästan alltid på ATH, bra att komma ihåg :blush:

11 gillningar

hehe, jag kör samma game, för jag har förlorat MASSOR med pengar varje gång jag försöker time:a. Nästan så att börsen rör sig tvärtom varje gång jag försöker. Det svåraste är känslan att nu går allt åt helvete bara för att börsen går ned. Men efter 26 år på börsen så blir man härdad.

5 gillningar

Många finner trygghet i det , eller schweizerfranc, guld, defensiva aktier. Det är vad som brukar hända när geopolitiken är så här

Tyvärr är det också därför de flesta småsparare och professionella förvaltare inte slår sitt index. Känslorna får styra.

1 gillning

Sälj era globalfonder till mig, jag köper gärna till 30% rabatt :+1:

3 gillningar

Det är ju bara krig. Inget börserna brukar få så mycket panik om. Riktiga krascher kommer av felprissatta bostadslån eller överhajpade aktiemarknader. Då kan det bli RIKTIGT läskigt på börsen. Krig är fruktansvärt i verkligheten, men börsen brukar inte bry sig så mycket. Några procent hit eller dit, men ingen riktig krasch. Hur många av historiens berömda börskrascher triggades av krig och geopolitik?

3 gillningar

Oooh nostalgivarning på den. På den gamla ”goda” lönetiden hade jag alltid den andre i månaden som ”shoppingdag”. :sweat_smile::+1:

1 gillning

Nu är du ju fri och behöver inte jobba mer. =)

1 gillning

Blev ju en väntad dipp men inget oväntat än, frågan är hur länge detta kan pågå. Iran mot USA, Israel, England, Tyskland o Frankrike låter som det borde vara över snabbt

2 gillningar

Hur var det nu med krigen i Afghanistan, Vietnam, och även Irak? Ryssland underskattade hur länge “insatsen” i Ukraina skulle ta något absurt. Osv.

Min poäng är att de här sakerna brukar ta mycket längre tid än man tror.

8 gillningar

Det har ju varit problematiskt i Mellanöstern väldigt länge redan - det är tyvärr något hela börsen och världsekonomin räknar med.

Att USA genomför en aktion är i sig inte heller extraordinärt. Senast i somras genomförde ju USA en bombning mot iranska anläggningar.

Det kommer inte bli en blomstrande demokrati i Iran inom en vecka, men att USA och co kommer att dra sig tillbaka inom ganska kort känns rätt troligt.

Det hotet som finns nu som jag ser det, är hur det blir i Hormuzsundet och hur mycket det kan påverka energipriser och inflation.

Jag passade på att byta ut lite av guldet mot övriga råvaror och aktier, nu när många vill sälja aktier och köpa guld. Man vill ju gärna vara hjälpsam :smirking_face:

5 gillningar

Att Trump och USA får för sig att deklarera “seger” och bara dra därifrån är ju möjligt, nästan förväntat.

Men det kan inte riktigt Iran och Israel, eller de andra länderna som dragits med, göra lika lätt.

1 gillning

Högre oljepris påverkar transporter av varor som då blir dyrare.
Men blir kriget kortvarigt är det nog ingen större fara för inflation.

Jag har en variant av likaviktad portfölj (med två nivåer).
Jag har satt en regel, att högsta och lägsta innehavet inte får skilja mer än 11% i deras värden i kronor.

Om skilnaden är högre än 11% mellan högsta/lägsta så måste jag ta hem vinst i den högsta eller köpa mer i den lägsta.

Kanske får jag ta vinst från norge-index som stiger med oljepriset och köpa lite mer i de tillgångar som blivit billigare.

Jag har även en mindre summa cash att handla för i nedgång.

Man vet aldrig hur länge nedgångar varar så därför är min filosofi “just keep buying” men för små summor så man inte accelererar sina förluster för mycket i fallande trend.

1 gillning

Står lite här:

2 gillningar

Det gäller att hänga med. :wink: Grekland har varit ute och vevat om att skydda Cypern också. Mycket kan fortfarande hända…

2 gillningar

Tydligen även Kina också, på Irans sida. :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Kina vill bara åt oljan och gasen. Ja också säkerställa att Väst är lagom busy så vi inte blandar oss i det som de håller på med i ÖstAsien.

. Jag vet inte hur länge de kan köra på om det är stopp i Hormutz.

1 gillning

Och rösten som avslutade Hesa Fredrik för trekvart sedan kändes plötsligt så mycket viktigare… :roll_eyes:

1 gillning