Jag undrar hur man borde placera hus? Solsidan? Kan det vara för värmt?
Efter många år har bott i Sverige, är jag så trött när det är 26 grader uppåt. Så trött att jag bara vill sova. Och jag luktar som en gris när det är för värmt :).
Däremot ska jag sälja huset när det är färdigt. Hur gör jag nu för att huset kan säljas lättare.
Kvällssol om möjligt, annars morgonsol.
Det finns två typer av människor. Eller varför inte balkong med morgonsol och altan med kvällsol, om jag gick bestämma
Som andra säger… syd eller syd-sydväst. Mörker-ångest-svenskar längtar normalt efter solen.
Men en helt annan sak:
Kolla upp blodtrycket om du inte gjort det. Jag gick från värme-ångest-lidande när det passerade 23 till att t o m uppskatta även vanliga svenska somrar när jag medicinerat ett tag. Det är sjukt hur mycket det påverkade hos mig.
Vad menar du med blodtryck? Jag har alltid lågt blodtryck. Idag var det soligt i Linköping där jag bor. Vi har stora fönstren och jag halvsov hela dagen.
Jag menade bara att jag hela mitt vuxna liv lidit av värme och när jag fick diagnosticerat trycket och började medicinering har min värmetålighet ökat markant. Men har du lågt så är det ju inte precis aktuellt.
Allt beror ju i första hand på tomten. Vilken storlek, form och läge den har och i vilken kontext den befinner sig. Är det på landet eller i ett villaområde? Vilken sida vetter mot gata, på vilken sida har man trädgården, hur ser topografin ut? Finns det några större träd?
I andra hand på vilken typ av hus man bygger. Är det ett “traditionellt” hus som är rektangulärt med sadeltak med fall mot långsidorna och regelbunden fönstersättning? Eller är det mer modernt och fritt, kanske med sovrumsflygel för att skapa ett skyddat gårdsrum eller liknande? Hur ser man på planlösning, vilken typ av målgrupp vill man attrahera, vad får det kosta? Hur intressant är det att optimera för solceller etc?
Ett hus har ju (oftast) minst fyra sidor, så oavsett orientering kan man ju med planlösningen styra så att uteplats hamnar i bra solläge.
Utan att ha tänkt/skissat mer än i bara några minuter och om jag får bestämma förutsättningarna helt själv, i syfte att optimera för solen (socialt), så tänker jag mig ett “modernt” hus som är format som ett spegelvänt L och sedan roterat kanske 30 grader moturs. Gatan ligger söder om huset och trädgården mot norr. Basen på L:et är husets sociala delar och volymen som sticker upp är sovrum. Köket ligger i södra delen på de sociala bitarna, kanske i ett burspråk, och man har då uppsikt över gatan. I anslutning till köket finns en liten frukostaltan där man kan dricka kaffe i morgonsolen, medan matplatsen ligger mot trädgårdssidan och kan då flyta ut i trädgården på en stensatt uteplats. Vardagsrummet blir som en slags buffert mellan de sociala och privata delarna och sovrummen nås via en korridor som är inåt gården, lite som ett “galleri” och de får då fönster mot nordost. Master bedroom kan få skjutdörrar in mot gården. Ett rejält solskydd mot söder, antingen som taköverhäng eller en pergola med hyfsat tätt mellan lamellerna. Gården kommer (närmast huset) ha skugga under de varmaste timmarna fram till 15-tiden kanske (utan att ha kollat på detta i detalj) men sen kommer gårdsvinkelns väggar hjälpa till att stänga inne värmen på eftermiddagen och kvällen.