Hur placera en stor summa pengar när företaget är passivt/träda?

Planen är att mitt bolag ska vara passivt/ligga i träda under 5 är (eventuellt 4). Det finns en större summa pengar som idag ligger på Lysa med fördelningen 87% aktier, 13% räntor på en kapitalförsäkring (samma beskattning som ISK men företag kan inte välja ISK).

Jag kommer under de 4-5 åren inte kunna röra dem. Därefter är planen att plocka ut pengarna privat med låg beskattning.

Jag är nöjd med Lysa som sköter ombalanseringen själv, men är osäker på fördelningen. Vad hade ni valt och varför?

Själv lutar jag mot 100% aktier eftersom räntor inte är det mest skattemässigt klokt att ha räntor på en KF. Vid ett eventuellt börsfall kan jag plocka ut pengarna och direkt sätta in dem på Lysa på privat konto istället. Jag kommer inte att behöva använda pengarna direkt, även om det så klart vore skönt att betala av huslån m.m.

1 gillning

Jag tänker att det är en kombination av:

Att investera (=riskera) pengar man behöver för att tjäna pengar man inte behöver är knasigt.

och

Hur stor är min riskkapcitet och risktolerans?

samt

Hur påverkar det min nattsömn?

Det vill säga frågor som är helt personliga och subjektiva. Jag har skrivit flera gånger om mina egna funderingar där jag slår allt mellan 50%-ish aktier och 100% aktier som @RicardNylund jag brukar bolla vår ekonomi med som tycker att jag borde ha.

Så med risk att ge ett icke-svar så skulle jag rekommendera följande avsnitt:

samt

3 gillningar

Jag har själv kapital genom holdingbolag på bla lysa men med 70/30. Det handlar om, som Jan påpekar, hur bekväm du är med risken. Även om du ligger i träda kan du ombalansera om du vill, tom flytta till annan aktör.

1 gillning

Jag personligen hade valt 100% aktier, men det är för att jag har lång tidshorisont (även om pengarna under några år skulle ligga i ett trädabolag), dvs jag har inte behov av pengarna om 4-5 år.

2 gillningar

Jag vill nog använda 20% av pengarna om 5 år. Hur skulle du placera den andelen?
Men är verkligen räntor i Lysa klokt? Jag överväger att sätta in den andelen på ett räntekonto för att undvika schablonbeskattningen.

Hur har du resonerat när du valt att ha räntorna på KF och i Lysa? Min revisor avrådde från att ha räntor på KF pga schablonbeskattningen och rekommenderade istället räntekonto…