Trumps vansinnesutspel tas på största allvar av de som utsätts. Vad skulle hända med svensk ekonomi om han gör allvar av sina hot om annektering?
Tullar och handelskrig kommer ha en negativ effekt på den globala ekonomin, så det kommer troligtvis resultera i mindre i plånboken än annars skulle varit fallet.
Stolligheter av typen Gaza som amerikansk turistenklav är långt mycket svårare att bedöma effekterna av.
Jag gissar att denna tråd kommer att flyttas.
Om Kanada väljer att gå med i USA tror jag att det rivande av handelsmurar som det innebär kommer leda till en ekonomisk effektivisering som gör min plånbok marginellt tjockare. Om det i stället blir handelskrig mellan USA och Kanada torde det ge motsatt effekt. Men mest sannolikt är nog att inget händer.
Nog läge att inse att Trump är en brutal kapitalist, en del har läst någon bok om hans förhandlingsteknik för att förstå hur han agerar.
I alla förhandlingar gäller det att aldrig visa motparten vad man är nöjd med tex vid löneförhandlingar går facket ut med ett första bud som de vet arbetsgivaren aldrig kommer att acceptera.
Efter många bud och motbud kommer man överens om ett avtal där båda är lagom missnöjda/nöjda.
Min killgissning är att Trump agerar fräckt och odiplomatiskt i allt han gör och uppnår oftast det mål han siktat på (lägre än första chockbudet).
Börsen lär vara/bli stökig men en del beroende på när vissa bubblor spricker (oj nu nämnde jag nästan elefanten i rummet fy mig).
2025 kommer att bli ett spännande år på gott och ont.
Snart vår och tid för att plocka fram golfklubbor och båtvax ![]()
By the way, som pensionär backar jag ur fonder med USA aktier, blir mer räntor och mer SE och EU fonder.
Här finns en risk att stirra sig blind på just Trump. USA har sedan åtminstone inbördeskriget haft imperialistiska ambitioner, och sedan bildandet av den privatägda ”federala” reservbanken bevisat detta under varje år till den dag Trump blev president för andra gången.
Några oroar sig för Trumps förestående ockupation av Kanada och ”köp” av Grönland. Flera amerikanska presidenter och statstjänstemän före Trump har velat köpa Grönland, t.ex. Woodrow Wilson: Under första världskriget var Wilson från början emot att förvärva Grönland, för det pågick omfattande kampanjer för att USA skulle ta över Grönland, men Wilson förmåddes att byta åsikt på grund av Grönlands geopolitiskt strategiska läge och potentiella naturresurser, alltså av precis samma skäl som Trump vill det. Det var för över hundra år sedan.
Jag tror att Trump är en ond person. Men jag tror också att man måste vara ond för att väljas ut att till att bli president, och att han inte är värre än djävlarna Woodrow Wilson, Franklin Roosevelt eller paret Clinton. Hade lagar gällt för presidenter som de gäller för amerikanska folket, hade varenda en av dem satts i fängelse eller avrättats. Möjligen med undantag för William Harding. I vilket fall finns en ekonomi bortom Trump. Det finns även ett Grönland i någon form efter Trump. Säkert finns det också en ekonomi under Trump, som många smarta investerare i detta forum kommer att kunna dra nytta av.