Jag och min sambo letar just nu efter en bostadsrätt.
Vi försöker prioritera läge > förening > resten.
För några dagar sedan fick vi nys om (genom kollegor) att en av deras grannar hade gått bort. Personen ägde en 4 rok på drygt 98kvm.
Föreningen 1 är en av stadens bättre. Skulden ligger på drygt 900kr / kvm. Föreningen har cirka 40 bostäder. Det finns i dagsläget inga större behov av underhåll men lägenheten kommer med stor sannolik kräva total renovering. Det finns 4 laddplatser.
Men nu har det kommit ut en 4 rok i en annan förening.
Förening 2 är nog stadens bästa ekonomiska förening. Den har 0kr i lån. Den har hyresrätter som den hyr ut. Den har laddplats till varje parkering och garage. Den har en vaktmästare på heltid. Det finns drygt 110 bostäder i denna förening. Den gick med vinst 2022.
Det står även att lägenheten har “indirekt nettoskuld: - 60tkr”
Denna lägenhet behövs även den renoveras. Lägenheten är däremot bara på 88kvm. Det är inte “Herregud vilken perfekt planlösning!” utan mindre önskemål som att det större sovrummet inte skulle ligga jämte toan och lite sånt, men egentligen är det whatever. Problemet är däremot att det inte verkar finnas plats för en tvättmaskin och lägenheten är på tredje våning. Tvättstugan ligger inte heller i trappuppgången.
Förening 1 vet vi inte om den kommer ut inom en framtid, eller om den ens kommer ut. Men vi vet att personen har avlidit. Det kan vara så att tvättmaskin inte får plats där också. Men förening 2 finns ute redan nu och kommer med andra fördelar (lägre lån, anställd vaktmästare, fler laddplatser).
När det kommer till läge, är det i samma läge och lägenheterna ligger cirka 50-100m från varandra.
Båda föreningarna är från 60 talet.
Anledningen till att vi känner en viss stress är för att 4rok är väldigt sällsynta i detta området. I förening 2 finns det 3x 4rok och 3x 5rok. Det samma i förening 1 där det är 4x 4rok.
Det finns ett par nyproducerade föreningar i närheten men deras priser ligger på över 8mkr.
Ni borde väl titta på respektive lägenhet. Frågan känns lite konstig. Ibland blir priserna högre, ibland lägre. Om båda lägenheterna är bra så välj den billigaste.
Förening 1 finns ju inte på marknaden så ni har att välja mellan Förening 2 eller något annat.
Väldigt personligt är att jag aldrig skulle välja en bostad som passar mig sådär. Tittade på många bostäder innan jag hittade den jag bor i nu och som passar mig utmärkt.
Bättre betala lite extra ( om man har råd ) för en bostad som man verkligen gillar än att köpa en som passar sådär. Risken är annars att man retar sig mera på det som inte är helt hundra än att man uppskattar det som i alla fal är bra.
( Lite vid sidan av så är det just den kunden som jag alltid letade efter när jag sålde mina bostadsrätter. Den kunden tar priset jag begär om det är skäligt och affärerna går smidigt och alla är glada )
Förening nr 2 passar bäst enl er lista.
Tvättmaskinen borde gå under"resten"
Detta kan ni endast svara på själv …
Lägenheten som ej är till salu kan vara massa månader bort beroende på dödsboet (om den ens säljs publikt ) så frågar du mig finns den inte ens som alternativ NU
Det brukar nästan alltid gå att få in en tvättmaskin. Jag har haft egen tvättmaskin i alla lägenheter utom en studentlya (hyreskåkar enbart) även sådana byggda på 40-talet. Vad jag minns fanns elen redan dragen i badrummet. Oftast torkade man över “badkaret” på en torkställning över natten. Fungerade bra. Torktumlare hade vi aldrig i någon lägenhet.
Toppmatade maskiner som tar riktigt liten plats fungerar utmärkt bra. Ex 40 Cm bred 60 djup och 90 hög om man har trångt. Man slipper krypa på knä också! Tar 6 kg och centrifugerar 1000. El borde gå att få till i ett 60-talshus.
Det vi är rädda över är att vi aldrig kommer hitta den perfekta lägenheten. Det finns väldigt få 4rok och vi har nog inte råd med 5rok. Antingen får vi tumma på planlösning / storlek, läge eller antal rum. Då känns det som planlösningen / storlek är den bästa att tumma på.
Upplever att badrummet är för litet. Men som andra har påpekat i tråden, bör det nog gå att lösa på något sätt. Kanske göra badrummet större eller sätta in den i köket.
Jag fortsätter i min egna tråd istället för att skapa en ny.
Vi ska snart iväg och kolla på förening 2.
Det såldes en 4rok för 3.7 i mars. Dock våning 2 men renoverat badrum / uppdaterat kök / renoverat elsystem och installerat plejdsystem men inte helt ny renoverat.
Den vi ska kolla på ligger på högsta våningen men behöver renovera badrum / kök och hela lägenheten egentligen. Utgångspriset är 3.1. Är 3.4 ett rimligt förhandsbud om vi skulle vilja köpa lägenheten då?
Naturligtvis finns det plats för tvättmaskin i en lägenhet på 88 kvm. Det är en fråga om hur ni planerar renoveringen
Tips att göra en realistisk kalkyl för renoveringen. Även om ni kan göra mycket själva så blir det alltid dyrare än man tänkt sig. Ännu mer så om hantverkare ska användas.
Kan ju uppdatera med att vi vann budgivningen. Men 2 timmar innan vi skulle skriva kontrakt kommer ett annat bud in. Priset gick ganska snabbt upp cirka 200tkr och vi valde att strunta i det. Även om vi hade pengarna så var det inte värt priset, för oss alla fall.
Vi var sjukt deppiga efteråt. Men vi är åtminstone stolta över oss själva att vi valde att tänka logiskt och inte med känslorna. Vi kan fortfarande tänka att det var en fin lägenhet som vi inte vann men hade varit en dålig affär.
Det gjorde oss öppna till att kolla på andra bostäder. Vi kollar exempelvis på villor nu och funderar på att börja lägga skambud på villor som värderas till 4.5. Förhoppningsvis kanske man får någon som måste få sålt den och tar då ett skambud.
En sak att inte glömma är att äldre lägenheter på högsta våningen kan ha problem med extra hög temperatur sommartid. Vi har några bekanta som i båda fallen bor på högsta våningen i äldre hus och ena paret åker till sommarstugan heta dagar. För varmt pga hett på vinden ovanför. Det andra kör en väldigt bullrig AC .
Vi bor i hus och på takpannorna i juli stiger temperaturen till 70 grader och på vinden är över 35 inte ovanligt. Även vår övervåning är för varm för ett sovrum sommartid. Vi flyttade första sommaren alla sovrum en trappa ned. Om man har möjlighet att öppna korsdrag dvs har fönster på båda sidor hjälper en del kvälls och nattetid men det tar tid att svalna ex en kväll med 20 grader ute.