Vi har ett gammalt uterum som vi inte uppskattar så mycket. Dock har vi inte bott här under sommaren så vi är osäkra på om vi vill ha det eller inte. De flesta vi pratar med tycker uterum är det bästa att ha och att man absolut inte ska riva. Men vi är mer inne på att riva.
Tänker även på när vi ska sälja om det är för eller nackdel med uterum?
Det beror ju helt på husets läge och disposition samt uterummets egenskaper. Min granne bor i ett identiskt hus och har ett uterum. Jag vill själv absolut inte ha något.
Om ni inte tänker sälja i brådrasket utan ska bo där och inte vill ha uterummet så riv. Det gäller att trivas i ett fritidshus och inte leva för att det ena eller andra ska löna sig vid en försäljning i framtiden.
MEN om ni inte har bott där tidigare så skulle jag ge det en sommar - ibland upptäcker man saker som fungerar bättre än man trott (eller så blir man helt övertygad att ens grundinställning var rätt). Detta säger jag av egen erfarenhet - jag gillade inte trädäck och hade inställningen att det skulle bort på den stuga vi fick överta. Efter en sommar insåg jag det praktiska och ändrade mig.
(inglasade uterum är jag däremot fortsatt negativ till )
Har isolerat uterum på 30 kvadrat med luftvärmepump. Går att sitta där året om. Men mitt i vintern blir det bara vid kalas, jul eller liknande, kostar ju att värma upp då. Kan öppna upp glaspartierna helt mot baksidans trädäck vilket blir ett måste på sommaren. Är det tillräckligt varmt och fint så sitter vi hellre ute. I teorin kan vi köra AC då men känns lite slösigt.
Får ju lite extra isolering mot huset också och gratis solvärme på vår/höst.
Vi hade en helt inglasad altan när vi flyttade in i våran hyreslägenhet.
Vi tänkte först ta bort glaset men det blev inte av och nu är vi superglada för det. Vi sitter där jättemycket på sommaren och har både en stor soffa och matplats. Om vi hade tagit bort glaset hade vi inte kunnat ha det lika eftersom vi då skulle behöva ta in alla dynor varje kväll pga katter.
När det är riktigt varmt kan det bli lite för varmt ibland men då ställer vi ut möbler på gräsmattan.
Jag skulle nog mest gå på utseendet, ser det fult ut så är det väl läge att göra något. Men uterum i sig behöver inte vara fel, särskilt om man bor öppet där det blåser mycket.
Vi har haft inglasad del av altanen på två ställen vi har bott. Vi älskade det. Du förlänger den varma säsongen med flera veckor under vår och höst om det är placerat så det nås av morgon- eller eftermiddagssol.Tycker uterum slår uteplats med flera hästlängder…
Det är olika saker. Uterum har man störst nytta av vår och höst, samt sommarkvällar. Mitt på dagen på sommaren är det för varmt att sitta inglasad, då är det bättre med uteplats och parasoll.
Uterum i söder är varma på sommaren. Då vill man hellre ha skärmtak.
Uterum i söder är varma på vår och höst, beroende på hur isolerade de är avgör hur man utnyttjar dem. Har suttit och firat födelsedag i uterum i söder 10 mars, med sol på i behagliga 22C. Samma uterum klockade in på 49C en 30C sommardag, tomaterna var inte så pigga då…
Uterum i väster är svala fram till em och kan bli ganska varma på em/kväll då de är sköna. Uterum i öster är svala mest hela tiden.
Ett sunkigt uterum är inte något plus. Idag vill man ha så man kan öppna upp maximalt om det går , alltså skjutpartier max.
Vi valde dock att riva vårt uterum och ersatte med skärmtak över hälften och öppet trädäck över hälften och har inte ångrat oss.
Inglasat uterum är det bästa jag gjort till huset. Från maj till september är det husets mest använda rum samt april och oktober vid soliga dagar. Skulle flytta om jag inte fick ha det kvar. Uterummet ligger mot väster så det värms upp av morgonsolen och ligger i skugga efter kl 13 men har värmen kvar.
Är det mycket mygg ute om kvällarna är det också skönt med ett uterum så man inte behöver gå in men ändå kommer undan myggen och kan sitta kvar i lugn och ro.