Hur påverkar händelserna i Iran just nu börsen närmaste veckorna?

OMX Stockholm 30 -2,43% senaste veckan. Ganska liten förändring. (Valde det eftersom det kommer upp automatiskt som jämförelse på Avanza.)

Två bolag Samsung och SK hynix utgör 50% av index. De är extremt påverkade av USAs tekniksektor.

Att endast äga Investor är troligen mindre vol än hela koreanska marknaden :sweat_smile:.

2 gillningar

Udda vecka, upp en dag ner nästa.
stora svängningarna måste vara bra för daytraders.

EM blöder extra rött, 7% ner på en dag.

De största uppgångarna brukar väl ske i nedåtmarknader. tror att det är ganska vanligt. Hög volatilitet, stora svångningar åt båda håll.

Förutsatt att de vet när det ska gå upp och när det ska gå ned. :smirking_face:

Min fond gick bara minus två, men den exkluderar Kina, så jag antar att kinesiska börserna tokdök?

Inte varit med så länge men känns ändå som nedgångar brukar vara just nedgångar under en tid som sen följs av uppgångar.
att det pendlar flera procent upp o sen ner o sen upp . .riktigt “varanandags börs” känns inte som vanligt..men kan ha fel

:astonished_face:

Avanza EM uppdaterade inte tisdagens nedgång så blev en dubbelsmäll när NAV väl uppdaterades idag

Kanske skrev dumt men att se massa procent ner dag ett, massa upp dag två massa ner dag tre o massa upp dag4 osv känns inte vanligt

Jo det enda vi vet är att marknaden ständigt rör sig. Upp och ner, sällan 0,0%

Bara att studsa med

4 gillningar

Intressantare är ju att guldpriset verkar sjunka.

Inte jättekul på börsen nu, Oljan sticker, dåliga jobbsiffror i USA
US börsen på minus för året kan inte gillas av Trump och hans miljadärvänner

IMG_2958

2 gillningar

Generational buying opportunity, anon!

Jag är fortfarande på plus mätt på en månad, för att inte tala om på ett år. Men det är i alla fall det bästa köpläget på en hel vecka!

Köpläge vet i katten, tycker det börjar se ganska mörkt ut.
Oljan över 90 nu och det gillas inte av marknaden.
Ingen vet, men känns mer som säljläge än köpläge
3e året i rad man skulle sålt i slutet av Feb.

2 gillningar

Tacksamt att ha ca. 9% av portföljen i olja, som räddar upp situationen för tillfället.

1 gillning

Hur har dina bananer gått i år? :face_blowing_a_kiss:

Jag har i praktiken noll exponering mot bananer. För den som är intresserad av bananer kan jag rekommendera tickers som FDP och DOLE på NYSE. I FDP, ett av världens största fruktbolag, står banan-segmentet för ca. 34–35 % av omsättningen.

Lite kuriosa (från ChatGPT):

Historiskt har bananindustrin varit nästan helt oinvesterbar via börsen eftersom de största aktörerna (t.ex. Chiquita Brands International och Fyffes) länge varit privata eller uppköpta.

4 gillningar