Hur påverkar händelserna i Iran just nu börsen närmaste veckorna?

Uh, det skulle verkligen inte vara bra… :expressionless_face:

Hur menar du? Skjuter de på amerikanska flottan?

Källa på mitt påstående.

Glömde det förut.

1 gillning

Än så länge bara prat, vad jag vet.

Citat “Wang säger att Kina är berett att spela ”en konstruktiv roll” genom att försöka stoppa kriget via FN:s säkerhetsråd.”

Känns som ett ganska lugnt och sansat ställningstagande i alla fall.

På det positiva idag för oss globala index-kramare, så stärks dollarn och kronan sjunker. Det borde förmildra smällen lite för den som bryr sig om hur det går kortsiktigt :grinning_face:

Talk is cheap

Saken är att Kina planerar exakt samma sak för Taiwan även om deras motivering är att Taiwan är inte en fristående nation kommer många ha annan åsikt. Så de kommer inte göra mycket fysiskt.

Ryssland har hävdat att Ukraina utvecklar WMD och ledningen är “dålig”. Så de har samma argumentation som USA.

I grunden är det dåligt för det kommer gå åt helvete, och det sätter en casus belli som vi inte vill ha.

4 gillningar

I skrivande stund ser NDX ut att vara ner 0.45% medan dollarn har stärkts med 1.13% mot kronan. Nvidia är upp 1.85%.

Tänker jag fel här nu eller kan det bli så att global index går plus eller väldigt lite minus idag :smiling_face_with_sunglasses:

Lite förvånad hur “dåligt” Swe går om man ser till USA. . .kanske dax för global att ta tillbaka lite moment

Varför faller det så kraftigt i Europa och Sverige? I USA är det ju oväntat lugnt.

S&P -0.15% och Dow Jones -0.29%. Kronan tappar 1,3% mot dollarn. Vi går mot en plus medan Stockholm ner 2%, lite sjukt ändå.

Vi har närmre till konflikten och drabbas mer. Men det blir nog uppåt imorgon i Sverige och EU.

1 gillning

Nu är USA på väg upp igen efter Trumps tal.

Det kommer blåsa på hans ego

Framför allt mindre gas.USA kommer tjäna på detta.

1 gillning

Tja, det gick ju inte som man gissade på börserna idag . . ..som vanligt;)
Svenska börsen som en av de sämsta o USA går bra hade jag ju aldrig ens gissat på

2 gillningar

Det sammanfattar ju RT-filosofin bra :slight_smile:

Man kan välja att se operationerna i Iran positivt - USA försvagar ett i grunden hotfullt land och en skurkregim. Men om det inte lugnar sig inom några dagar/veckor, utan snarare eskalerar så kommer det nog märkas även i USA.

Viktigast blir väl hur Kina ställer sig till anfallet mot dess allierade Iran, såväl direkt makroekonomiskt som säkerhetspolitiskt🤔

Även om risken för världskrig inte ska överskattas är risken inte negligerbar.

På kortare sikt än 10 år skulle inte jag satsa enbart på aktier

Läste att de drönare Putler köper från Iran nu produceras i Ryssland. Så jag tror inte att det kommer påverka Ryssland så mycket.

1 gillning

Alla kan ju skriva ett ord som svar. Upp eller ner. Men jag tror det blir en ganska tråkig tråd då… :see_no_evil_monkey:

1 gillning

Ryssland köper fortfarande ammunition och missiler från Iran. Eller köpte. Men det högre oljepriset är ju balsam för den ryska ekonomin.

Det är nog snarare balsam.på 75% brännskador…