Hur placerar man om man kommer till en "Stay rich-fas"

Hur tänker du om att ha en stor del lågavkastande kapital på ISK? Om man sätter den delen utanför halverar man ju ISK-skatten. Eller är det bara att krångla till det? Man kanske bara ska se fondroboten som en total, inte två delar?

Så här, jag skulle inte våga sätt allt på ett kort. Särskilt inte ett kort som är lite kontroversiellt (guld + långa räntor) och som jag skulle kunna bli hållen till svars för. Att ge rådet LYSA 50/50 kommer ingen hänga mig för, men att ge rådet RT-portföljen blir väldigt mycket “Jan sa att…”.

4 gillningar

För de jag har hjälpt (och mig själv) så är det inte ett så stort problem att det upphäver smidigheten med att ha allt på ett ställe.

Jag hjälpte en person med ett liknande upplägg och det var ett tillräckligt stort problem att sparkonton med insättningsgaranti för 10 Mkr till buffertdelen. Att då leta var man placerar 25 MKR i räntor i mellanriskdelen är inte helt enkelt.

Hmm… Jag ska tänka på det när jag också har 60 miljoner att placera.

2 gillningar

Förstår :slight_smile: Damned if you do, damned if you dont :joy:

2 gillningar

En fråga. :slight_smile: Lysa 100% aktier i ”get rich” och Opti för deras diversifiering inklusive råvaror i ”stay rich”. Är det ett rimligt tankesätt eller övertänker jag?

Haha, ja, kvalar in på dagens i-landsproblem. :joy: Men även för mindre belopp tycker jag inte det är värt att mecka och separera det.

1 gillning

Givet att det finns andra pengar (buffert), lång tidshorisont, man kan sova gott om natten och så vidare. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Du har 2 Mkr i årsavgifter? :open_mouth:

Vår familj har 300 kkr i årsavgifter…

En familj jag hjälpte har det. De har en månadsbudget på 200 tkr i månaden. :slightly_smiling_face:

Det är ovanligt, så klart, men inte i de kretsarna. Har du ett par boenden runt om i världen så springer det snabbt i väg.

Nej, Verkligen inte idag.

Jag är lite nyfiken, vilken strategi använder de för dessa sparkonton? Låser in under längre tid i olika mängder?